Det här med gainstruktur...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peh

Det här med gainstruktur...

Inläggav peh » 2017-06-01 01:01

...är svårgreppat. Sitter med följande system:

• Förförstärkare: Benchmark DAC2 HGC
  • Slutsteg: Yamaha PC2602
Båda komponenterna har ställbar dämpning på ut-, respektive ingångarna, enligt nedan:

• Benchmark DAC2 HGC
    • Output Impedance:
      • 60 Ohms (attenuator off)
      • 425 Ohms (Attenuator = 10 dB)
      • 135 Ohms (Attenuator = 20 dB)
    • Output Level Range (at 0 dBFS) In ‘Variable’ Mode
      • Off to +24 dBu (Attenuator off)
      • Off to +14 dBu (Attenuator = 10 dB)
      • Off to +4dBu (Attenuator = 20 dB)
  • Yamaha PC2602
    • Input level which produces 260 W output into 8 ohms
      • +4 dB (1.23 Vrms)
    • Har ställbar dämpning i 31 nivåer. Värdet som anges ovan måste vara med dämpning på 0, right? :?
Hur bör jag göra för att tweaka fram det absolut bästa ljudet?

1. Ingen dämpning på förförstärkarens utgångar. Ställ in dämping på slutstegets ingångar efter "tycke och smak".
  2. Maximal dämpning på förförstärkarens utgångar, och ingen dämpning alls på slutsteget.
  3. Nåt mellanting?
Inte tänkt så förtvivlat mycket på detta tidigare, då jag tycker att befintlig inställning låter riktigt bra! Men nu har googlat halvt ihjäl mig för att reda ut hur det "egentligen skall vara". Snälla Faktiskt, hjälp mig så att jag kan sova. :D

Tack på förhand!
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Det här med gainstruktur...

Inläggav Max_Headroom » 2017-06-01 09:10

Jag skulle ha börjat med full skaft ut från försteget. Om nödvändigt: Dämpa på ingången på slutsteget. Syftet med det här upplägget är att få så stort spänningsving i överföringen som möjligt. Störningar kommer att ha samma nivå, och högre nyttosignalen är jämfört med störningen, desto bättre. Har du inget som stör överföringen är det strunt samma. Men som sagt, jag skulle börjat med detta. Fungrar det bra skulle jag inte ändra något på detta utan köra på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-06-01 20:49

Man kan ju lyssna också. Det som låter bäst är rimligen bäst. Hör man ingen skillnad spelar det ju ingen roll.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-06-01 23:15

Ingen dämpning i dacen. Ställ in slutsteget så det precis inte klipper vid max utstyrd signal. Jag skulle mäta detta. Då kan du alltid kunna dra på fullt och veta att det inte klipper. Lugnt, inget att oro sig för.

...men, du kan komna i den situationen att du lyssnar på något som inte är fullt utstyrt digitalt och vill ha högre volym (om du vill spela riktigt högt). Jag skulle dock inte bry mig om det till att börja med, utan ta det om det uppstår.

Kör du balancerat?

//Michael

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-02 23:18

Max_Headroom skrev:Jag skulle ha börjat med full skaft ut från försteget. Om nödvändigt: Dämpa på ingången på slutsteget. Syftet med det här upplägget är att få så stort spänningsving i överföringen som möjligt. Störningar kommer att ha samma nivå, och högre nyttosignalen är jämfört med störningen, desto bättre. Har du inget som stör överföringen är det strunt samma. Men som sagt, jag skulle börjat med detta. Fungrar det bra skulle jag inte ändra något på detta utan köra på.

+1 på nummer 1.

Så hög signal som möjligt ut först i signalkedjan (dacen), och så lite förstärkning som möjligt sist i kedjan (slutsteget). Utan att något ställe klipper, men att man ändå når sin önskade max SPL.
Typ. För bäst SNR.

En annan strategi är att sätta så att alla apparater klipper "samtidigt", om man vill uppnå högsta möjliga SPL (antar jag).

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2017-06-04 21:03

Tack för svar, allihop!

Max_Headroom skrev:Jag skulle ha börjat med full skaft ut från försteget. Om nödvändigt: Dämpa på ingången på slutsteget. Syftet med det här upplägget är att få så stort spänningsving i överföringen som möjligt. Störningar kommer att ha samma nivå, och högre nyttosignalen är jämfört med störningen, desto bättre. Har du inget som stör överföringen är det strunt samma. Men som sagt, jag skulle börjat med detta. Fungrar det bra skulle jag inte ändra något på detta utan köra på.

Hm, ja så har jag det faktiskt inställt redan från början. :) Tämligen rejäl dämpning på slutsteget, men jag kanske sitter med rätt inställning trots allt? Hittade en metod - om än för bilstereoapplikation, men det är ju samma sak - för mätning. Skall kanske köra en sväng med multimetern, då...

Michael skrev:Kör du balancerat?

Yes, hela vägen.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-06-04 22:59

Spela en sinus (ca 100 - 500 Hz) som har en rätt lågnivå, -20dBFS. Vrid upp till full volym och mät spänningen på slutsteg/högtalare. Sedan räknar du lite för att ta reda på vilken effekt (spänning) det skulle bli med 0dBFS signal.

//Michael

Återgå till Generellt om hifi