Directivitet hos vanliga högtalare enl Don Keele

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Directivitet hos vanliga högtalare enl Don Keele

Inläggav matssvensson » 2016-12-12 14:03

mawes skrev:Mats, är din fråga alltså om golvstudsen var lika störande innan behandling som efter? Jag saknade värmen innan och jag saknade den efter så ja är svaret.

Ja, det var frågan. Intressant att du tycker problemet fanns både före och efter akustikbehandlingen, om jag uppfattar dig rätt. Skulle kunna vara något med integrationen mellan bas och satelit. Vad hindrar dig från att fortsätta arbeta med en delningsfrekvens kring 250Hz för att undvika dippen?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

mawes

Inläggav mawes » 2016-12-12 16:24

Det finns inget hinder och det är just vad jag gör:). När basarna står rakt under topparna och beter sig bra långt upp i frekvens så fungerar det som sagt jättebra.

mawes

Inläggav mawes » 2016-12-12 16:46

Tarzan skrev:
Jag tycker det är lite konstigt att han valt att göra ljudet off axis lite starkare än ljudet on axis runt 4 kHz, men det finns säkert någon förklaring.

Tarzan, om jag får gissa så är det nog ett oönskat men väldigt medvetet offer han har gjort. Skulle han eq:a bort den där dippen vid 0 grader skulle han få en puckel i alla andra kurvor och ett sämre resultat totalt sett, dessutom sitter man inte i 0-graderslinjen om man följer hans tänkta invinkling,
Läste något han skrev på diyaudio.com, minns det inte ordagrant men ungefär var att det är konstigt att det är så mycket fokus på att 0-graderskurvan skall vara rak när nästan ingen, oavsett högtalare, befinner sig precis där. Tänkvärt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-12 17:02

mawes skrev:
Tarzan skrev:
Jag tycker det är lite konstigt att han valt att göra ljudet off axis lite starkare än ljudet on axis runt 4 kHz, men det finns säkert någon förklaring.

Tarzan, om jag får gissa så är det nog ett oönskat men väldigt medvetet offer han har gjort. Skulle han eq:a bort den där dippen vid 0 grader skulle han få en puckel i alla andra kurvor och ett sämre resultat totalt sett, dessutom sitter man inte i 0-graderslinjen om man följer hans tänkta invinkling,
Läste något han skrev på diyaudio.com, minns det inte ordagrant men ungefär var att det är konstigt att det är så mycket fokus på att 0-graderskurvan skall vara rak när nästan ingen, oavsett högtalare, befinner sig precis där. Tänkvärt.

Jo att han inte kan använda eq eller filtret för att få bort den förstår jag. Det borde ju ha någonting att göra med waveguidens geometri eller själva diskantelementet att göra.

Jag tyckte det var lite konstigt eftersom själva grejen med hans högtalare ju är att ljudet ska bli svagare ju mer man avlägsnar sig 0°, och så helt plötsligt vid 4kHz i presence-registret blir ljudet istället starkare några grader off axis 8O Men det är ju precis som du säger att de är tänkta att användas med ganska mycket invinkling.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-12-12 22:20

Tarzan skrev:
mawes skrev:
Tarzan skrev:

Jo att han inte kan använda eq eller filtret för att få bort den förstår jag. Det borde ju ha någonting att göra med waveguidens geometri eller själva diskantelementet att göra.

Jag tyckte det var lite konstigt eftersom själva grejen med hans högtalare ju är att ljudet ska bli svagare ju mer man avlägsnar sig 0°, och så helt plötsligt vid 4kHz i presence-registret blir ljudet istället starkare några grader off axis 8O Men det är ju precis som du säger att de är tänkta att användas med ganska mycket invinkling.

Det är min erfarenhet av vågledare, att de oftast uppvisar en ojämnare tonkurva i noll-riktningen än off-axis. Som jag förstår beror det på missanpassning mellan elementets och vågledarens form. Ibland blir det bättre med en fasplugg eller ring radiator som element. Googla gärna mätningar med waveguides - det är lätt att hitta exempel med likartade kurvutseenden.

Så det är en medveten kompromiss för att bättre kunna kontrollera spridningen off-axis. Och du kan minimera svagheten genom att konstruera högtalaren för off-axis lyssning.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-12 23:07

matssvensson skrev:Det är min erfarenhet av vågledare, att de oftast uppvisar en ojämnare tonkurva i noll-riktningen än off-axis. Som jag förstår beror det på missanpassning mellan elementets och vågledarens form. Ibland blir det bättre med en fasplugg eller ring radiator som element. Googla gärna mätningar med waveguides - det är lätt att hitta exempel med likartade kurvutseenden.

Så det är en medveten kompromiss för att bättre kunna kontrollera spridningen off-axis. Och du kan minimera svagheten genom att konstruera högtalaren för off-axis lyssning.

mvh, mats

Det verkar som att de runda vågledarna har större problem med detta än de superelliptiska SEOS-modellerna.

SEOS 12:
Bild

SEOS 15:
Bild

SEOS 18:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mawes

Inläggav mawes » 2016-12-13 01:48

Dom där bilderna är så oskarpa, utdragna att det är svårt att se, men jag tycker nog mig se att de första 3-4 linjerna går ihop och ev korsar varandra lite här och där.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi