Fattar inte vad jag gör för fel..
Båda mina receivrar, Sony STR-DA5300es och STR-DH1050 klarar att avkoda högupplöst bioljud men jag får det inte att funka..
Nu kör jag visserligen bara 4.1 (ingen center) men det har aldrig varit problem på den gamla goda dolby digital/dts-tiden. Centerljudet har per automatik mixats in i frontkanalerna.
Testade igår igen med bluray-utgåvan av StarWars-The force awakens. Den ska enligt boxen ha DTS-HA MA 7.1. Jag väljer det ljudspåret under Audio options men i receivern står att den tar emot PCM 2.0 och inget surroundljud utan endast frontarna spelar. Samma sak med andra filmer jag testat med HD-ljud. Äldre dvd-filmer med gamla DD/DTS funkar som vanlig med mixad center men med surrounder och baskanal.
Blurayspelaren är rätt gammal, en Sony BD-S760 men den innehåller egen dekoder för högupplöst. Jag skickar dock via HDMI till receivern och de enda ljudinställningar jag hittar är att jag under DOLBY DIGITAL kan välja mellan just Dolby Digital eller NEDMIXNING. Jag har valt DD.
Samma med DTS, alltså välja mellan DTS eller NEDMIXNING och där har jag valt DTS.
Receivrarna står i läge AFD AUTO som ska anpassa sig efter signalen den får (och som funkar fint med DD/DTS av gamla typen).
Finns någon speciell inställning jag ska leta efter? Eller kräver 7.1 högupplöst att man behöver ha den högtalararsenalen och att mixning till de saknade kanalerna inte ska fungera?