Lyssnar ni normalt sett med centerhögtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Lyssnar ni normalt sett med centerhögtalare?

Inläggav JM » 2017-05-01 07:59

petersteindl skrev:
Hej rajapruk, jag kan tyvärr inte kommentera något vad som läggs ut i centern och övriga högtalare. Det jag kan säga är att systemet är helt transparent d v s 2 kanaler går till 3 kanaler och summan av dessa 2 kanaler = summan av de 3. Man kan gå baklänges och få tillbaka ursprunget. Sedan kan man se på det som energimängd eller som spänning. Eftersom hela systemet ändock bygger på fantomprojicering så är det nödvändigt att direktljudet från alla 3 högtalare i stort sett är identiskt om bästa resultat skall uppnås. Dessutom är det så att lyssningseffekten limiteras till det område som begränsas av högtalarnas placering. Sitter höger högtalare på höger sidovägg och vänster högtalare på vänster sidovägg och centerhögtalaren på väggen framför lyssnaren d v s den vägg jag kallar för ljudfondvägg, så utgör detta område hela rummet, från sidovägg till sidovägg och från ljudfondvägg till bakre vägg.

Vad gäller film så kan man ibland välja att spela upp med 4.1 eller med 4.0 d v s den info som ligger i centerkanalen distribueras till sidofronthögtalarna och blir då mono. Då kan man med denna BREMEN 3D få in signalen till centerhögtalaren. Huruvida det blir bättre eller sämre än att köra 5.1 har jag inte provat ut, men min förhoppning är att det skall kunna bli bättre.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag misstänker att du Peter är på rätt väg med centerkanal vid stereolyssnande. Mitt-ljudet vid lyssnade på stereo med 2 högtalare har som är allmänt bekant inneboende problem med en mätbar inte oväsentligt orak ljudkurva med en ljud-dipp och ofta ett diffust mitt-ljud. Detta är mycket olyckligt då mycket av ljudet i stereoinspelningar förläggs i mitten.
Trio-ljud hade klart varit bättre.
En syntetisk välfungerande mitt-kanal utifrån stereo-inspelning kan som Peter antyder bli ett stort steg framåt mot bättre/korrektare stereo-upplevelse.
Har inte tillgång till mitt arkiv men har för mig att några Finländare publicerade en artikel hur centerkanalen bäst kan optimeras vid stereolyssnande map bla ljudstyrka för att optimal stereobild. Har för mig att du hade åsikter om artikeln.
Har du referensen?
Har någon annan förslag/erfarenhet till hur en välfungerande centerkanal vid stereo-lyssnande skall utformas som kan konkurrera med Peters hemliga centerkanal.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-03 23:16

JM skrev:
petersteindl skrev:
Hej rajapruk, jag kan tyvärr inte kommentera något vad som läggs ut i centern och övriga högtalare. Det jag kan säga är att systemet är helt transparent d v s 2 kanaler går till 3 kanaler och summan av dessa 2 kanaler = summan av de 3. Man kan gå baklänges och få tillbaka ursprunget. Sedan kan man se på det som energimängd eller som spänning. Eftersom hela systemet ändock bygger på fantomprojicering så är det nödvändigt att direktljudet från alla 3 högtalare i stort sett är identiskt om bästa resultat skall uppnås. Dessutom är det så att lyssningseffekten limiteras till det område som begränsas av högtalarnas placering. Sitter höger högtalare på höger sidovägg och vänster högtalare på vänster sidovägg och centerhögtalaren på väggen framför lyssnaren d v s den vägg jag kallar för ljudfondvägg, så utgör detta område hela rummet, från sidovägg till sidovägg och från ljudfondvägg till bakre vägg.

Vad gäller film så kan man ibland välja att spela upp med 4.1 eller med 4.0 d v s den info som ligger i centerkanalen distribueras till sidofronthögtalarna och blir då mono. Då kan man med denna BREMEN 3D få in signalen till centerhögtalaren. Huruvida det blir bättre eller sämre än att köra 5.1 har jag inte provat ut, men min förhoppning är att det skall kunna bli bättre.

Med vänlig hälsning
Peter

Jag misstänker att du Peter är på rätt väg med centerkanal vid stereolyssnande. Mitt-ljudet vid lyssnade på stereo med 2 högtalare har som är allmänt bekant inneboende problem med en mätbar inte oväsentligt orak ljudkurva med en ljud-dipp och ofta ett diffust mitt-ljud. Detta är mycket olyckligt då mycket av ljudet i stereoinspelningar förläggs i mitten.
Trio-ljud hade klart varit bättre.
En syntetisk välfungerande mitt-kanal utifrån stereo-inspelning kan som Peter antyder bli ett stort steg framåt mot bättre/korrektare stereo-upplevelse.
Har inte tillgång till mitt arkiv men har för mig att några Finländare publicerade en artikel hur centerkanalen bäst kan optimeras vid stereolyssnande map bla ljudstyrka för att optimal stereobild. Har för mig att du hade åsikter om artikeln.
Har du referensen?
Har någon annan förslag/erfarenhet till hur en välfungerande centerkanal vid stereo-lyssnande skall utformas som kan konkurrera med Peters hemliga centerkanal.

JM

Du kanske kan gräva vidare utifrån detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trifield

Meridian förespråkar ju ofta "trifield".

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2017-05-07 20:01

Är det någon som labbat med två centerkanaler?

Har en lägenhet som en kompis kommer att bo i några månader med sin son. Därav tyckte jag att det var en bra ide att plocka bort mina Guru från vardagsrummet. Kvar hade jag en bunt identiska Samsung högtalare och sub från ett något "hyfsat" ljudpaket. Samt en Marantz receiver att driva kalaset med

Pga att tvn sitter på ett utstick från väggen, så ryms inte en center under. Kopplade därför två högtalare som center ca 1,5m isär. Frontarna hamnade runt 4m isär, trots ett lyssningsavstånd på bara 2,5m.

I stereo låter det..peck. Men med Prologic inkopplat lät det faktiskt plötsligt väldigt homogent 8O
Sång och röster hamnade fint centrerat mot mitten, utan det traditionella "trattliknande" upplevelsen som jag normalt brukar förnippa med center. Dessutom blev det en väldig rymd och bredd i ljudbilden totalt sett pga den breda placeringen.

Skulle gärna labba lite mer med bättre högtalare i en liknande uppställning, för detta gav helt klart mersmak.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-05-08 00:27

Kan inte den "trattliknande" upplevelsen bero på att många kompletterar med en alldeles för dålig centerhögtalare och inte en som är så lik höger och vänster front som möjligt (eller bättre).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Föregående

Återgå till Generellt om hifi