Tonkontroller, tabu eller ok?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Tonkontroller, tabu eller ok?

Inläggav PerStromgren » 2016-10-21 13:01

Morello skrev:Att det låter väldigt annorlunda längst bak i en kyrka beror nog snarast på att rumsradien är ohyggligt liten, varför mängden reflekterat ljud i relation till direktljudet längst bak i en kyrka är mycket stort.

Jag håller helt med! Att bara likna lägre volym vid "längre avstånd" är att förminska den vane lyssnaren! På långt avstånd är inte bara tonkurvan förändrad (pga FM-kurvan) utan också - och kanske framför allt - efterklangen i förhållande till direktljudet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-21 14:30

Jag misstänker att; De som ogillar tonkontroller har som referens smärtsamma upplevelser av dåligt implementerade tonkontroller på dåliga japanska förstärkare.
De som ogillar eq har i regel inte använt en parametrisk eq som varit inmätt utan att man kanske lattjat med en 5 bands eq i nån gammal förstärkare.
Samt att man redan innan har på lyssningsplats haft ett hyfsat dåligt ljud upplevelsemässigt. Om då det ljudet innehållit ett väldigt resonant beteende med höga pucklar och djupa dippar så har när man försökt fylla på med t.ex. toppen som bummlar runt slagit i taket för vad anläggning och rum tål. Försöker man dra ner en störande puckel så blir det tunt istället då kontrollen verkar på ett för stort område. Som jag ser det så funkar tonkontroller av snitt bas och diskant endast för att kompensera dålig inspelningar på en i övrigt väl fungerande anläggning. För min personliga del gärna använda en blandning av så långt som möjligt akustikbehandlat rum ( med valfri metod) och en välgjord peq korrekt injusterad.
Det där med att man tror att man kommer hålla på och justera med tonkontroller och eq hela tiden är nog kopplat till att man lyssnar på ljud istället för musiken.
Jag har personligen alla möjligheter att justera med digitalt filter och tonkontroller och har mätt in det men rör det inte sedan.
Olika inspelningar låter olika, är inspelningen förstörd dynamikmässigt så kan inte tonkontroller rädda den.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-21 16:01

Morello skrev:
Bill50x skrev:
lennartj skrev:Å andra sidan kanske de som inte gillar loudness-kompensering har tränat upp sin förmåga att själv kompensera för återgivning på låg volym genom att tänka sig att man befinner sig på längre avstånd.

Du har en poäng här. Själv är jag van vid att basen blir lägre vid låg volym. Inte så mycket med hänsyn till lyssningsavstånd etc utan helt enkelt för att "så är det".

/ B

Mja, alltså att fjärma sig en ljudkälla ger inte samma effekt som att sänka nivån och behålla avståndet, eftersom relationen mellan reflekterat ljud och direktljud förändras.

Det är en rolig demo man kan göra i tex Reaper; man tar ett närmikat ljud och lägger på reverb på det. Så minskar man "dry" men låter "wet" stå kvar. Det ger en hygglig approximation av hur det låter när man fjärmar sig från en ljudkälla i ett rum. Både styrkan på direktljudet minskar och förhållandet mellan direktljud och efterklang minskar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-21 16:44

Annars kan man göra det i den analoga domänen med ett plåtreverb och ett analogt mixerbord. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-10-21 16:56

Morello skrev:Annars kan man göra det i den analoga domänen med ett plåtreverb och ett analogt mixerbord. :mrgreen:

Man kan göra det i större skala än så. Lodis visade mig en gång att tyskarna hade gruvvagnar där man hade högtalaren och sedan en fast mick under torgen för massmöten på 30-40-talet så att man kunde lägga på lagom fördröjning för olika högtalare på olika ställen på torgen för att få en bra timing så alla hörde (typ 1 miljon) vad som sades på mötet. Skulle A.Hitler anlitat samma firma som har gjort ljudet på Friends Arena så skulle aldrig andra världskriget ha uppkommit.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-21 22:23

Morello skrev:Annars kan man göra det i den analoga domänen med ett plåtreverb och ett analogt mixerbord. :mrgreen:

Pff... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2016-10-22 09:01

Jag använder tonkontroller i bilen. Annars låter det väldigt tunt och skrikigt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-10-22 09:20

mx skrev:Jag använder tonkontroller i bilen. Annars låter det väldigt tunt och skrikigt.

Me2, men det beror på att bilens fabriksljud inte är avsett användas när man kör :-)
Alltför små basar (5") kan aldrig ge den knuff som finns normalt.
Men hemma?
Aldrig vid min fot.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-10-22 17:38

Jag har möjlighet att koppla in EQ och bypassa. Vid lyssning av inspelningar där något står ut eller saknas som vassa elaka Sss-ljud eller trummor som borde låta boom boom men låter putt putt EQar jag gärna så att de blir njutbart att lyssna på. Men på bättre upptagen musik så står EQn oanvänd, nästan.. Jag har ju faktiskt EQat det lägsta basområdet för att få en neutral tonkurva/rakare bas under ca 30hz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-22 20:44

Jag har möjligheten att boosta basen med cr80s och att koppla in Carvers holografiprocessor på tapeloopen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi