Är de nån som lyssnat på riktigt stora horn?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Är de nån som lyssnat på riktigt stora horn?

Inläggav NNord » 2006-01-22 19:30

Jag menar sådanna horn som är inbyggda i hus, alltså ni har ju sett bilder på sånt där, massa stora element som kommer in som en hel vägg osv..
Vad kan man vänta sig?

Jag väntar mig ingen korrekt ljudild, utan bara rent, dynamiskt och ballt ljud.. Nån som lyssnat?

Om man bygger hur, vore de ju skoj att göra nått sådant integrerat i huset :wink: Typ helt osynligt.
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-22 19:37

Delvis. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-22 19:42

Delvis? ja men berätta gosse, eller har du satt grillbiffen i halsen?
NN

Lennart

Inläggav Lennart » 2006-01-22 20:21

Jag har hört/sett stora horn!

-Åkte runt och lyssnade på en hel del HiFi ifrån mitten av 70-talet. Bland annat minns jag Roger Sperrling med firman Sperrling Audio. Ett par av hans större hornmodeller köpte jag också!

Men den ultima ljudkicken fick jag när jag i slutet av 70-talet blev hembjuden till Bo Hansson i Karlskoga. Bosse drev då Audioprodukter i Karlskoga och hade en anläggning bestående av ombyggd rörelektronik (ett flertal Dynaco MkIII samt Quad22) och "hans" egna rör-förförstärkare KF102 (som jag också köpte)

Högtalarna var en hornanläggningen där bla. bashornen var integrerade i huset. (volym okänt, gissar på 3-4 tusen liter per horn, vänster/höger)

Resp. baselementet (modell större JBL-driver 15") var monterat i källaren där bashornen började, tror att den effektiva hornlängden var 6-7 meter och mynnade upp "under" lyssningsplatsen!

Nedre mellanregister Lowther PM2 i ett specialgjutet glasfiberhorn med nedre gränsfrekvens runt 150-200 hz, övre mellanregister Altec Lansing 811B horn med JBL LE85 driver och på toppen JBL 077.

Sedan var det utsökt skivmaterial avspelat med Decca-pickup förstås!

Jag köpte samma utrustning i stort som Bosse, dock så blev bashornen en "mycket" mindre kompromissvariant (endast 500 liters volym)!

Än idag så är jag övertygad om att det jag hörde då var "outstanding",
dynamiken - frekvensomfånget - livekänslan mm.

Hemma hos mig blev det inte lika lyckat. För en sådan här anläggning behövs det rum modell större, säg drygt 40-50 m2.

Har någon mer på detta Forum hört Bosses anläggning då eller idag?

/Lennart

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-22 21:56

Jo, jag hörde dom i början på 80-talet. Luftigheten i basen ifrån stora horn gär inte att återskapa särskilt lätt. Uppåt då var det PM4 vill jag minnas och där finns det en del övrigt att önska även om dom är förföriska också på sitt sätt.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-22 22:22

Stämmer det att man inte kan vänta sig någonting som liknar en korrekt ljudbild? Eller har jag fel?

Vad jag nu menar med en korrekt ljudbild, det vet jag inte riktigt.. Jag är mer ute efter ett ljud som skulle kunna fylla ett helt rum, ingen bestämd riktverkan, utan mer som sällskapsljud, stort, maffigt och roligt.
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-22 22:25

Öhh, nej. Det stämmer inte vad jag minns. Bosse hade inga problem med det alls.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-22 22:32

Jag menar nu alltså sådanna horn med hornöppnignar om flera flera meter i storlek, kanske upp till 3 meter eller meri höjd och en meters bredd typ...

Och innehållandes flera tusen kubikmeter luft
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-22 22:34

ja just det

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-22 22:46

Okej kompis :)

Vore skoj att bygga in det i ett hus, så det inte syns alls. Typ i ett stort vardagsrum eller liknande.. Typ en stor öppen planlösning och så detta. Man kan bygga in bakom tyg med nått mönster/motiv på.

maffigt.

När det gäller basområdet, kan man åstadkomma någonting med 4st JBL 2225 möjligen? FS 40 och xmax 5mm, borde väl gå om öppnignen är tillräckligt stor.

Tänk, 4st JBL 2225, 6st JBL 2202, 4st JBL 2123, och två JBL 2451 :o

En snabb huvudräkning ger, att man skulle kunna spela fruktansvärt starkt med få watt.
NN

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-22 23:10

En bekant till mig byggde bashorn som kallades för "mammuthorn"!
Själva hornet var gjort av glasfiber, och jag har för mig att de var bestyckade med Cetecs Gauss(en JBL-dräpare från 80-talet :wink: ) 18 tummare. Har aldrig lyssnat på dom, men tror de var ungefär dubbelt så stora som W-horn.
Nån som har hört dessa??

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-01-23 02:31

Jo. Bashornen är kollosalt imponerande. Underbart ren, torr och luftig bas. Elementen är dock 15" Klangfilm, inte JBL. I varje fall nu.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-23 22:52

Lennart skrev:Jag har hört/sett stora horn!

-Åkte runt och lyssnade på en hel del HiFi ifrån mitten av 70-talet. Bland annat minns jag Roger Sperrling med firman Sperrling Audio. Ett par av hans större hornmodeller köpte jag också!

Men den ultima ljudkicken fick jag när jag i slutet av 70-talet blev hembjuden till Bo Hansson i Karlskoga. Bosse drev då Audioprodukter i Karlskoga och hade en anläggning bestående av ombyggd rörelektronik (ett flertal Dynaco MkIII samt Quad22) och "hans" egna rör-förförstärkare KF102 (som jag också köpte)

Högtalarna var en hornanläggningen där bla. bashornen var integrerade i huset. (volym okänt, gissar på 3-4 tusen liter per horn, vänster/höger)

Resp. baselementet (modell större JBL-driver 15") var monterat i källaren där bashornen började, tror att den effektiva hornlängden var 6-7 meter och mynnade upp "under" lyssningsplatsen!

Nedre mellanregister Lowther PM2 i ett specialgjutet glasfiberhorn med nedre gränsfrekvens runt 150-200 hz, övre mellanregister Altec Lansing 811B horn med JBL LE85 driver och på toppen JBL 077.

Sedan var det utsökt skivmaterial avspelat med Decca-pickup förstås!

Jag köpte samma utrustning i stort som Bosse, dock så blev bashornen en "mycket" mindre kompromissvariant (endast 500 liters volym)!

Än idag så är jag övertygad om att det jag hörde då var "outstanding",
dynamiken - frekvensomfånget - livekänslan mm.

Hemma hos mig blev det inte lika lyckat. För en sådan här anläggning behövs det rum modell större, säg drygt 40-50 m2.

/Lennart

är det dom bashornen som varit med i ett nummer av High Fidelity?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-01-23 23:23

Lennart skrev:Högtalarna var en hornanläggningen där bla. bashornen var integrerade i huset. (volym okänt, gissar på 3-4 tusen liter per horn, vänster/höger)

Har också hört dessa, vill minnas att han nämde Klangfilm-element, men det kan vara en efterhandskonstruerad inbillning från min sida. Jag lyssnade tyvärr inte på något för mig sedan tidigare kännt programmaterial, men med det som spelades upplevde jag det som många brukar uttrycka som att "basen bara fanns där i rummet".

Misstänker att det är samma som somliga kallar "organiskt".

Hur som haver så var det roligt. :)

Edit: Klangfilm är för övrigt ett otroligt vackert namn.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Återgå till Generellt om hifi