Meningslös testmetod?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Meningslös testmetod?

Inläggav 2-ch » 2017-03-31 16:58

När jag spelar starkt så kan jag då och då höra att det kommer ljud från andra saker än högtalarna.
Hur vore det att på något fiffigt sätt dra bort förstärkarens insignal från det uppmätta ljudet i rummet.
Då borde teoretiskt resultatet som blir kvar bara vara de oönskade ljuden.
Analysera problemet, sen (om det är värt det) börja jakten på ljudsmutsarna :twisted:
Tänker jag fel.

Men eftersom det här är faktiskt så är det väl förstås någon som redan provat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Meningslös testmetod?

Inläggav Perfector » 2017-03-31 17:43

2-ch skrev:När jag spelar starkt så kan jag då och då höra att det kommer ljud från andra saker än högtalarna.
Hur vore det att på något fiffigt sätt dra bort förstärkarens insignal från det uppmätta ljudet i rummet.
Då borde teoretiskt resultatet som blir kvar bara vara de oönskade ljuden.
Analysera problemet, sen (om det är värt det) börja jakten på ljudsmutsarna :twisted:
Tänker jag fel.

Men eftersom det här är faktiskt så är det väl förstås någon som redan provat.

Kontaktmikrofon som bara tar ljud från en yta och inte från luften borde funka fint.
Typ stetoskop som läkarna använder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-31 17:47

Det påminner mig om ett par studier där man kunde plocka bort ljud spelat i högtalare och kvar blev bara personen som talade i rummet. En viss forummedlem ligger bakom artiklarna :D .

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 970400089X
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 9702000899

(Jag är inte säker på att ni ser dessa, kanske måste man sitta på en KTH-IP.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-03-31 18:25

Svante skrev:Det påminner mig om ett par studier där man kunde plocka bort ljud spelat i högtalare och kvar blev bara personen som talade i rummet. En viss forummedlem ligger bakom artiklarna :D .

Nemas problemas, bara å pytsa in $35.95. Tur att dä inte köstade $36 eller mer, som ju då hade
känts som ena över/rövarpris . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-03-31 23:57

Laila skrev:
Svante skrev:Det påminner mig om ett par studier där man kunde plocka bort ljud spelat i högtalare och kvar blev bara personen som talade i rummet. En viss forummedlem ligger bakom artiklarna :D .

Nemas problemas, bara å pytsa in $35.95. Tur att dä inte köstade $36 eller mer, som ju då hade
känts som ena över/rövarpris . . . typ. :D

Ajdå. Så här kan man få se abstract iaf?

http://www.jvoice.org/article/S0892-1997(04)00089-X/abstract

Eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-01 00:08

Din första länk funkar illa, eller* . . . typ ? :D

*Din "andra" länk verkar identisk med en av länkarna i din förrförra post.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-01 02:37

Ähh. Skrutt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-01 06:40

Med en tongenerator ansluten till anläggningen borde du ju kunna hitta de sinustoner (och nivåer) som sätter fart på "ljudsmutsarna" mest. Borde då också vara möjligt att lokalisera felkällorna i rummet och börja testa med enkla motmedel (lägga handen på, skruva åt, flytta undan t.ex.).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-04-01 13:36

Conan skrev:Med en tongenerator ansluten till anläggningen borde du ju kunna hitta de sinustoner (och nivåer) som sätter fart på "ljudsmutsarna" mest. Borde då också vara möjligt att lokalisera felkällorna i rummet och börja testa med enkla motmedel (lägga handen på, skruva åt, flytta undan t.ex.).

Så har jag gjort med subbarna. Jag kör ett sinussvep från YouTube och noterar vad som börjar skallra, eller vibrera i rummet vid olika frekvenser. Och så har jag åtgärdat det som är mest störande och det som är enkelt att åtgärda (typ flytta lösa föremål till en plats där de inte skallrar). Dörren - som börjar sjunga med vid en viss frekvens - har jag dock inte lyckats åtgärda ännu. Kanske får jag skaffa en ny, bättre dörr.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-02 09:26

MichaelG skrev:Dörren - som börjar sjunga med vid en viss frekvens - har jag dock inte lyckats åtgärda ännu. Kanske får jag skaffa en ny, bättre dörr.

Fogskum eller liknande? Om det inte är en dörr med inneboende mekanik. Jag hade en balkongdörr i tidigare boende som sjöng med högt & tydligt med låga toner. Dörrens missljud fortsatte i dalande intensitet ett par sekunder efter tonen hade stängts av också. Försökte aldrig göra nåt åt den. Nu kan jag inte spela så högt för missljudet som skulle komma efter det vore grannen som ringer på dörren... :?

På tal om missljud & grannar så hade jag i ett ännu tidigare boende besök av grannen som hade missljud från sitt porslin/glas i köksskåpen här jag spelade på med dåvarande basmodulerna (LTS b2 den där 2m höga). Fruns hans fick mjölkstockning när nog skulle amma bebisen... 8O

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-03 07:17

Jo då, svep ha körts för att ungefär lokalisera problemfrekvenser. Efter det körde jag
Svantes eminenta TONE så att man kan låta problemfrekvenserna spela under tiden problemen hittas.
Men jag har fått för mig att när flera toner spelas samtidigt kommer andra saker i självsvängning.
Det är lite knepigare att hitta.
Tror för den delen inte att min tanke skulle hjälpa direkt. Det är nog för svårt att höra vad det är som för oljud.
Stetoskop fungerar väl bara på släta ytor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-03 07:51

2-ch skrev:Jo då, svep ha körts för att ungefär lokalisera problemfrekvenser. Efter det körde jag
Svantes eminenta TONE så att man kan låta problemfrekvenserna spela under tiden problemen hittas.
Men jag har fått för mig att när flera toner spelas samtidigt kommer andra saker i självsvängning.
Det är lite knepigare att hitta.
Tror för den delen inte att min tanke skulle hjälpa direkt. Det är nog för svårt att höra vad det är som för oljud.
Stetoskop fungerar väl bara på släta ytor.

Fy fasen vad härligt nördigt ! :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-03 08:17

DVD-ai skrev:Fy fasen vad härligt nördigt ! :lol:

Visst är det :)

Den största boven var en plåt framför värmeelementet.
För den behövdes inga märkliga metoder. Den sjöng med en bra stund efter att musiken tystnat.
Behöver jag säga att den förpassades till skamvrån.

Återgå till Generellt om hifi