Efter en del funderande föll valet på en RME ADI2, som är både AD och DA omvandlare.
Min setup är källa->marantz receiver->Tact(full utstyrning, agerar filter och peq)->slutsteg
Det intressanta för mig som inte vanligtvis håller på med pro-prylar var möjligheten att ställa gain på både AD samt DA delen.
Dessutom finns det små smutta mätare på RME som visar när AD delen börjar överstyras. Och nu började det genast bli frustrerande..
Dom fasta lägena som finns på ADI2 är(både AD och DA) +2dBV,+13dBu,+19dBu
Vad lämnar min Marantz på preouten innan den börjar klippa? Ingen aning.. En sökning ger mig fler alternativ än svar. 1.2v nämns, och även betydligt högre siffror på andra ställen.
Jag har valt +2dBV (1.25v) både subjektivt efter tester, och med tanke på att nästa steg är 3.46v för 0dBFS
Nu börjar det bli intressant. För även om RME låter jättebra, antagligen bättre än Tactens AD, så märker jag direkt att känsligheten förändrats mot förut. "Front" spelar högre än övriga kanaler enligt
min föregående kalibrering via Tactens AD. Alltså behövde den mera kräm än +2dBV läget på RME.
Det lustiga är att det låter renare nu på vansinnesnivåer mot tidigare. Och.. jag har inte bränt en enda högtalarsäkring än
Har jag tidigare överstyrt försteget på Marantzen, eller ADn på Tacten? Inte en sus, men det börjar kännas som så iallafall.
Och bara för att göra saker ännu mera komplicerat så kunde jag inte låta bli att även koppla in Dac:en bara för att testa. Och nu blir jag riktigt ställd
Jag kör bryggade Rotel 1090 till frontarna via XLR. Dom har enligt manual en ingångskänslighet på 1.8v, vilket gör att 13dBu(3.46v) borde vara mer än väl.
Likt förbannat så kan jag köra ADn ända upp på clip(alltså konstant rött), utan att jag tycker att detta borde vara full mutter. Jag måste alltså välja att köra +19dBu(6.9v) på Dac:en när jag spelar riktigt högt för att undvika klippning på AD-delen
Jag tycker att +13dBu låter bäst, och borde passa bäst för Dac:ens utgång->slutsteg, men enligt mätarna räcker det inte till för en oklippt signal.
Vad är det jag inte förstår här i sammanhanget?