Moderator: Redaktörer
Zzombie skrev:Läste ett inlägg från en person som var nöjd med absorbenter bakom sina ML-dipoler...tänkte man kunde testa med något billigt material. En gammal skumgummimadrass, t.ex.
Piotr skrev:Jag började bygga och använda dynamiska dipoler i slutet av 90-talet. Jag föredrar alltid dämpning av bakväggen i vanliga bostadsrum.
Upplever inte att man tappar något alls, tvärtom.
Även i ett rum på närmare 100kvm och bakväggen ca 8 meter bakom högtalarna upplevdes ett lyft när denna dämpades.
Precis som vi dämpning av väggar med lådhögtalare så gäller att använda absorbent som tar skapligt neråt 100Hz. Tunna skivor av skum med låg densitet bör som vanligt undvikas.
Jag har inte använt dipolkaraktäristik i diskanten och i de fall man har i princip samma respons och nivå upp mot 20kHz i bak-loben som framåt så funkar det nog även med livlig bakvägg. Det är en smaksak skulle jag påstå.
Starka tidiga diskreta reflexer har aldrig tilltalat mig, oavsett strålningsprincip, dödssynd eller ej!
PerStromgren skrev:Jag kör helt utan dämpning bakom mina Quad-högtalare. Det är ca 4m till väggen bakom högtalarna.
JM skrev:Problemet med stereolyssnande är att högtalarens ljudutbredning och rummets storlek samt rummets egenskaper är helt avgörande för en optimal ljudupplevelse.
Utan reflexer blir stereoljudet torrt och dött och utan spatialupplevelse. Typ i ekofritt rum.
Har du absorbenter på väggarna vid dipolhögtalarlyssnande konverterar du dipolens breda spatiala ljudbild till en lådhögtalarliknade smal ljudbild med sämre spatial spatialupplevelse.
Bra flerkanalsanläggning kan bättre att anpassa ljudet till hur hjärnan vill ha det och slår både lådhögtalare och dipoler map bra ljud och optimal spatial upplevelse ffa i trånga rum. Med en flerkanalsanläggning minskar rummets betydelse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster