Absorbenter bakom Quad ESL-988 dipoler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Absorbenter bakom Quad ESL-988 dipoler?

Inläggav Zzombie » 2016-12-10 19:01

Hur gör ni? Behövs de? Vilka alternativ finns att köpa?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Absorbenter bakom Quad ESL-988 dipoler?

Inläggav hifikg » 2016-12-10 19:30

Nu har jag inga 988:or, men väl ett par ESL 63 och jag skulle aldrig komma på tanken att ställa någonting bakom dem. Fast det är jag det, jag e ju van att bara ställa in högtalarna i rummet och sedan njuta av musik. Därvidlag har mina ESL-63 fungerat väl så bra som mina OA-52, det är bara lite mer kritiskt med lyssningspositionen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-12-10 19:53

Läste ett inlägg från en person som var nöjd med absorbenter bakom sina ML-dipoler...tänkte man kunde testa med något billigt material. En gammal skumgummimadrass, t.ex. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-10 20:30

Zzombie skrev:Läste ett inlägg från en person som var nöjd med absorbenter bakom sina ML-dipoler...tänkte man kunde testa med något billigt material. En gammal skumgummimadrass, t.ex. :mrgreen:

Gör kanske ingen skada, men knappast någon nytta heller. Och inte blir det snyggt. Fast du kanske gör som jag, lyssnar i mörker.
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2016-12-10 23:34

En av de allvarligare dödssynderna är att använda absorbenter bakom dipoler.
Jag har Quad 989 och utnyttjar maximalt att reflexerna bakåt optimerar stereoljudupplevelsen.
i) Bakåtljudet ger nästintill frekvensekvivalenta reflexer med direktljudet.
ii) Ljudet bakåt studsar 2 x på råspånt för att via laterala väggarna nå lyssningspositionen i huvudsakligen 60 graders vinkel.
iii) Bakåtljudet når lyssningspositionen med ca 20 ms fördröjning.
iv) Bakåtljudet är minst 3 dB svagare än direktljudet när reflexerna når lyssningspositionen.
v) Dipolhögtalare har effektiv bredspektrum absorbentliknande ljudutsläckning ortogonalt relativt direktljudet.
Hoppas du inser själv att med absorbenter bakom kommer du kraftigt försämra flera av variablerna ovan..

Har du dipolerna invid framväggen och reflexerna kommer inom 5 ms kan möjligen absorbenter ta bort ljudförstörande tidiga reflexer. Men då utnyttjar du inte dipolernas unika mervärde.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-10 23:54

Jag började bygga och använda dynamiska dipoler i slutet av 90-talet. Jag föredrar alltid dämpning av bakväggen i vanliga bostadsrum.

Upplever inte att man tappar något alls, tvärtom.

Även i ett rum på närmare 100kvm och bakväggen ca 8 meter bakom högtalarna upplevdes ett lyft när denna dämpades.

Precis som vi dämpning av väggar med lådhögtalare så gäller att använda absorbent som tar skapligt neråt 100Hz. Tunna skivor av skum med låg densitet bör som vanligt undvikas.

Jag har inte använt dipolkaraktäristik i diskanten och i de fall man har i princip samma respons och nivå upp mot 20kHz i bak-loben som framåt så funkar det nog även med livlig bakvägg. Det är en smaksak skulle jag påstå.

Starka tidiga diskreta reflexer har aldrig tilltalat mig, oavsett strålningsprincip, dödssynd eller ej! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-12-11 09:32

Jag kör helt utan dämpning bakom mina Quad-högtalare. Det är ca 4m till väggen bakom högtalarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-11 09:34

Äntligen ett vettigt inlägg, tack Piotr. :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

JM

Inläggav JM » 2016-12-11 10:39

Piotr skrev:Jag började bygga och använda dynamiska dipoler i slutet av 90-talet. Jag föredrar alltid dämpning av bakväggen i vanliga bostadsrum.

Upplever inte att man tappar något alls, tvärtom.

Även i ett rum på närmare 100kvm och bakväggen ca 8 meter bakom högtalarna upplevdes ett lyft när denna dämpades.

Precis som vi dämpning av väggar med lådhögtalare så gäller att använda absorbent som tar skapligt neråt 100Hz. Tunna skivor av skum med låg densitet bör som vanligt undvikas.

Jag har inte använt dipolkaraktäristik i diskanten och i de fall man har i princip samma respons och nivå upp mot 20kHz i bak-loben som framåt så funkar det nog även med livlig bakvägg. Det är en smaksak skulle jag påstå.

Starka tidiga diskreta reflexer har aldrig tilltalat mig, oavsett strålningsprincip, dödssynd eller ej! :D

Problemet med stereolyssnande är att högtalarens ljudutbredning och rummets storlek samt rummets egenskaper är helt avgörande för en optimal ljudupplevelse.
Håller med dig att tidiga reflexer låter inte bra.
Håller med dig att inga reflexer skall vara starka eller dominerande. Direktljudet skall vara dominerande och reflexerna diffusa för att ge bästa spatiala upplevelsen. Utan reflexer blir stereoljudet torrt och dött och utan spatialupplevelse. Typ i ekofritt rum.
Har du absorbenter på väggarna vid dipolhögtalarlyssnande konverterar du dipolens breda spatiala ljudbild till en lådhögtalarliknade smal ljudbild med sämre spatial spatialupplevelse.

Bra flerkanalsanläggning kan bättre att anpassa ljudet till hur hjärnan vill ha det och slår både lådhögtalare och dipoler map bra ljud och optimal spatial upplevelse ffa i trånga rum. Med en flerkanalsanläggning minskar rummets betydelse.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-12-11 10:58

Jag har använt dämpning bakom mina Magnepan. Det är i vissa fall bra och i andra fall mindre bra. De dåvarande modifierade Tympani IIIA fick dämpning en bit bakom mellan- och diskantregistren (som spelar från 100 Hz och uppåt), klippte bakåtvågen på väg mot väggen. Körde med högdensitets stenullsskivor, ca 180x60x2 cm. I den nuvarande uppställningen har jag inte behov av dämpning. Vet inte om det beror på att ljudvågen går in i två hörn och att det finns lite prylar där bakom som bryter upp bakåtstrålningen en del. Har provat att ställa högtalarna längre in i rummet, det var ingen fördel på någon punkt. De står rejält invinklade 1-1.3 m framför bakomvarande vägg.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2016-12-11 11:13

PerStromgren skrev:Jag kör helt utan dämpning bakom mina Quad-högtalare. Det är ca 4m till väggen bakom högtalarna.

Jag har 60-70 cm bakom (vinklade) och de står i ett 50 kvm rum från halva långväggen till kortväggen. Så den högra står i ett hörn och den vänstra fritt mot väggen. Har dock två IKEA Expedit med LP-skivor lite snett bakom den vänstra, kanske det ger en mindre hörneffekt eller dämpning, vad vet jag. T'änkte bara testa lite på skoj, men blir det för krångligt så...
(Det bästa ljudet jag har haft med Quad ESL var med ett par 63:or i en döddämpad källare (handklappning gav ingen efterklang) 1,5 meter från bakväggen. Det gick dessutom att dra på rejält och rummet fylldes så småningom av en lätt ozonlukt...) 8)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-11 13:42

JM skrev:Problemet med stereolyssnande är att högtalarens ljudutbredning och rummets storlek samt rummets egenskaper är helt avgörande för en optimal ljudupplevelse.

Gäller ju iofs. all ljudreproduktion. inte exklusivt för ett par högtalare.

Utan reflexer blir stereoljudet torrt och dött och utan spatialupplevelse. Typ i ekofritt rum.

Medhåll!

Har du absorbenter på väggarna vid dipolhögtalarlyssnande konverterar du dipolens breda spatiala ljudbild till en lådhögtalarliknade smal ljudbild med sämre spatial spatialupplevelse.

Ok, intressant att ta del av din erfarenhet och din subjektiva upplevelse.
Jag delar dock inte dessa. :)

Det känns som du förenklar ordentligt då så mycket beror på övriga väggar och dess ytors beskaffenhet, avstånd osv.

Bra flerkanalsanläggning kan bättre att anpassa ljudet till hur hjärnan vill ha det och slår både lådhögtalare och dipoler map bra ljud och optimal spatial upplevelse ffa i trånga rum. Med en flerkanalsanläggning minskar rummets betydelse.

Absolut!

Skall tillägga att ett alternativ jag tycker fungerar bra för dynamiska dipoler är att vinkla bort reflexen från bakväggen medelst en solid skiva på ca 1kvm eller strax under. Diskret reflex mot en bakvägg på ett avstånd av upp till 1-1.5 meter går fetbort för min del. Absorbera eller "deflektera" gäller för mig.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-12-29 23:33

Jag har några enkla diffusorer direkt bakom mina ML. Men finns också absorbenter på denna vägg för att bidra till att lösa vissa och kraftiga problem i basområdet.

Möjligt att jag någon gång daterar upp anläggning och rum. Men att ha diffusion direkt bakom panelerna tänker jag inte sluta med.

Återgå till Generellt om hifi