Gammal och ljudnörd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Gammal och ljudnörd?

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-28 09:13

Det finns hopp för oss alla när vi till i sinom tid hamnar på hemmet med senildemens. Då kan vi sitta där och lyssna på våra audiofilplattor och minnas våra liv och tänka f-n vad bra det låter! :lol:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ ... or-dementa

Vad blir det för spellista?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Conan

Re: Gammal och ljudnörd?

Inläggav Conan » 2016-12-28 10:13

Bra ide! Och dockan med spelaren i magen kan ju vara i form av en sån här:

vibb eaters.jpg
vibb eaters.jpg (95.28 KiB) Visad 1614 gånger

:D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-28 11:08

Jag vet inte. Är det inte något sorgligt med att man i vården ersätter mänsklig kontakt med en docka? Jag menar, att man överhuvudtaget kan mäta en "förbättring" i de gamlas beteende betyder väl att de i själva verket behöver just mänsklig kontakt i större utsträckning?

Så dockan blir ett dåligt substitut för mänsklig kontakt, och också ett dåligt substitut för hifi, är jag nästan säker på. Det får väl knappast plats mer än ett tvåtumselement. Sjukvården borde anställa hifiintresserade sjuksköterskor i stället och bygga justa ljudrum.

Vad som sen finns i spellistan får variera från dag till dag.

En annan OT-fråga är om fokus i hifilyssnandet ändras när förmågan att höra diskant försvinner. Blir vi mer intresserade av oförstörd dynamik och mindre av bredbandighet, eller spelar hifiperspektivet helt enkelt mindre roll?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-12-28 11:30

Svante skrev:Jag vet inte. Är det inte något sorgligt med att man i vården ersätter mänsklig kontakt med en docka? Jag menar, att man överhuvudtaget kan mäta en "förbättring" i de gamlas beteende betyder väl att de i själva verket behöver just mänsklig kontakt i större utsträckning?

Så dockan blir ett dåligt substitut för mänsklig kontakt, och också ett dåligt substitut för hifi, är jag nästan säker på. Det får väl knappast plats mer än ett tvåtumselement. Sjukvården borde anställa hifiintresserade sjuksköterskor i stället och bygga justa ljudrum.

En annan OT-fråga är om fokus i hifilyssnandet ändras när förmågan att höra diskant försvinner. Blir vi mer intresserade av oförstörd dynamik och mindre av bredbandighet, eller spelar hifiperspektivet helt enkelt mindre roll?

Japan spånar väl rätt fritt om robotar i äldrevård /-omsorg, tänk kramiga responsiva ullbollar. Det kanske är en bra ersättning snarare än en dålig - precis som hundar ibland kan ge bättre sällskap än människor, i förekommande fall, enligt uppgift.
--
Med åldern får man väl svårare att sålla bort irrelevanta stimuli, det borde påverka den geriatriska hifi-dimensionen. Igen aktualiseras om inte annat frågan om buller och brus.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-28 11:38

Alla skulle ha en katt i knät.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-28 13:23

Perfector skrev:Alla skulle ha en katt i knät.

Absolut, inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-12-28 13:31

Svante skrev:Jag vet inte. Är det inte något sorgligt med att man i vården ersätter mänsklig kontakt med en docka? Jag menar, att man överhuvudtaget kan mäta en "förbättring" i de gamlas beteende betyder väl att de i själva verket behöver just mänsklig kontakt i större utsträckning?

Nu känns det kanske som att en docka är ett annat stimuli än en vuxen människa. Har haft min mor ett tag på ett äldreboende och personalen är fantastisk bra.
Men, tyvärr kan ingen prata särskilt lättförståelig svenska. Och vuxna med sämre hörsel, lätt dementa eller svårare dementa har inte särskilt lätt att kommunicera med personalen. Så beroende på behov och möjligheter så tror jag inte att man rakt av kan säga att den mänskliga kontakt som står till buds är på alla sätt bättre för äldre. Dessutom tenderar nog ett ibland återvändande till yngre dagar medvetandemässigt ge andra behov.
/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-12-28 13:56

JA!

Det är sorgligt hur dåliga journalister (o de flesta andra med) är att granska sk "slutsatser från undersökningar".
Det dras en massa rent DUMMA slutsatser från diverse (dessutom ovetenskapliga) undersökningar.
Skrämmande att dessa journalister vilseför andra. Speciellt politiker som beslutar en massa dumheter från dessa felaktiga slutsatser.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-12-28 14:43

Visst är det lätt att klaga på journalister. Men det vore bättre om man bemödade sig att läsa och förstå vad som skrivs innan man börjar klaga. I den länkade artikeln dras inga slutsatser av journalisten utan man redovisar syftet med insatsen på ett imo ganska tydligt sätt. I den mån några slutsatser dras är det beslutsfattare/makthavare som står för dom och det kan man näppeligen klandra journalisten för, tvärt om är ingår det liksom i arbetet att redovisa

Men visst dras det många gånger dumma slutsatser av undersökningar men ett värre problem verkar som sagt vara den allmänna förmågan att läsa och först en enkel text på ett rätt och riktigt sätt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-12-28 14:49

Conan skrev:Bra ide! Och dockan med spelaren i magen kan ju vara i form av en sån här:

:D

Ja fy tusan vad fint! :lol:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-12-28 20:20

Johan_Lindroos skrev:Det finns hopp för oss alla när vi till i sinom tid hamnar på hemmet med senildemens. Då kan vi sitta där och lyssna på våra audiofilplattor och minnas våra liv och tänka f-n vad bra det låter! :lol:

Vad blir det för spellista?

Ja, fast detta gäller bara Malmö. De är ju inte som andra vanliga. Det hörs ju på språket. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2016-12-28 20:38

Johan_Lindroos skrev:Det finns hopp för oss alla när vi till i sinom tid hamnar på hemmet med senildemens. Då kan vi sitta där och lyssna på våra audiofilplattor och minnas våra liv och tänka f-n vad bra det låter! :lol:

?

Helt rätt med monodocka och inte stereodocka!
Med ålder/demens kommer tilltagande spatial hörselskada. Med tilltagande spatial hörselskada klarar inte hjärnan att integrera stereobilden.
Gamla ljudnördar föredrar mono.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-28 20:42

sportbilsentusiasten skrev:

JA!

Det är sorgligt hur dåliga journalister (o de flesta andra med) är att granska sk "slutsatser från undersökningar".
Det dras en massa rent DUMMA slutsatser från diverse (dessutom ovetenskapliga) undersökningar.
Skrämmande att dessa journalister vilseför andra. Speciellt politiker som beslutar en massa dumheter från dessa felaktiga slutsatser.

Det finns inga journalister längre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-12-28 20:45

-Och om man är Gammal och lomhörd......vad gäller då??
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-12-28 20:52

Maccis skrev:-Och om man är Gammal och lomhörd......vad gäller då??

Då får man bli journalist.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-28 21:10

Ja då sitter vi där med dubbla hörapparater och försöker höra. Svante irriterar sig på att själva dockan liksom dämpar diskanten. (att han inte hör diskanten ändå minns han inte) . Han börjar riva sönder dockan. Personalen ser detta och förfäras över beteendet. Svante håller en liten föreläsning om akustisk för tjejerna (inga killar jobbar på denna typ av hem). De fattar förstås inget. Själv försöker jag byta låt i dockan. Den hade visst bara fem låtar typ. Jag hittar inte skipknappen. Personalen fattar inte vad jag dillar om. Jag vill höra mina favoriter i form av svept sinuston och rosa brus, men det har personalen föbjudit oss att lyssna på. Det vara bara Svante och jag som tyckte om att lyssna på sånt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-12-28 21:14

Jag sitter med mina gamla kasetter och lyssnar på åskväder och nyårsfyrverkerier blandat med fåglar och andra "naturljud".
Tanterna på hemmet tycker det är deprimerande med åska och några får krigstrauma av fyrverkerierna, men jag njuter och känner mig ung igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-28 22:29

Jag tycker det känns väldigt konstigt med en docka som spelar musik.

Varför inte ha en trevlig anläggning som gör det istället? En pjäs i stil med en gammal Grundig-rörradiomottagare är en estetiskt väldigt mysig ljudkälla.

Bild

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-12-28 22:57

MagnusÖstberg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:

JA!

Det finns inga journalister längre.
+++++

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-12-28 22:58

IngOehman skrev:Jag tycker det känns väldigt konstigt med en docka som spelar musik.

Varför inte ha en trevlig anläggning som gör det istället? En pjäs i stil med en gammal Grundig-rörradiomottagare är en estetiskt väldigt mysig ljudkälla.

[ Bild ]

Vh, iö

Och hur skall dom minnas hur man startar apparaten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-12-29 01:37

Johan_Lindroos skrev:Ja då sitter vi där med dubbla hörapparater och försöker höra. Svante irriterar sig på att själva dockan liksom dämpar diskanten. (att han inte hör diskanten ändå minns han inte) . Han börjar riva sönder dockan. Personalen ser detta och förfäras över beteendet. Svante håller en liten föreläsning om akustisk för tjejerna (inga killar jobbar på denna typ av hem). De fattar förstås inget. Själv försöker jag byta låt i dockan. Den hade visst bara fem låtar typ. Jag hittar inte skipknappen. Personalen fattar inte vad jag dillar om. Jag vill höra mina favoriter i form av svept sinuston och rosa brus, men det har personalen föbjudit oss att lyssna på. Det vara bara Svante och jag som tyckte om att lyssna på sånt.

:)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-12-29 08:59

Ähh det är nog bara någon som vill sälja in en produkt. Brukar spelas en del musik på demensboenden via en upphandlad bärbar men sladdinkopplad Panasonic cd/radio och så dansas det med personalen (på ett välfungerande boende med "uppåtgående" äldre skall tilläggas, kan lika gärna vara en tv som passar 4-5st sovandes i rullstol till en riksdagsdebatt på svt 2) .
Dockorna och andra mjukisdjur har använts länge för att de har en lugnande effekt och ger även många dementa en meningsfull uppgift i att ta hand om dem. Svårt att ha riktiga barn och djur på avdelningar även om det sistnämnda förekommer då och då.

Frågan är hur det kommer se ut när inte alla vill höra Evert Taube längre eller är det ofrånkomligt som en del i människans utveckling?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-12-29 14:00

Emanuelgbg skrev:Frågan är hur det kommer se ut när inte alla vill höra Evert Taube längre eller är det ofrånkomligt som en del i människans utveckling?

Det trodde min sambos far. Han trodde att bara jag blev gammal nog skulle jag börja gilla riktig musik, dvs dragspel (som han själv trakterade) :-)

Fördelen med rockmusik i ett kompetent system är att man klarar sig utan hörapparat i många fall.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-12-29 14:26

Bill50x skrev:
Emanuelgbg skrev:Frågan är hur det kommer se ut när inte alla vill höra Evert Taube längre eller är det ofrånkomligt som en del i människans utveckling?

Det trodde min sambos far. Han trodde att bara jag blev gammal nog skulle jag börja gilla riktig musik, dvs dragspel (som han själv trakterade) :-)

Fördelen med rockmusik i ett kompetent system är att man klarar sig utan hörapparat i många fall.

You wish! Bekymret är att hörselnedsättning sällan är så rak och snygg att det hjälper att bara kräma på mer i JBL:erna! Det finns alla möjliga hörselproblem som ställer till det. Om det nu var hifi vi ville ha...

PS. Det blir kanske så att t.o.m. vi önskar lite tokmastring i form av 6-8 dB crest... :oops:
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi