För det mesta allt som oftast tycker jag att musiken i mina öron låter mycket bättre här hemma än hos mina bekanta. Det brukar till och med låta bra tycker jag. Idag har jag inte varit hos någon bekant så den referensen finns inte att tillgå. Hos bekanta finns allt från Ditton 25 till skräp från mediamarkt för några hundringar. Själv lyssnar jag på Oa14.
Jag utgår från att min anläggning låter hyggligt konstant, samma låt på ungefär samma volym och samma uppspelningsgrunka låter likadant. Jag tror att mätinstrumentet kroppen har mätfel.
Idag har jag hälsat på min bror som ligger och väntar på slutlig vila och är ensam hemma efter detta besök. Men nu tycker jag inte högtalarna låter lika bra som vanligt. De är klistriga och påträngande och inte alls lika luftiga som vanligt och jag kopplar samman detta med sinnesstämning snarare än teknik.
För några år sedan startades en tråd som handlade om att tala om när ens anläggning lät extra bra om jag minns rätt. Jag tyckte det var ett intressant försök att rota runt lite i psykets inverkan på upplevelsen av en ljudanläggning. Hur stor roll spelar tid på dygn, årstid, löneförhöjning, VM-brons i fotboll, blodets alkoholhalt m.m.?
Vad säger forskningsfronten på faktiskt.se om detta? Hade det hjälp min musikupplevelse idag med ett par Larsen 8, eller är det bara mer sprit som hjälper?
Mvh, Anders