Moderator: Redaktörer
Fralle skrev:Hej,
Jag diskuterade detta med en kompis för ett tag sedan, angående Hifi-märkens status. Det känns ibland som att det råder konsensus kring att Marantz och Denon var vassast under Hifi-guldåldern på 70-talet. Och det är framförallt den period jag intresserar mig för mest, när det kommer till förstärkare och recievers. Hur stod sig Harman Kardon under den här tiden, och vilken "status" hade dessa maskiner? Jag har själv en HK A402 som tillhör bland det bästa jag har hört i förstärkarväg.
Vore kul att höra från folk som vet.

2-ch skrev:Jag har också en A 402 just nu inne för reparation.
Så här ser den ut under locket.
[ Bild ]
Ingen likhet med hk 330i som ser ut som vilken dussinförstärkare som helst.
Perfector skrev nog fel beteckning.
[ Bild ]
Däremot var väl 430, 630, 730 och 930 i så fall mer lik A402.
Alla dessa är av dual-mono konstruktion tror jag.
Kanske finns det fler.
Fralle skrev:Hej,
Jag diskuterade detta med en kompis för ett tag sedan, angående Hifi-märkens status. Det känns ibland som att det råder konsensus kring att Marantz och Denon var vassast under Hifi-guldåldern på 70-talet. Och det är framförallt den period jag intresserar mig för mest, när det kommer till förstärkare och recievers. Hur stod sig Harman Kardon under den här tiden, och vilken "status" hade dessa maskiner? Jag har själv en HK A402 som tillhör bland det bästa jag har hört i förstärkarväg.
Vore kul att höra från folk som vet.
Conny skrev:630 var en "twin-power" modell.
Tillverkad 1973-75.
Conny

rolfzetterberg skrev:Den högst upp på bilden är en extra 1000uF/63V rippelkonding för förförstärkare,tuner mm.Något mindre storlek än övriga.
Övriga 4700/35.
Conny skrev:Min bild är att HK var rätt bra då på 70- talet.
2-ch skrev:Jag har också en A 402 just nu inne för reparation.
Så här ser den ut under locket.
Fralle skrev:Vad roligt att fler på forumet har denna udda maskin. Vad tycker du om den själv ljudmässigt? Hört flera säga att den har en rörkaraktär, men jag har inte mycket att jämföra med där. Använder du dig någonsin av Hi-filter eller Lo-filter när du spelar skivor? Spelade en rätt knastrig skiva igår som klart förbättras med HI-filter intryckt, men det sker på bekostnad av en viss rymd i ljudbilden. Åtminstone när jag lyssnade i hörlurar.
Fralle skrev:Det ser ju väldigt intressant ut:) Kul idé! Eftersom att du ju bor i Stockholmsområdet du också passar jag på att fråga var du lämnat förstärkaren på reparation? på jakt efter en bra verkstad som kan erbjuda god service på vintage hifi. Den fungerar ju felfritt just nu, men efter över fyrtio år i tjänst kan den ju behöva sig en genomgång längre fram.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster