Hur ställa in för HD-ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Hur ställa in för HD-ljud?

Inläggav BPM » 2016-09-11 09:47

Fattar inte vad jag gör för fel..
Båda mina receivrar, Sony STR-DA5300es och STR-DH1050 klarar att avkoda högupplöst bioljud men jag får det inte att funka..
Nu kör jag visserligen bara 4.1 (ingen center) men det har aldrig varit problem på den gamla goda dolby digital/dts-tiden. Centerljudet har per automatik mixats in i frontkanalerna.
Testade igår igen med bluray-utgåvan av StarWars-The force awakens. Den ska enligt boxen ha DTS-HA MA 7.1. Jag väljer det ljudspåret under Audio options men i receivern står att den tar emot PCM 2.0 och inget surroundljud utan endast frontarna spelar. Samma sak med andra filmer jag testat med HD-ljud. Äldre dvd-filmer med gamla DD/DTS funkar som vanlig med mixad center men med surrounder och baskanal.

Blurayspelaren är rätt gammal, en Sony BD-S760 men den innehåller egen dekoder för högupplöst. Jag skickar dock via HDMI till receivern och de enda ljudinställningar jag hittar är att jag under DOLBY DIGITAL kan välja mellan just Dolby Digital eller NEDMIXNING. Jag har valt DD.
Samma med DTS, alltså välja mellan DTS eller NEDMIXNING och där har jag valt DTS.
Receivrarna står i läge AFD AUTO som ska anpassa sig efter signalen den får (och som funkar fint med DD/DTS av gamla typen).

Finns någon speciell inställning jag ska leta efter? Eller kräver 7.1 högupplöst att man behöver ha den högtalararsenalen och att mixning till de saknade kanalerna inte ska fungera?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Hur ställa in för HD-ljud?

Inläggav KarlXII » 2016-09-11 10:07

Du måste ha missat något i spelarens inställningar. Alternativt fixar den inte att köra ut det den ska på HDMI.
Prova att ta ut ljudet på spdif och se vad som händer.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-11 10:59

Läste just manualen och via annat än HDMI matar den bara ut vanlig DD/DTS.
Har precis hittat att man för högupplöst ljud inte kan ha HDMI-utgången inställd (i bildinställningarna) på lågupplösta format.. (läser den i bilen på väg till jobbet..och nej, jag kör inte.:) ) och vet att jag i spelaren har den inställd på AUTO. Om jag ändrar till 1080p kanske det funkar..men det får bli senare.

Hursomhelst har jag ställt in spelaren på det lilla vis som går så börjar snegla åt receivrarna..

Det står också i manualen att man för HD-ljud behöver en Hi-speed HDMI-kabel.. Det har jag ingen aning om ifall jag har..men har flera kablar så kan ju alltid testa med en annan..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-09-11 21:32

Problemet löst.. Drog mig in i det längsta men båda receivrarna svarade på fabriksåterställning. Konstigt att samma bekymmer dyker upp i båda två så nära i tid (t.o.m DD via canaldigital-sändningar blev 2-kanalig PCM) men nu funkar det som det ska.
Undrar vad som hände...

Ah well, fixat som sagt. Testade nyss StarWars igen och jävlar.. Skillnad.se!

Go bas i den rullen förresten.. Torr och fin, men med smäll så att man sitter och garvar ibland. Kul att man fick höra hur det SKA låta till slut..
Mycket trevlig!

Återgå till Generellt om hifi