Moderna spelare för optiska media med bättre infofönster?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Moderna spelare för optiska media med bättre infofönster?

Inläggav n3mmr » 2016-10-15 15:39

Moderna optiska spelare är rätt bra som avspelningsapparatur, men nåt jag saknar är gamla cd-spelares informativa fönster och den spårorienterade fjärren.

Typ: fönstret kan visa återstående spårtid eller disc-tid, och i några fall ännu mer info. Det visades spårnummer och hur många spår cdn hade totalt.
Om man tryckte på "2" på fjärren spelades spår två.

I många moderna spelare måste man trycka hopp-fram eller hopp-bak och kolla på displayen. Och displayen visar typ "T<nummer> mm:ss" och bara spelad tid på spåret.

Finns det moderna spelare för optiska discar av många olika typer som har liknande förmågor.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Moderna spelare för optiska media med bättre infofönster

Inläggav Emanuelgbg » 2016-10-15 19:04

Vid en snabb koll på prisjakt hittar jag cd-spelare från Vincent och Arcam som har kvar display med hur många låtar kvar det är skivan osv.. typ?

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-15 19:20

Emanuelgbg skrev:Vid en snabb koll på prisjakt hittar jag cd-spelare från Vincent och Arcam som har kvar display med hur många låtar kvar det är skivan osv.. typ?

[ Bild ]

Ser ut som SONY drivverk. De brukar vara bra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-10-15 19:21

Varför ingen utveckling på skärmarna, finns det inget intresse eller tros allt annat en 1:a gen ge störningar?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-15 19:23

ChristianAndersson skrev:Varför ingen utveckling på skärmarna, finns det inget intresse eller tros allt annat en 1:a gen ge störningar?

Vem bryr sig då info läggs i appar i mobilen eller läsplattan. Då är det modernt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-10-15 20:10

petersteindl skrev:
ChristianAndersson skrev:Varför ingen utveckling på skärmarna, finns det inget intresse eller tros allt annat en 1:a gen ge störningar?

Vem bryr sig då info läggs i appar i mobilen eller läsplattan. Då är det modernt.

Exakt. Tex min nya receiver har jag inte ens använt fjärrkontrollen på. ALLT går att ställa in trådlöst via en webläsare på valfri plattform, och sen finns det manövrering både via webbsida eller via appar. Alla sätten är mycket mer informativa än vad någon CD-spelar display någonsin har varit.

Men jag har kvar en CD-spelare för den nostalgiska känslan att hantera CD-skivor ibland, det är en Sony med just en sån där display som i bilden ovan :)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-15 20:26

Hm, det blev ju plötsligt fult med knappar och plottriga fasader, men jag tycker verkligen att äldre cd-spelare var användarvänliga och bra. Sony, inte minst, de är ofta bra på sånt, tex kompaktkameror...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-15 20:46

Här är en CD-spelare som kan visa en massa bös i displayen, den är dock inte precis ny. :)

CD-spelare med informativt fönster.jpg
CD-spelare med informativt fönster.jpg (81.18 KiB) Visad 2807 gånger

Jag är nästan säker på att ingen vet vad detta är för CD-spelare även om det är lätt att se att det är en CD-växlare!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-15 21:23

Min Spelare har skrolltext med all info i flera steg och en väl utvecklad fjärr med fler funktioner än som finns på spelaren, inmatning av text på skivor man bränner tex.
Recievern likaså.
Bilagor
DSC_0006.jpg
DSC_0006.jpg (160.78 KiB) Visad 2783 gånger
DSC_0005.jpg
DSC_0005.jpg (146.7 KiB) Visad 2783 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-10-15 21:39

jonaz81a skrev:Jag är nästan säker på att ingen vet vad detta är för CD-spelare även om det är lätt att se att det är en CD-växlare!

Fishers 150-växlare...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-15 21:40

UrSv skrev:
jonaz81a skrev:Jag är nästan säker på att ingen vet vad detta är för CD-spelare även om det är lätt att se att det är en CD-växlare!

Fishers 150-växlare...

Nä. :)

Men en växlare med plats för 150 skivor är det precis som displayen antyder.

Den här är japansk!

Eller Fisher är ju också typ japanskt kom jag just på, och jag gissar att det egentligen bara finns en tillverkare av växlare för 150 skivor... märket på denna är dock inte Fisher utan moderbolagets... altså Sanyo.

Modellen heter Sanyo CP-M1506.

Precis som Perfectors Yamaha så kan den visa mer information så som artist men matar man in mer information än vad som får plats på displayens två textrader så börjar texten scrolla vilket stör när man ska ta en bild. :D
Senast redigerad av jonaz81a 2016-10-15 21:53, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-15 21:53

jonaz81a skrev:
UrSv skrev:

Fishers 150-växlare...

Nä. :)

Men en växlare med plats för 150 skivor är det precis som displayen antyder.

Den här är japansk!

Eller Fisher är ju också typ japanskt kom jag just på, och jag gissar att det egentligen bara finns en tillverkare av växlare för 150 skivor... märket på denna är dock inte Fisher utan moderbolagets... altså Sanyo.

Modellen heter Sanyo CP M-1506

Precis som Perfectors Yamaha så kan den visa mer information så som artist men matar man in mer information än vad som får plats på displayens två textrader så börjar texten scrolla vilket stör när man ska ta en bild. :D

Vill minnas att Pioneer hade en växlare med massor av plats för cd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-15 21:54

Perfector skrev:Vill minnas att Pioneer hade en växlare med massor av plats för cd.

Jo Pioneer har växlare för 25 skivor, 100 skivor, och 300(+1) skivor, men inte 150 skivor vad jag vet.

Sony har också växlare med plats för upp till 300 skivor men min ganska nyligen införskaffade Sanyo räcker tycker jag. Jag köpte den mest för att jag aldrig sätt en liknande Sanyo-växlare förut och för att den har en optiskt utgång vilket min gamla Pioneer-växlare med plats för 25 skivor saknar.
Senast redigerad av jonaz81a 2016-10-15 22:05, redigerad totalt 4 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-10-15 21:59

Sanyo!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-10-15 22:13

darkg skrev:Sanyo!

:D

För att återgå till ämnet så tror jag alla tråkiga displayer på nya spelare beror på följande.

Dyra audiofil-märken använder billiga enkla displayer för att hålla kostnaderna nere så de kan hålla sin stora vinstmarginal.

Stora "main stream" HiFi-märken härmar audiofil-märken eftersom det tydligen är det som är inne.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-15 22:15

jonaz81a skrev:
darkg skrev:Sanyo!

:D

För att återgå till ämnet så tror jag alla tråkiga displayer på nya spelare beror på följande.

Dyra audiofil-märken använder billiga enkla displayer för att hålla kostnaderna nere så de kan hålla sin marginal på 3000%.

Stora "main stream" Hifi-märken härmar audiofil-märken eftersom det tydligen är det som är inne.

Min monacor-CD hade tom sekvensnummer så man kunde söka avsnitt på en låt.
Men den blev lurig och ville bara spela fabriksskivor så den gav jag bort, trots att den var logisk och styrdes från recieverns fjärrkontroll.
Idag finns tydligen inte den trackingfunktionen kvar längre. Varken på spelarna eller på skivorna.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2016-10-16 00:19

(Om man OT, nöjer sig med dot matrix)

Bild

så finns mer info på cd-spelare för bilar och diskjockeys, fast det blir lika oortodoxt som appar och dylikt.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-10-19 22:52

CD-spelare...so 90s...

Återgå till Generellt om hifi