HighEnd MässMiddag 2017

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

HighEnd MässMiddag 2017

Inläggav Harryup » 2017-02-09 21:49

Inbjudan till HighEnd Mässmiddag på restaurang Vapiano .
HighEnd-gänget hälsar alla välkomna att mingla med arrangörer, utställare, leverantörer, tillverkare, forumdeltagare och förstås mässbesökare.

På lördagen den 18 februari så kommer den årliga mässmiddagen gå av stapeln på restaurang Vapiano på Kungsbron 15.
Restaurangen ligger centralt i norra delen av Lundqvist & Lindqvist kvarteret på mycket kort gångavstånd ifrån mässlokalerna.

Efter mässan som slutar kl 18:00 samlas de som vill för något att dricka i baren, vila fötterna i loungeavdelningen och för de som vill äta middag kommer det finnas alla möjligheter.
Restaurangen är italiensk och de har en komplett meny att välja ifrån, bl.a. pizzor, pastor och andra varmrätter.

Förra året var vi någonstans mellan 50-60 personer och vi hoppas att närheten till restaurangen och en komplett meny gör att alla skall känna sig välkomna.

Restaurangen är stor så för att vi skall få så bra platser som möjligt vill de ha en uppskattning av hur många som kommer. Det går inte att boka bord men personalen hjälper till så att vi kan få så stora bord som möjligt för gänget.

Vi kommer kunna börja få våra bord runt kl. 19 ungefär.

För att förenkla planeringen uppskattar vi om man anmäler sig här innan men det går bra att komma direkt till restaurangen också.

Välkomna /HighEnd-gänget genom Harryup.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: HighEnd MässMiddag 2017

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-10 01:31

Käkar du gratis? :wink:

Det är väl typ 4:e året du kopierar in den där texten nu.

I år är jag småintresserad om inget mysigare alternativ dyker upp. Orkar inte själv hålla i det..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-10 03:28

Hej, nej faktiskt inte. Gör det bara för att jag tycker att det är kul att arrangera middagen och för att träffa en del gamla och en del nya bekanta i branschen och förstås ibland de vanliga besökarna också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Revoxarn

Inläggav Revoxarn » 2017-02-12 20:46

Jag har visat mitt intresse på ett annat forum, men det verkar som om jag blir ensam.
Att blanda Whisky med Cola, är lika rätt som att köra grovsopor i en Maserati.

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-02-12 22:48

Har inte riktigt bestämt mig om jag ska till mässan än, men låter ju trevligt med middag om man kommer iväg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-12 23:03

Är i samma situation, är obestämd även till mässbesöket.

Men blir det av så låter middag kul.

Kuligare än själva mässan. Är ju inte nämnvärt intresserad av hifi-apparater. Hifi-folk däremot är nästan alltid trevliga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-15 01:34

Det är ingen risk att man blir ensam men det är vanligare och vanligare med åren att folk bestämmer sig sent och fördelen med Vapiano är att man kan göra det.
Alla är välkomna. Vi brukar bli runt 50-60 när utställare, Audio Concept med personal och mässpersonal och lite besökare och gamla musikvänner dyker upp.
Vi ses, välkomna.

mvh/Harryup å HighEnd-gängets vägnar.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2017-02-15 19:29

IngOehman skrev:Är i samma situation, är obestämd även till mässbesöket.

Men blir det av så låter middag kul.

Kuligare än själva mässan. Är ju inte nämnvärt intresserad av hifi-apparater. Hifi-folk däremot är nästan alltid trevliga.

Vh, iö
Men det är ju för att prata med hifi-folk man är på mässan! Tror väldigt få är där för apparaterna? De är bara där som en ursäkt för oss att umgås kring. :mrgreen:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-17 16:37

Jag är också lite sugen på Hifimässan, mest för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta, har ju nämligen inte speciellt ofta hör några flashigare högtalare utöver mina egna piP plus en del lite häftigare PA-system. Problemet för mig bara är att jag inte känner några där (eller här) samt att jag kan vara tämligen blyg i större sällskap när jag inte känner nån. Så aja, får se om jag vågar mig dit :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2017-02-17 18:30

Tell skrev:Jag är också lite sugen på Hifimässan, mest för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta, har ju nämligen inte speciellt ofta hör några flashigare högtalare utöver mina egna piP plus en del lite häftigare PA-system. Problemet för mig bara är att jag inte känner några där (eller här) samt att jag kan vara tämligen blyg i större sällskap när jag inte känner nån. Så aja, får se om jag vågar mig dit :)

Mässor ska absolut inte användas för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta. Allt låter rätt uselt på mässor.

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-17 18:44

Alexi skrev:
Tell skrev:Jag är också lite sugen på Hifimässan, mest för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta, har ju nämligen inte speciellt ofta hör några flashigare högtalare utöver mina egna piP plus en del lite häftigare PA-system. Problemet för mig bara är att jag inte känner några där (eller här) samt att jag kan vara tämligen blyg i större sällskap när jag inte känner nån. Så aja, får se om jag vågar mig dit :)

Mässor ska absolut inte användas för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta. Allt låter rätt uselt på mässor.

Så vad är då ens poängen med alla dyra produkter på mässan? Försöker inte utställarna styra akustiken i rummen hyfsat för att få bra ljud?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2017-02-17 22:19

Tell skrev:
Alexi skrev:

Så vad är då ens poängen med alla dyra produkter på mässan? Försöker inte utställarna styra akustiken i rummen hyfsat för att få bra ljud?

Se det som en bilmässa, se klämma känna, men inte provköra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-18 09:28

Himla bra liknelse, Alexi! Om man har den i åtanke får man säkert ut mer av besöket.
... tycker jag!

Per

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-18 14:03

Ja det var en bra liknelse och ett bra sätt att övertala mig att det inte är en mässa för mig :) Som vanligt handlar det alltså om prylbögeriet o inte det som hifi egentligen handlar om; vilket ljud nånting i slutändan ger.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-18 17:41

Tell skrev:Ja det var en bra liknelse och ett bra sätt att övertala mig att det inte är en mässa för mig :) Som vanligt handlar det alltså om prylbögeriet o inte det som hifi egentligen handlar om; vilket ljud nånting i slutändan ger.

Nej, därför att man inte enkelt kan dema på en mässa hur musik genom anläggningen låter. Så på mässan blir anläggningar prylar, även om de hemma blir musikåtergivare. Det tycker inte jag är så konstigt.
... tycker jag!

Per

Tell

Inläggav Tell » 2017-02-18 17:53

PerStromgren skrev:
Tell skrev:Ja det var en bra liknelse och ett bra sätt att övertala mig att det inte är en mässa för mig :) Som vanligt handlar det alltså om prylbögeriet o inte det som hifi egentligen handlar om; vilket ljud nånting i slutändan ger.

Nej, därför att man inte enkelt kan dema på en mässa hur musik genom anläggningen låter. Så på mässan blir anläggningar prylar, även om de hemma blir musikåtergivare. Det tycker inte jag är så konstigt.

Hyfsat små rum o en del medtagna absorbenter borde ju kunna imitera hyfsat den akustiken som folk har hemma? Eller menar ni att det oavsett är natt o dag emot hur en anläggning borde kunna låta?

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-02-18 18:16

Det blir ingen middag för mig. Tänkte gå men kände mig klar med mässan vid 16så kändes som det blev lite mycket tid att fördriva...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-18 21:59

Tell skrev:
PerStromgren skrev:

Hyfsat små rum o en del medtagna absorbenter borde ju kunna imitera hyfsat den akustiken som folk har hemma? Eller menar ni att det oavsett är natt o dag emot hur en anläggning borde kunna låta?

Det är ju bara det att många av de större systemen troligtvis är ytterst svåra att få till i ett "normalt" rum som folk har hemma. Jag tror inte de flesta har tillgång till bra rum på sissådär hundra kvadrat som i princip väl är vad som krävs för de största högtalarna. Just hemkommen från mässan kan jag konstatera att många hade basproblem trots stora rum som borde kunna hantera basen bättre än ett normalstort rum där jag inte vågar tänka på hur basen skulle låta utan en mängd basfällor.

Hoppas ni som kan gå får en trevlig mässmiddag :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-18 22:36

Panelguy skrev:
Tell skrev:
PerStromgren skrev:

Det är ju bara det att många av de större systemen troligtvis är ytterst svåra att få till i ett "normalt" rum som folk har hemma. Jag tror inte de flesta har tillgång till bra rum på sissådär hundra kvadrat som i princip väl är vad som krävs för de största högtalarna. Just hemkommen från mässan kan jag konstatera att många hade basproblem trots stora rum som borde kunna hantera basen bättre än ett normalstort rum där jag inte vågar tänka på hur basen skulle låta utan en mängd basfällor.

Nu har jag inte sett några bilder, men vilka av dagens hifi-högtalare behöver hundra kvadrat för att funka ? Det finns ju knappt några Hifi-högtalare längre med mer rejäl bestyckning som det fanns förr. Har varit på mässor som tex Arken med högtalare som har haft mer rejäl återgivning i rum som varit långt ifrån hundra kvadrat och det har inte varit några stora problem. Att det krävs enorma rum för att få till bra ljud är en myt anser jag. Jag hade en gång i tiden ett rum strax under 12Kvm där ett par Dynaudio s3.4 funkade ur bra som helst tex.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-18 23:42

FBK skrev:
Panelguy skrev:
Tell skrev:

Nu har jag inte sett några bilder, men vilka av dagens hifi-högtalare behöver hundra kvadrat för att funka ? Det finns ju knappt några Hifi-högtalare längre med mer rejäl bestyckning som det fanns förr. Har varit på mässor som tex Arken med högtalare som har haft mer rejäl återgivning i rum som varit långt ifrån hundra kvadrat och det har inte varit några stora problem. Att det krävs enorma rum för att få till bra ljud är en myt anser jag. Jag hade en gång i tiden ett rum strax under 12Kvm där ett par Dynaudio s3.4 funkade ur bra som helst tex.

Jag kanske tog i lite med hundra kvadrat men nog krävs det oftast rätt rejäla rum för att få till de större systemen anser jag. Ett undantag på mässan var JBL K2 som spelade tight, kontrollerad, rapp, snärtig och kraftfull bas i ett litet rum. De flesta andra hade problem trots betydligt större rum.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-19 01:27

Gick direkt på middagen. Väldigt trevligt och långt samtal med dansk distributör som var befriande fri från floskler.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-19 09:10

Trevlig middag igår!

Kul ställe. Hann med att både äta och prata med massor av trevliga människor. Särskilt tack till Harryup för initiativet!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-19 09:40

MagnusÖstberg skrev:Gick direkt på middagen. Väldigt trevligt och långt samtal med dansk distributör som var befriande fri från floskler.

Äh, tillverkare var det ju.

Och tack Harry-up!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-19 10:14

Tack alla som kom, vi blev totalt runt 54 denna kväll. Och nu är det mindre än ett år till nästa middag. Vi ses igen.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Revoxarn

Inläggav Revoxarn » 2017-02-19 11:05

Tackar för en trevlig middagsträff, jag återkommer nästa år.
Att blanda Whisky med Cola, är lika rätt som att köra grovsopor i en Maserati.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-19 12:18

Revoxarn skrev:Tackar för en trevlig middagsträff, jag återkommer nästa år.
kul att ses!
Jag saknar dig.

Återgå till Generellt om hifi