Moderator: Redaktörer
KentLindqvist skrev:...kanske någon kan yrka.
Efter att ha kuskat 20 mil tur och retur, och baxat in de hembyggen, med externa delningsfilter, förberedda för biamping mm var det dags för en provlyssning. 26 kilo på vågen, dubbel 16mm MDF i fronten, slitsport, solida som en cementsugga, detta blir spännande! Kopplar in prylarna och slår på "Find a way to my heart" och tänker. VAD ÄR FEL?!?!?! Ingenting är rätt. De är tunna, skrikiga, omöjlig spridning, och i övrigt inte så bra heller.
Konstigt, jag är ju mycket bekant med elementbestyckningen och vet ju att det bör kunna låta bra! Typiskt. Lurad igen!
Men jag köpte ju högtalarna för att montera 8545:orna i mina OA52to be .2.
Efter litet skruvande sitter de nu i OA52:orna (Tillsammans med "nya" vifa aludome från HIFItalo, men utan modifierat filter än),
och plötsligt sjunger elementet ut! Nu är det kropp i rösten, briljans i diskanten och sådär njutbart plötsligt.
(De klår inte mina OA51.0, men skall få en chans till efter filtermodifiering.)
Så till alla er här på forumet som tror att det bara är att köpa ett fint hjögtalarelement och smacka in i valfri låda. Think again!
KentLindqvist skrev:...kanske någon kan yrka.
Efter att ha kuskat 20 mil tur och retur, och baxat in de hembyggen, med externa delningsfilter, förberedda för biamping mm var det dags för en provlyssning. 26 kilo på vågen, dubbel 16mm MDF i fronten, slitsport, solida som en cementsugga, detta blir spännande! Kopplar in prylarna och slår på "Find a way to my heart" och tänker. VAD ÄR FEL?!?!?! Ingenting är rätt. De är tunna, skrikiga, omöjlig spridning, och i övrigt inte så bra heller.
Konstigt, jag är ju mycket bekant med elementbestyckningen och vet ju att det bör kunna låta bra! Typiskt. Lurad igen!
Efter litet skruvande sitter de nu i OA52:orna (Tillsammans med "nya" vifa aludome från HIFItalo, men utan modifierat filter än),
och plötsligt sjunger elementet ut! Nu är det kropp i rösten, briljans i diskanten och sådär njutbart plötsligt.
Så till alla er här på forumet som tror att det bara är att köpa ett fint hjögtalarelement och smacka in i valfri låda. Think again!
adagio skrev:KentLindqvist skrev:...kanske någon kan yrka.
Föga förvånande. Ingen slump att högtalare låter så olika och att de också kostar olika. Det är ju inte så enkelt, som många tycks tro, att göra en riktigt bra högtalare. Även om alla komponenter är top notch, högtalaren mäter perfekt så är det ingen garanti för att det låter bra.
Svante skrev:De som gick min kurs i högtalarkonstruktion 2006-2009 känner nog igen det där.
Helmut skrev:Om man väljer bort alternativet med en massa spolar och kondensatorer och istället väljer ett aktivt delningsfilter och matar varje element med varsin förstärkare kommer lyssnaren då att spontant utbrista i aha! Inget delningsfilter! Hörs direkt att varje element har sin egen förstärkare!
Svante skrev:De som gick min kurs i högtalarkonstruktion 2006-2009 känner nog igen det där. Där fick grupperna identiska högtalarlådor med identisk elementbestyckning och uppgiften var att bygga ett delningsfilter. Det kan väl sammanfattas med att gruppernas konstruktioner lät väldigt olika. Detta trots att de inte bara hade samma element utan även samma baffeldiffraktion.
Lärdomen får väl vara att högtalarkonstruktion inte är en enfrågeuppgift. Man måste ha koll på och väga ihop alla saker som påverkar ljudet. Elementen är en av dem, den är viktig, men långt ifrån allt.
Perfector skrev:Det hade varit intressant att få rita ett av mina "off-filter" till den lådan.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Det hade varit intressant att få rita ett av mina "off-filter" till den lådan.
Svante - det borde väl gå att ordna?

Svante skrev:De som gick min kurs i högtalarkonstruktion 2006-2009 känner nog igen det där. Där fick grupperna identiska högtalarlådor med identisk elementbestyckning och uppgiften var att bygga ett delningsfilter. Det kan väl sammanfattas med att gruppernas konstruktioner lät väldigt olika. Detta trots att de inte bara hade samma element utan även samma baffeldiffraktion.
Lärdomen får väl vara att högtalarkonstruktion inte är en enfrågeuppgift. Man måste ha koll på och väga ihop alla saker som påverkar ljudet. Elementen är en av dem, den är viktig, men långt ifrån allt.
UrSv skrev:Du ser nog fel. Tror inte det existerar en Philipsdiskant som skulle vara en rimlig kollega till den basen. Det där ser ut som nån SS d290x t.ex. D2904/950000 eller D2905/950000.
Belker skrev:Cool vägg!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster