Vad har hamnat i mina öron?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Vad har hamnat i mina öron?

Inläggav Andersh74 » 2016-12-03 16:28

För det mesta allt som oftast tycker jag att musiken i mina öron låter mycket bättre här hemma än hos mina bekanta. Det brukar till och med låta bra tycker jag. Idag har jag inte varit hos någon bekant så den referensen finns inte att tillgå. Hos bekanta finns allt från Ditton 25 till skräp från mediamarkt för några hundringar. Själv lyssnar jag på Oa14.

Jag utgår från att min anläggning låter hyggligt konstant, samma låt på ungefär samma volym och samma uppspelningsgrunka låter likadant. Jag tror att mätinstrumentet kroppen har mätfel.

Idag har jag hälsat på min bror som ligger och väntar på slutlig vila och är ensam hemma efter detta besök. Men nu tycker jag inte högtalarna låter lika bra som vanligt. De är klistriga och påträngande och inte alls lika luftiga som vanligt och jag kopplar samman detta med sinnesstämning snarare än teknik.

För några år sedan startades en tråd som handlade om att tala om när ens anläggning lät extra bra om jag minns rätt. Jag tyckte det var ett intressant försök att rota runt lite i psykets inverkan på upplevelsen av en ljudanläggning. Hur stor roll spelar tid på dygn, årstid, löneförhöjning, VM-brons i fotboll, blodets alkoholhalt m.m.?

Vad säger forskningsfronten på faktiskt.se om detta? Hade det hjälp min musikupplevelse idag med ett par Larsen 8, eller är det bara mer sprit som hjälper?

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Vad har hamnat i mina öron?

Inläggav Svante » 2016-12-03 17:13

Jag är hyfsat säker på att man vänjer sig vid en viss anläggning om man lyssnar på bara den under en längre tid och att allt annat kan låta lite konstigt. Hörselsinnet är relativt på det sättet. Om man flyttar runt mycket mellan olika anläggningar får man nog en mer absolut inre referens och kan med större säkerhet uttala sig om en anläggnings kvaliteter.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-03 17:18

Andersh74 skrev:För det mesta allt som oftast tycker jag att musiken i mina öron låter mycket bättre här hemma än hos mina bekanta. Det brukar till och med låta bra tycker jag. Idag har jag inte varit hos någon bekant så den referensen finns inte att tillgå. Hos bekanta finns allt från Ditton 25 till skräp från mediamarkt för några hundringar. Själv lyssnar jag på Oa14.

Jag utgår från att min anläggning låter hyggligt konstant, samma låt på ungefär samma volym och samma uppspelningsgrunka låter likadant. Jag tror att mätinstrumentet kroppen har mätfel.

Idag har jag hälsat på min bror som ligger och väntar på slutlig vila och är ensam hemma efter detta besök. Men nu tycker jag inte högtalarna låter lika bra som vanligt. De är klistriga och påträngande och inte alls lika luftiga som vanligt och jag kopplar samman detta med sinnesstämning snarare än teknik.

För några år sedan startades en tråd som handlade om att tala om när ens anläggning lät extra bra om jag minns rätt. Jag tyckte det var ett intressant försök att rota runt lite i psykets inverkan på upplevelsen av en ljudanläggning. Hur stor roll spelar tid på dygn, årstid, löneförhöjning, VM-brons i fotboll, blodets alkoholhalt m.m.?

Vad säger forskningsfronten på faktiskt.se om detta? Hade det hjälp min musikupplevelse idag med ett par Larsen 8, eller är det bara mer sprit som hjälper?

Mvh, Anders

Jag tror din upplevelse med din bror har påverkat dina sinnen.
Då kan det bli så att ingenting luktar blommor och solsken på ett bra tag.
Det är nog inget fel på dina högtalare.
Du har visat att du är människa med känslighet för sinnesintryck.
Allt väl till dig och hoppas du hittar "hem" igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-04 01:43

Perfector skrev:
Andersh74 skrev:För det mesta allt som oftast tycker jag att musiken i mina öron låter mycket bättre här hemma än hos mina bekanta. Det brukar till och med låta bra tycker jag. Idag har jag inte varit hos någon bekant så den referensen finns inte att tillgå. Hos bekanta finns allt från Ditton 25 till skräp från mediamarkt för några hundringar. Själv lyssnar jag på Oa14.

Mvh, Anders

Jag tror din upplevelse med din bror har påverkat dina sinnen.
Då kan det bli så att ingenting luktar blommor och solsken på ett bra tag.
Det är nog inget fel på dina högtalare.
Du har visat att du är människa med känslighet för sinnesintryck.
Allt väl till dig och hoppas du hittar "hem" igen.

Väl formulerat. Det finns stunder då inget är riktigt bra. Ta hand om din bror!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-04 02:15

IÖ har sagt någon gång (fritt från minnet) att lyssningströtthet faktiskt ibland bör ses som att man är mätt, sinnesintrycken räcker, man vill inte mer - inte för att det är något fel. Det tror jag stämmer.

På samma sätt kan andra intryck och även inre processer, stress kan man väl säga, gott tänkas minska aptiten på intryck.

När musen är mätt smakar kornet beskt. Det som en gång är härlig avkoppling är en annan gång påträngande.

Som att umgås med folk, ungefär, om man är någorlunda introvert...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-04 02:41

Beklagar brorsan Anders.. :(
Kram!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

JM

Inläggav JM » 2016-12-04 08:15

Mvh, Anders

Anders du beskriver fint och generöst att hur vi mår påverkar hur vi uppfattar omvärlden. Du beskriver exakt enligt senaste forskningsrönen hur din brors situation påverkar hur ljudet upplevs. För stunden finns ingen annan ljudanläggning i världen placerad i ditt rum som kan förbättra hur det låter. Sprit är sämsta medicinen för att få bättre ljud och livssituation.
Din reaktion är frisk och sund även om det inte är helt lätt. Genom att du redan delger dina tankar, här på faktiskt.se och/eller till personer du har förtroende för, om ljudet och din brors situation är du på rätt väg.

Andersh74 skrev:Men nu tycker jag inte högtalarna låter lika bra som vanligt. De är klistriga och påträngande och inte alls lika luftiga som vanligt och jag kopplar samman detta med sinnesstämning snarare än teknik.

Personligen till min forskning är jag nyfiken på hur ljudet har förändrats. Låter musik i hörlurar lika illa. Vilken musik väljer du i din situation att lyssna på och inte lyssna på? Finns det någon musik som låter bättre? Vilken musik låter sämst? Hur låter gles akustisk musik - typ hifi-demomusik? Hur låter tät musik?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

adagio

Inläggav adagio » 2016-12-04 09:02

Hur ska man skriva utan att det blir kliché, men jag skickar dig en stödjande tanke ang din bror. Kan inte ens föreställa mig hur det känns. Jag tror precis som övriga att din stämning inte tillåter din perception att fröjdas. Kanske är det läge att ta en paus i kritiskt lyssnade. Kanske en hifipaus, det brukar jag göra av helt andra skäl och efter en veckas frånkoppling inser man hur otroligt bra det låter hemma. Annars rekommenderar jag en mer känslomässig lyssning, dvs lyssna på musik som berör dig på ett verkligt djupt plan, det kan vara musik från din barndom, ungdom. Det kan vara vacker klassisk musik eller andra klassiker. Jag tror du vet vad jag menar. Inte musik som ska låta bra utan musik som berör. Själv lyssnar jag bara på musik som jag känner starka känslor inför. Återigen,ta hand om dig, hifin är inte i sig viktig men den kan förmedla viktiga känslor och bli ett redskap att komma i kontakt med sig själv via musik.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Återgå till Generellt om hifi