Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Vad har du för slutsteg och högtalare?
jw_celtic skrev:petersteindl skrev:Vad har du för slutsteg och högtalare?
Kan inte se va d skulle ha för betydelse men det är 2st moddade av IS sound InterM 500 plus Och Maggisar 1.6
petersteindl skrev:jw_celtic skrev:petersteindl skrev:Vad har du för slutsteg och högtalare?
Kan inte se va d skulle ha för betydelse men det är 2st moddade av IS sound InterM 500 plus Och Maggisar 1.6
Du skriver att bruset och brummet inte är volymrelaterat. Då uppstår det efter volymkontrollen. Då kan det vara från utgångssteget i försteget eller från slutsteget.
Det kan även vara en kombination av högtalare med hög verkningsgrad och slutsteg med hög spänningsförstärkning tillsammans med ett linjesteg som har visst brus.
Då du spelar som starkast hemma, var står volymen på då? Är den rakt upp d v s kl 12 eller mer t.ex. kl. 14 eller mindre t.ex. kl. 11?
Med vänlig hälsning
Peter
Vinylcalle skrev:Vissa apparater brusar/brummar lite då dom är konstruerade så det blir på det viset. Om det är så i ditt fall vet jag inte.
Mvh Carl
Conan skrev:Problemet verkar ju inte finnas i alla anläggningar och inte:
- Hemma hos säljaren
- Hos 2 av 3 reparatörer (en som fixade ett jordproblem och en som inte hörde nåt fel alls)
Felet hörs:
- Hemma hos dig
- Hos IS Sound
- Möjligen hos ena reparatören (han som bytte nåt men var osäker på om det funkade)
Här finns det lite att jobba med. Jag tänker:
- Skiljer det sig i el-systemet hos er? Hörs problemet kanske när det är skyddsjordat eller inte?
- Skiljer det sig i hur ni ansluter försteget? Nån fishy "semibalansering" (kablarnas jordstrumpa ansluten bara i ena änden) inblandad?
- Annars återstår väl normal felsökning: brummar & brusar steget utan andra apparater (dvs signalkällor) inkopplade? Blir det skillnad om du vänder nätkontakten? Skiljer det om du rör vid apparatfronten? Prova att byta kablar mellan för- och slutsteg (sätt dit nån SSSK från lokala Siba).
Lycka till!
ErikAndersson skrev:Kretsbrus samt eventuella brumrester brukar man enklast indikera med ett oscilloskop. Det verkar på mig vara amatörmässigt utfört.
jw_celtic skrev:Med det försteget så är det vid typ 9-10!
jw_celtic skrev:petersteindl skrev:jw_celtic skrev:
Du skriver att bruset och brummet inte är volymrelaterat. Då uppstår det efter volymkontrollen. Då kan det vara från utgångssteget i försteget eller från slutsteget.
Det kan även vara en kombination av högtalare med hög verkningsgrad och slutsteg med hög spänningsförstärkning tillsammans med ett linjesteg som har visst brus.
Då du spelar som starkast hemma, var står volymen på då? Är den rakt upp d v s kl 12 eller mer t.ex. kl. 14 eller mindre t.ex. kl. 11?
Med vänlig hälsning
Peter
Ok så kan d säkert vara för jag är kass på sånt![]()
Med det försteget så är det vid typ 9-10!
jw_celtic skrev:Tack för alla kommentarer och tips![]()
Vet inte om det här säger er nånting? men det här hittade ja om mina slutsteg:
Frequency response shall be from
20Hz to 20kHz ±0.5dB; total
harmonic distortion shall be less
than 0.05%; and input sensitivity and
impedance shall be 0.775V@10kΩ Balanced.
Residual noise shall be less than -80
dB and channel separation shall be
greater than 70 dB with a damping
factor greater than 100.
Och det här om försteget:
Specifications:
Gold-bifurcated Contacts in Sealed Enclosure Relays
Ladder-logic, 2.5dB stepped volume control; circular LED display; manual & remote
Input Impedance 50,000 ohms
Frequency Response - 20Hz - 20Khz +/- 0.1 dB
Hum & Noise - 90dB ('A' weighted)
Overload Sensitivity - 700mV
Gain - 20dB
Distortion - 0.05% IM and THD
Bandwidth - 1Hz - 200Khz
petersteindl skrev:jw_celtic skrev:Tack för alla kommentarer och tips![]()
Vet inte om det här säger er nånting? men det här hittade ja om mina slutsteg:
Frequency response shall be from
20Hz to 20kHz ±0.5dB; total
harmonic distortion shall be less
than 0.05%; and input sensitivity and
impedance shall be 0.775V@10kΩ Balanced.
Residual noise shall be less than -80
dB and channel separation shall be
greater than 70 dB with a damping
factor greater than 100.
Och det här om försteget:
Specifications:
Gold-bifurcated Contacts in Sealed Enclosure Relays
Ladder-logic, 2.5dB stepped volume control; circular LED display; manual & remote
Input Impedance 50,000 ohms
Frequency Response - 20Hz - 20Khz +/- 0.1 dB
Hum & Noise - 90dB ('A' weighted)
Overload Sensitivity - 700mV
Gain - 20dB
Distortion - 0.05% IM and THD
Bandwidth - 1Hz - 200Khz
Input sensitivity på slutsteget är nästan samma som overload på försteg och försteget har en gain på 20 dB![]()
Du kan sänka nivån på slutstegets ingång med ungefär 6-10 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
darkg skrev:Om kablarna är okorta kan det spela roll och vara fördelaktigare på slutstegets ingångar. Annars är det ju faktiskt samma sak.
jw_celtic skrev:darkg skrev:Om kablarna är okorta kan det spela roll och vara fördelaktigare på slutstegets ingångar. Annars är det ju faktiskt samma sak.
Ok d skulle funka alltså! va fint för då gör jag det hellre på förstegetom jag nu ska göra så.
"Om kablarna är okorta kan det spela roll" vad snackar vi för längd då?
jw_celtic skrev:petersteindl skrev:Du kan sänka nivån på slutstegets ingång med ungefär 6-10 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Okej! Så om jag gör det så kommer bruset/brummet sjunka så pass att det inte hörs från lyssningspositionen ?
nuffe skrev:Har du provat med jordavskiljare, ex en sån här,
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-passiva-aktiva/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-high-end-p24137?gclid=CKq-4NPW5dMCFZYaGAodMr4CUA
Brukar ta bort mycket skräp men ingen musik.
Henrik
darkg skrev:jw_celtic skrev:darkg skrev:Om kablarna är okorta kan det spela roll och vara fördelaktigare på slutstegets ingångar. Annars är det ju faktiskt samma sak.
Ok d skulle funka alltså! va fint för då gör jag det hellre på förstegetom jag nu ska göra så.
"Om kablarna är okorta kan det spela roll" vad snackar vi för längd då?
Det vet jag inteJag vet inget. Någon meter torde inte va nåt att bry sig om.
Jag har ev. missförstått lite, jag har sett framför mig att du ordnar en dämpning mellan apparaterna, inte modifierar dem.
darkg skrev:jw_celtic skrev:petersteindl skrev:Du kan sänka nivån på slutstegets ingång med ungefär 6-10 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Okej! Så om jag gör det så kommer bruset/brummet sjunka så pass att det inte hörs från lyssningspositionen ?
Det är tveksamt
Användare som besöker denna kategori: Ogjort och 20 gäster