http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ ... or-dementa
Vad blir det för spellista?
Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag vet inte. Är det inte något sorgligt med att man i vården ersätter mänsklig kontakt med en docka? Jag menar, att man överhuvudtaget kan mäta en "förbättring" i de gamlas beteende betyder väl att de i själva verket behöver just mänsklig kontakt i större utsträckning?
Så dockan blir ett dåligt substitut för mänsklig kontakt, och också ett dåligt substitut för hifi, är jag nästan säker på. Det får väl knappast plats mer än ett tvåtumselement. Sjukvården borde anställa hifiintresserade sjuksköterskor i stället och bygga justa ljudrum.
Vad som sen finns i spellistan får variera från dag till dag.
En annan OT-fråga är om fokus i hifilyssnandet ändras när förmågan att höra diskant försvinner. Blir vi mer intresserade av oförstörd dynamik och mindre av bredbandighet, eller spelar hifiperspektivet helt enkelt mindre roll?
Perfector skrev:Alla skulle ha en katt i knät.
Svante skrev:Jag vet inte. Är det inte något sorgligt med att man i vården ersätter mänsklig kontakt med en docka? Jag menar, att man överhuvudtaget kan mäta en "förbättring" i de gamlas beteende betyder väl att de i själva verket behöver just mänsklig kontakt i större utsträckning?
Så dockan blir ett dåligt substitut för mänsklig kontakt, och också ett dåligt substitut för hifi, är jag nästan säker på. Det får väl knappast plats mer än ett tvåtumselement. Sjukvården borde anställa hifiintresserade sjuksköterskor i stället och bygga justa ljudrum.
Vad som sen finns i spellistan får variera från dag till dag.
En annan OT-fråga är om fokus i hifilyssnandet ändras när förmågan att höra diskant försvinner. Blir vi mer intresserade av oförstörd dynamik och mindre av bredbandighet, eller spelar hifiperspektivet helt enkelt mindre roll?
Conan skrev:Bra ide! Och dockan med spelaren i magen kan ju vara i form av en sån här:
Johan_Lindroos skrev:Det finns hopp för oss alla när vi till i sinom tid hamnar på hemmet med senildemens. Då kan vi sitta där och lyssna på våra audiofilplattor och minnas våra liv och tänka f-n vad bra det låter!![]()
Vad blir det för spellista?
Johan_Lindroos skrev:Det finns hopp för oss alla när vi till i sinom tid hamnar på hemmet med senildemens. Då kan vi sitta där och lyssna på våra audiofilplattor och minnas våra liv och tänka f-n vad bra det låter!![]()
?
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:Jag vet inte. Är det inte något sorgligt med att man i vården ersätter mänsklig kontakt med en docka? Jag menar, att man överhuvudtaget kan mäta en "förbättring" i de gamlas beteende betyder väl att de i själva verket behöver just mänsklig kontakt i större utsträckning?
JA!
Det är sorgligt hur dåliga journalister (o de flesta andra med) är att granska sk "slutsatser från undersökningar".
Det dras en massa rent DUMMA slutsatser från diverse (dessutom ovetenskapliga) undersökningar.
Skrämmande att dessa journalister vilseför andra. Speciellt politiker som beslutar en massa dumheter från dessa felaktiga slutsatser.
Maccis skrev:-Och om man är Gammal och lomhörd......vad gäller då??

+++++MagnusÖstberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:Jag vet inte. Är det inte något sorgligt med att man i vården ersätter mänsklig kontakt med en docka? Jag menar, att man överhuvudtaget kan mäta en "förbättring" i de gamlas beteende betyder väl att de i själva verket behöver just mänsklig kontakt i större utsträckning?
JA!
Det är sorgligt hur dåliga journalister (o de flesta andra med) är att granska sk "slutsatser från undersökningar".
Det dras en massa rent DUMMA slutsatser från diverse (dessutom ovetenskapliga) undersökningar.
Skrämmande att dessa journalister vilseför andra. Speciellt politiker som beslutar en massa dumheter från dessa felaktiga slutsatser.
Det finns inga journalister längre.
IngOehman skrev:Jag tycker det känns väldigt konstigt med en docka som spelar musik.
Varför inte ha en trevlig anläggning som gör det istället? En pjäs i stil med en gammal Grundig-rörradiomottagare är en estetiskt väldigt mysig ljudkälla.
[ Bild ]
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:Ja då sitter vi där med dubbla hörapparater och försöker höra. Svante irriterar sig på att själva dockan liksom dämpar diskanten. (att han inte hör diskanten ändå minns han inte) . Han börjar riva sönder dockan. Personalen ser detta och förfäras över beteendet. Svante håller en liten föreläsning om akustisk för tjejerna (inga killar jobbar på denna typ av hem). De fattar förstås inget. Själv försöker jag byta låt i dockan. Den hade visst bara fem låtar typ. Jag hittar inte skipknappen. Personalen fattar inte vad jag dillar om. Jag vill höra mina favoriter i form av svept sinuston och rosa brus, men det har personalen föbjudit oss att lyssna på. Det vara bara Svante och jag som tyckte om att lyssna på sånt.
Emanuelgbg skrev:Frågan är hur det kommer se ut när inte alla vill höra Evert Taube längre eller är det ofrånkomligt som en del i människans utveckling?
Bill50x skrev:Emanuelgbg skrev:Frågan är hur det kommer se ut när inte alla vill höra Evert Taube längre eller är det ofrånkomligt som en del i människans utveckling?
Det trodde min sambos far. Han trodde att bara jag blev gammal nog skulle jag börja gilla riktig musik, dvs dragspel (som han själv trakterade)
Fördelen med rockmusik i ett kompetent system är att man klarar sig utan hörapparat i många fall.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster