Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:Det finns dyra RIIA försteg som är uppbyggda kring en Ic krets och några passiva komponenter och så finns det billiga RIIA försteg som är uppbyggda kring en ic krets och några passiva komponenter. Hur kan det komma sig att den dyra nästan identiska konstruktionen är så mycket bättre än den billiga som har en nästan identisk ic krets och konstruktion? Beror det på att konstruktören trollat till det med de passiva komponenterna som gör att det dyra RIIA steget låter bättre.
Lite samma fenomen som med min gamla katt när den skall välja mellan två identiska kattmatsburkar av samma fabrikat vill den bara ha kattmaten från den dyra butiken. Tror att kattfan kan läsa och tolka prislapparna på burkarna?
Hur kan det komma sig att det går att höra skillnad på budget konstruktioner och svindyra konstruktioner. Plockade vid ett tillfälle sönder ett proffsmixerbord med Dolbys original brusreduceringskort. hittade massor med ic kretsar av modell 741 i konstruktionen och Dolbykorten.
Det kan väll inte vara ljudkvaliten som gör att det låter bättre misstänker att dåligt distad ljud kan låta bättre om det finns något annat fenomen i ljudet som vi människor gillar. Min erfaren het att en EQ kan fixa till dåligt ljudet så det låter bättre än dyra förstärkaren och högtalaren.
Har experimenterat lite med försteg och funderat på om det kan vara så att slutsteg som inte belastar försteget så mycket låter bättre. Funderar på om det kan bero på att vissa RIIA och försteg inte orkar driva slutsteget utan att tappa effekt.
Har lagt märke till att slutsteg med massor med transistorer kan låta sämre än Sentec förstärkare med få transistorer. Här misstänker jag att transistorerna inte klarar av att driva nästa transistor i förstärkaren?
Byggde en förförstärkare och RIIA förstärkare med massor med transistorer efter en ritning i tidningen Elector och den lät matt och tråkigt.
När jag hade en Akai rullbandspelare fick jag mycket bättre ljud om jag kopplade in rullbandspelaren mellan Fischer försteget och Fischer slutsteget. Ljudet blev betydligt tydligare och det var lättare att höra sångarens röst. Det konstiga med Fischer förstärkaren var att om jag tryckte in knappen för monoljud blev ljudet mycket mattare.
Användare som besöker denna kategori: jockewe och 23 gäster