Separat riaa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Separat riaa?

Inläggav Fralle » 2017-04-12 00:54

Jag har en harman kardon a402 från 1976 med ett i mina öron gott riaa-steg. Men jag är ändå nyfiken på att testa hur stor skillnad det skulle bli med ett separat riaa-steg för omkring 3-4000 som tak. Är det värt en investering tror ni? Jag har en rega planar 2 och ett par sonab oa-5 typ 3. Tips på riaa-steg som kan passa som möjlig uppgradering mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
Figge77

Re: Separat riaa?

Inläggav Figge77 » 2017-04-12 01:07

svarar nej, satsa dom pengarna på högtalare istället

edit: aha! typ 3. dom vet jag inget om! så jag tar tillbaka det jag skrev. men 3-4k känns lite häftigt i sammanhanget.
spontant : om inte stärkarn är renoverad, så skulle det göra en hel del för ljudet om det blev av.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-04-12 01:29

Hej,

Nej den är inte renoverad utan köpt i befintligt skick. Funderat på det också med att ge den en "recap" och en redig genomgång. Mina kunskaper är dock för begränsade så jag får isf lämna in den till en reparatör i sthlm. Problemet är att priserna lätt drar iväg då.

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-15 06:55

Graham Slee är ju i den prisklassen mycket populära. Annars skulle jag nog kika lite på begagnat. Det känns realistiskt att man hittar många 6-10000kr RIAA i den prisklassen på beg marknaden.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-04-20 23:45

Är du ute efter att testa, leta efter en begagnad Cambridge Audio 651P. Det RIAA't har goda vitsord av många användare på vinylengine. Jag hade ett, men bytte det mot LTS berömda RIAA utan att märka några större skillnader i ljudkvalitet.

Det bör gå att få loss för runt tusenlappen, och är lätt att sälja igen om du inte märker någon direkt skillnad. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-04-21 08:34

Är man lite händig och vill ha lite möjligheter att anpassa sin PU:

https://www.muffsy.com

Har precis fått en byggsats från Malmö.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-04-23 20:12

Det finns dyra RIIA försteg som är uppbyggda kring en Ic krets och några passiva komponenter och så finns det billiga RIIA försteg som är uppbyggda kring en ic krets och några passiva komponenter. Hur kan det komma sig att den dyra nästan identiska konstruktionen är så mycket bättre än den billiga som har en nästan identisk ic krets och konstruktion? Beror det på att konstruktören trollat till det med de passiva komponenterna som gör att det dyra RIIA steget låter bättre.
Lite samma fenomen som med min gamla katt när den skall välja mellan två identiska kattmatsburkar av samma fabrikat vill den bara ha kattmaten från den dyra butiken. Tror att kattfan kan läsa och tolka prislapparna på burkarna?
Hur kan det komma sig att det går att höra skillnad på budget konstruktioner och svindyra konstruktioner. Plockade vid ett tillfälle sönder ett proffsmixerbord med Dolbys original brusreduceringskort. hittade massor med ic kretsar av modell 741 i konstruktionen och Dolbykorten.
Det kan väll inte vara ljudkvaliten som gör att det låter bättre misstänker att dåligt distad ljud kan låta bättre om det finns något annat fenomen i ljudet som vi människor gillar. Min erfaren het att en EQ kan fixa till dåligt ljudet så det låter bättre än dyra förstärkaren och högtalaren.
Har experimenterat lite med försteg och funderat på om det kan vara så att slutsteg som inte belastar försteget så mycket låter bättre. Funderar på om det kan bero på att vissa RIIA och försteg inte orkar driva slutsteget utan att tappa effekt.
Har lagt märke till att slutsteg med massor med transistorer kan låta sämre än Sentec förstärkare med få transistorer. Här misstänker jag att transistorerna inte klarar av att driva nästa transistor i förstärkaren?
Byggde en förförstärkare och RIIA förstärkare med massor med transistorer efter en ritning i tidningen Elector och den lät matt och tråkigt.
När jag hade en Akai rullbandspelare fick jag mycket bättre ljud om jag kopplade in rullbandspelaren mellan Fischer försteget och Fischer slutsteget. Ljudet blev betydligt tydligare och det var lättare att höra sångarens röst. Det konstiga med Fischer förstärkaren var att om jag tryckte in knappen för monoljud blev ljudet mycket mattare.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-23 20:36

Helmut skrev:Det finns dyra RIIA försteg som är uppbyggda kring en Ic krets och några passiva komponenter och så finns det billiga RIIA försteg som är uppbyggda kring en ic krets och några passiva komponenter. Hur kan det komma sig att den dyra nästan identiska konstruktionen är så mycket bättre än den billiga som har en nästan identisk ic krets och konstruktion? Beror det på att konstruktören trollat till det med de passiva komponenterna som gör att det dyra RIIA steget låter bättre.
Lite samma fenomen som med min gamla katt när den skall välja mellan två identiska kattmatsburkar av samma fabrikat vill den bara ha kattmaten från den dyra butiken. Tror att kattfan kan läsa och tolka prislapparna på burkarna?
Hur kan det komma sig att det går att höra skillnad på budget konstruktioner och svindyra konstruktioner. Plockade vid ett tillfälle sönder ett proffsmixerbord med Dolbys original brusreduceringskort. hittade massor med ic kretsar av modell 741 i konstruktionen och Dolbykorten.
Det kan väll inte vara ljudkvaliten som gör att det låter bättre misstänker att dåligt distad ljud kan låta bättre om det finns något annat fenomen i ljudet som vi människor gillar. Min erfaren het att en EQ kan fixa till dåligt ljudet så det låter bättre än dyra förstärkaren och högtalaren.
Har experimenterat lite med försteg och funderat på om det kan vara så att slutsteg som inte belastar försteget så mycket låter bättre. Funderar på om det kan bero på att vissa RIIA och försteg inte orkar driva slutsteget utan att tappa effekt.
Har lagt märke till att slutsteg med massor med transistorer kan låta sämre än Sentec förstärkare med få transistorer. Här misstänker jag att transistorerna inte klarar av att driva nästa transistor i förstärkaren?
Byggde en förförstärkare och RIIA förstärkare med massor med transistorer efter en ritning i tidningen Elector och den lät matt och tråkigt.
När jag hade en Akai rullbandspelare fick jag mycket bättre ljud om jag kopplade in rullbandspelaren mellan Fischer försteget och Fischer slutsteget. Ljudet blev betydligt tydligare och det var lättare att höra sångarens röst. Det konstiga med Fischer förstärkaren var att om jag tryckte in knappen för monoljud blev ljudet mycket mattare.

ajaj du har avslöjat branchen! bäst å radera inlägget annars kan de börja blåsa kallt :D

och jag gjorde också sådär med en rullbandare hadde en studer B67 å lirade cdn genom till stärkaren...ujuj!
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Återgå till Generellt om hifi