Hur är det EGENTLIGEN med NAD 208?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur ofta har din NAD 208 behövt repareras?

0 gånger
12
44%
1 gång
8
30%
2 gånger
3
11%
3 gånger
1
4%
4 gånger
0
Inga röster
5 gånger
1
4%
6 gånger
0
Inga röster
7 gånger
0
Inga röster
8 gånger
0
Inga röster
9 gånger
0
Inga röster
≥10 gånger
1
4%
Har tappat räkningen!
1
4%

Antal röster : 27

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Hur är det EGENTLIGEN med NAD 208?

Inläggav Flint » 2016-09-24 12:01

sprudel skrev:
Flint skrev:
xeizo skrev:
Där håller jag med. Transistorprylar kan inte ha mer än ett par minuters uppvärmingstid till drifttemp så bättre att stänga av.

Det är väl bara splitternya rör som man måste hålla på och värma upp en längre tid?

Nej, inte ens (splitternya) rör behöver mer än några minuters inspelningstid. Jo, dom ändrar sig lite de första hundra timmarna av sin livstid men låter under den tiden inte illa. De enda som kräver inspelningstid är hifihandladre/nasare/säljare. Tolka det hur fritt som helst.

Inte ens gamla nosrör från 62 som legat i träda, läs kartongen?

Står det verkligen att rören låter illa innan dom är inspelade? Min egen uppfattning kan förstås vara fel.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-24 21:35

Jag tycker det verkar som att de släpper loss efter ett antal timmar. Säg 10 ungefär.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-25 00:17

Gamla 60-talsrör kan ha lite extra tillkomna gaser i sig vilket kan vara något problematiskt . . .
men att tro att det tar ca 10 timmar för gettret att ta hand om gasen är nog å förblir en "lätt"
överdrift. Vad man brukar göra med gamla NOS-rör från 40 50 å 60-talet för att förhindra(gissar jag)
att hela gettret "förbrukas/chockas" på en gång är att "baka" dem några timmar i en ugn å därefter
låta dem "svalna över natten" . . . har gjort det flera gånger(as a safety) men kommer inte ihåg
gradantal å tid så här på rak arm . . . typ. Men som Flint säger, mer än några minuter lär det inte
ta för gettret att förbruka överskottsgasen även om det för mig kan ta ett par timmar att psykologiskt
"bränna in" ett sprillans nytt rör. :)

Just nya effektrör kan däremot behöva några timmar för att "stabilisera sig" är min erfarenhet.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-25 07:33

Ja. det kan nog stämma. Jag har inte tänkt så mycket på det här med ljudet de första timmarna. Har i regel haft mer mekande och justerande för mig än att kritiskt finlyssna.

(Jag inser att min kritik mot inspelningsbegreppet mest var färgat av nasartugget om månader av lidande för att stå ut med ljudet från vissa transistorförstärkare).

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2016-09-27 12:55

Hej !

Jag har haft mitt NAD 208 sedan 2003, har fungerat felfritt har aldrig behövt reparera, ägaren innan hade heller aldrig reparerat steget, jag
slår av steget när det inte används, som man bör göra tycker jag...

Med vänlig hälsning Göran Nilsson

Föregående

Återgå till Generellt om hifi