petersteindl skrev:
Hej rajapruk, jag kan tyvärr inte kommentera något vad som läggs ut i centern och övriga högtalare. Det jag kan säga är att systemet är helt transparent d v s 2 kanaler går till 3 kanaler och summan av dessa 2 kanaler = summan av de 3. Man kan gå baklänges och få tillbaka ursprunget. Sedan kan man se på det som energimängd eller som spänning. Eftersom hela systemet ändock bygger på fantomprojicering så är det nödvändigt att direktljudet från alla 3 högtalare i stort sett är identiskt om bästa resultat skall uppnås. Dessutom är det så att lyssningseffekten limiteras till det område som begränsas av högtalarnas placering. Sitter höger högtalare på höger sidovägg och vänster högtalare på vänster sidovägg och centerhögtalaren på väggen framför lyssnaren d v s den vägg jag kallar för ljudfondvägg, så utgör detta område hela rummet, från sidovägg till sidovägg och från ljudfondvägg till bakre vägg.
Vad gäller film så kan man ibland välja att spela upp med 4.1 eller med 4.0 d v s den info som ligger i centerkanalen distribueras till sidofronthögtalarna och blir då mono. Då kan man med denna BREMEN 3D få in signalen till centerhögtalaren. Huruvida det blir bättre eller sämre än att köra 5.1 har jag inte provat ut, men min förhoppning är att det skall kunna bli bättre.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag misstänker att du Peter är på rätt väg med centerkanal vid stereolyssnande. Mitt-ljudet vid lyssnade på stereo med 2 högtalare har som är allmänt bekant inneboende problem med en mätbar inte oväsentligt orak ljudkurva med en ljud-dipp och ofta ett diffust mitt-ljud. Detta är mycket olyckligt då mycket av ljudet i stereoinspelningar förläggs i mitten.
Trio-ljud hade klart varit bättre.
En syntetisk välfungerande mitt-kanal utifrån stereo-inspelning kan som Peter antyder bli ett stort steg framåt mot bättre/korrektare stereo-upplevelse.
Har inte tillgång till mitt arkiv men har för mig att några Finländare publicerade en artikel hur centerkanalen bäst kan optimeras vid stereolyssnande map bla ljudstyrka för att optimal stereobild. Har för mig att du hade åsikter om artikeln.
Har du referensen?
Har någon annan förslag/erfarenhet till hur en välfungerande centerkanal vid stereo-lyssnande skall utformas som kan konkurrera med Peters hemliga centerkanal.
JM