Vad kan man vänta sig?
Jag väntar mig ingen korrekt ljudild, utan bara rent, dynamiskt och ballt ljud.. Nån som lyssnat?
Om man bygger hur, vore de ju skoj att göra nått sådant integrerat i huset
Moderator: Redaktörer
Jo. Bashornen är kollosalt imponerande. Underbart ren, torr och luftig bas. Elementen är dock 15" Klangfilm, inte JBL. I varje fall nu.Har någon mer på detta Forum hört Bosses anläggning då eller idag?
Lennart skrev:Jag har hört/sett stora horn!
-Åkte runt och lyssnade på en hel del HiFi ifrån mitten av 70-talet. Bland annat minns jag Roger Sperrling med firman Sperrling Audio. Ett par av hans större hornmodeller köpte jag också!
Men den ultima ljudkicken fick jag när jag i slutet av 70-talet blev hembjuden till Bo Hansson i Karlskoga. Bosse drev då Audioprodukter i Karlskoga och hade en anläggning bestående av ombyggd rörelektronik (ett flertal Dynaco MkIII samt Quad22) och "hans" egna rör-förförstärkare KF102 (som jag också köpte)
Högtalarna var en hornanläggningen där bla. bashornen var integrerade i huset. (volym okänt, gissar på 3-4 tusen liter per horn, vänster/höger)
Resp. baselementet (modell större JBL-driver 15") var monterat i källaren där bashornen började, tror att den effektiva hornlängden var 6-7 meter och mynnade upp "under" lyssningsplatsen!
Nedre mellanregister Lowther PM2 i ett specialgjutet glasfiberhorn med nedre gränsfrekvens runt 150-200 hz, övre mellanregister Altec Lansing 811B horn med JBL LE85 driver och på toppen JBL 077.
Sedan var det utsökt skivmaterial avspelat med Decca-pickup förstås!
Jag köpte samma utrustning i stort som Bosse, dock så blev bashornen en "mycket" mindre kompromissvariant (endast 500 liters volym)!
Än idag så är jag övertygad om att det jag hörde då var "outstanding",
dynamiken - frekvensomfånget - livekänslan mm.
Hemma hos mig blev det inte lika lyckat. För en sådan här anläggning behövs det rum modell större, säg drygt 40-50 m2.
Har någon mer på detta Forum hört Bosses anläggning då eller idag?
/Lennart
Lennart skrev:Högtalarna var en hornanläggningen där bla. bashornen var integrerade i huset. (volym okänt, gissar på 3-4 tusen liter per horn, vänster/höger)
Resp. baselementet (modell större JBL-driver 15") var monterat i källaren där bashornen började, tror att den effektiva hornlängden var 6-7 meter och mynnade upp "under" lyssningsplatsen!
Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 19 gäster