Sonos Play 5 gen 2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Sonos Play 5 gen 2

Inläggav Beakungen » 2017-01-19 12:45

Någon som testat denna? Kanske även mätt på den?

Jag köpte en sådan mest för att köra som "klockradio" (appen kan väcka till radio och jag önskade något med bra ljud).

Nu sitter jag här i vardagsrummet å spelar Spotify på den. Den står på ena högtalaren kanske 75cm från vägg.

Jag är lite förstummad. Så länge man inte spelar vrålhögt så spelar den en förbluffande djup bas. Exempelvis i introt på Melody Gardet- baby i'm a fool så hör man klart och tydligt den tunga basen som ligger i bakgrunden. Nu spelar jag visserligen inte jättehögt då den drar ner djupbasen ju högre man spelar. Men inbillar mig ändå att där är bas ner under 30hz ja tom under 25hz i den lilla lådan?!

Kan det verkligen stämma?

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Sonos Play 5 gen 2

Inläggav Fostex » 2017-01-19 14:45

Jag har också lyssnar på Play 5 (vet ej om det var v.1 eller v.2) och håller med, den låter helt klart större än vad den är.

Här hittar du en mätning som gjorts av avsforum.com:

Bild
Hela recensionen: http://www.avsforum.com/sonos-play5-review/
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2017-01-19 14:54

Är inte en Teenage Engineering OD11 ett vettigare köp? I stort sett samma pris. Lite roligare i alla fall, alla har ju Sonos...

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2017-01-19 16:19

Fostex skrev:Jag har också lyssnar på Play 5 (vet ej om det var v.1 eller v.2) och håller med, den låter helt klart större än vad den är.

Här hittar du en mätning som gjorts av avsforum.com:

[ Bild ]
Hela recensionen: http://www.avsforum.com/sonos-play5-review/

Ahh mätningen bekräftar att jag inte är helt ute å cyklar. Sen beror det helt klart på rum också :)

Men i mitt blev jag förvånad att den faktiskt kunde lira någon form av riktig bas alls. Visserligen på rimliga volymer innan den drar ner basen i nivå. Men tillräckligt för normal lyssning :)

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2017-01-19 16:21

rqu skrev:Är inte en Teenage Engineering OD11 ett vettigare köp? I stort sett samma pris. Lite roligare i alla fall, alla har ju Sonos...

Bra fråga. Jag har bara hört gamla od11 och misstänker att Teenages högtalare är klart bättre. Men jämfört med gamla od11 är Sonosen bättre på allt förutom att spela högt.

Men har Teenage app med väckning för radio osv?

Jag hade tidigare ett par audio pro t14 med blåtand å även om de lät mkt trevligt så kunde man aldrig vakna till musik vilket var mitt önskemål i sovrummet :)

Återgå till Generellt om hifi