En högtalare låter som dess elementbestyckning...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

En högtalare låter som dess elementbestyckning...

Inläggav KentLindqvist » 2017-06-22 20:27

...kanske någon kan yrka.

Efter att ha kuskat 20 mil tur och retur, och baxat in de hembyggen, med externa delningsfilter, förberedda för biamping mm var det dags för en provlyssning. 26 kilo på vågen, dubbel 16mm MDF i fronten, slitsport, solida som en cementsugga, detta blir spännande! Kopplar in prylarna och slår på "Find a way to my heart" och tänker. VAD ÄR FEL?!?!?! Ingenting är rätt. De är tunna, skrikiga, omöjlig spridning, och i övrigt inte så bra heller.

Konstigt, jag är ju mycket bekant med elementbestyckningen och vet ju att det bör kunna låta bra! Typiskt. Lurad igen!

Men jag köpte ju högtalarna för att montera 8545:orna i mina OA52to be .2.

Efter litet skruvande sitter de nu i OA52:orna (Tillsammans med "nya" vifa aludome från HIFItalo, men utan modifierat filter än),
och plötsligt sjunger elementet ut! Nu är det kropp i rösten, briljans i diskanten och sådär njutbart plötsligt.

(De klår inte mina OA51.0, men skall få en chans till efter filtermodifiering.)

Så till alla er här på forumet som tror att det bara är att köpa ett fint hjögtalarelement och smacka in i valfri låda. Think again!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: En högtalare låter som dess elementbestyckning...

Inläggav Perfector » 2017-06-22 20:46

KentLindqvist skrev:...kanske någon kan yrka.

Efter att ha kuskat 20 mil tur och retur, och baxat in de hembyggen, med externa delningsfilter, förberedda för biamping mm var det dags för en provlyssning. 26 kilo på vågen, dubbel 16mm MDF i fronten, slitsport, solida som en cementsugga, detta blir spännande! Kopplar in prylarna och slår på "Find a way to my heart" och tänker. VAD ÄR FEL?!?!?! Ingenting är rätt. De är tunna, skrikiga, omöjlig spridning, och i övrigt inte så bra heller.

Konstigt, jag är ju mycket bekant med elementbestyckningen och vet ju att det bör kunna låta bra! Typiskt. Lurad igen!

Efter litet skruvande sitter de nu i OA52:orna (Tillsammans med "nya" vifa aludome från HIFItalo, men utan modifierat filter än),
och plötsligt sjunger elementet ut! Nu är det kropp i rösten, briljans i diskanten och sådär njutbart plötsligt.

Så till alla er här på forumet som tror att det bara är att köpa ett fint hjögtalarelement och smacka in i valfri låda. Think again!

Det låter som en dålig filterlösning mer än nå't annat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-06-23 05:43

Och lådans utformning, elementens placering relativt låda samt rum och hur avstämningen/ dämpningen i lådan är hanterad.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

adagio

Inläggav adagio » 2017-06-23 07:06

Föga förvånande. Ingen slump att högtalare låter så olika och att de också kostar olika. Det är ju inte så enkelt, som många tycks tro, att göra en riktigt bra högtalare. Även om alla komponenter är top notch, högtalaren mäter perfekt så är det ingen garanti för att det låter bra.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-06-23 09:47

Mäter på ett sätt som någon TYCKER är perfekt, men som dock stämmer dåligt överens med hur högtalaren BORDE mäta för att det ska vara och låta perfekt :)

För det kan inte stämma att det mäter bra men låter dåligt, om målet är att det ska låta bra !
Är målet att det ska låta precis så dåligt som det låter så kan naturligtvis en mätning som visar detta visa en mycket bra kurva (en som stämmer väl överens med eftersträvad sådan).

Oftast är det så att kunskapen om hur och vad man ska mäta samt att tolka mätningarna är en stor brist, detta gör att man gärna tror att en viss kurva är bra i samtliga lägen men det stämmer helt enkelt inte.
En uppmätt kurva är rätt när samtliga påverkande faktorer vid märningen har tagits i beakting och har tagits hänsyn till vid tolkningen av mätningen, och den som konstruerat högtalaren får den kurva som var önskad just exakt under rådande omständigheter.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-06-24 08:55

adagio skrev:

Föga förvånande. Ingen slump att högtalare låter så olika och att de också kostar olika. Det är ju inte så enkelt, som många tycks tro, att göra en riktigt bra högtalare. Även om alla komponenter är top notch, högtalaren mäter perfekt så är det ingen garanti för att det låter bra.

Vad är då en perfekt frekvenskurva? Jag är ganska övertygad om att det finns ett klart samband med frekvenskurvan från en högtalare och hur den låter. Sen beror det ju också på hur mätningarna är gjorda. Men någon garanti för att det skall låta bra finns ju inte. Det hade varit intressant att se en uppmätning från högtalaren som det talas om in första inlägget. Jag tror att den hade visat sig vara mindre bra.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-24 09:31

De som gick min kurs i högtalarkonstruktion 2006-2009 känner nog igen det där. Där fick grupperna identiska högtalarlådor med identisk elementbestyckning och uppgiften var att bygga ett delningsfilter. Det kan väl sammanfattas med att gruppernas konstruktioner lät väldigt olika. Detta trots att de inte bara hade samma element utan även samma baffeldiffraktion.

Lärdomen får väl vara att högtalarkonstruktion inte är en enfrågeuppgift. Man måste ha koll på och väga ihop alla saker som påverkar ljudet. Elementen är en av dem, den är viktig, men långt ifrån allt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-06-24 09:49

Svante skrev:De som gick min kurs i högtalarkonstruktion 2006-2009 känner nog igen det där.

2006-2009 satt jag fast i småbarnsträsket och hade inga tankar på att vidareutbilda mig. Finns det några planer på att erbjuda denna kursmöjlighet igen? Då skulle jag gärna anmäla mig, för att få chansen att fräscha upp kunskaperna i elektroakustik igen :D.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-24 11:59

Nä, det ligger ganska långt borta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-06-24 22:36

Om man väljer bort alternativet med en massa spolar och kondensatorer och istället väljer ett aktivt delningsfilter och matar varje element med varsin förstärkare kommer lyssnaren då att spontant utbrista i aha! Inget delningsfilter! Hörs direkt att varje element har sin egen förstärkare!
Funderar också på om man ska sitt långt ute på ett gärde när man lyssnar in delningsfiltret för att slippa en massa konstigheter från lyssningsrummet? Eller kommer högtalaren att låta konstigt om man lyssnar utomhus. Tycker själv att PA ljudet ofta låter illa på utomhuskonserter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-24 22:39

Helmut skrev:Om man väljer bort alternativet med en massa spolar och kondensatorer och istället väljer ett aktivt delningsfilter och matar varje element med varsin förstärkare kommer lyssnaren då att spontant utbrista i aha! Inget delningsfilter! Hörs direkt att varje element har sin egen förstärkare!

Det låter ju inte så bra. Det ska ju helst inte höras alls att det är högtalare som spelar.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-06-25 09:12

Svante skrev:De som gick min kurs i högtalarkonstruktion 2006-2009 känner nog igen det där. Där fick grupperna identiska högtalarlådor med identisk elementbestyckning och uppgiften var att bygga ett delningsfilter. Det kan väl sammanfattas med att gruppernas konstruktioner lät väldigt olika. Detta trots att de inte bara hade samma element utan även samma baffeldiffraktion.

Lärdomen får väl vara att högtalarkonstruktion inte är en enfrågeuppgift. Man måste ha koll på och väga ihop alla saker som påverkar ljudet. Elementen är en av dem, den är viktig, men långt ifrån allt.

Det förvånar mig inte att de lät olika. Det blev ju olika konstruktioner. Jag är ganska säker på att de mätte olika också. Det behövs ju inga större avvikelser i frekvenskurvan för att påverka hur det låter. Jag utgår ifrån att högtalarna mättes upp och att jämförelser gjordes med hur de olika högtalarna lät.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-25 09:22

Det hade varit intressant att få rita ett av mina "off-filter" till den lådan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-25 12:53

Perfector skrev:Det hade varit intressant att få rita ett av mina "off-filter" till den lådan.

Svante - det borde väl gå att ordna?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-25 12:54

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Det hade varit intressant att få rita ett av mina "off-filter" till den lådan.

Svante - det borde väl gå att ordna?

Jag avsåg nog den som skapade tråden, men iofs även den Svante avsåg.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-06-25 15:08

Det har inte mätts någonting. Vette F om jag hade gjort det även om jag hade prylar.
Jag var nyfiken på ljudet på högtalarna, om de av någon anledning vida överstigit mina OA51 eller 52
hade jag kunnat överväga att behålla dem, men jag köpte dem primärt för att gutta dom och bygga ett par 52.2.

Men jag är imponerad av bygget. Mycket solida, snedstag i lådan, slitsport (Om än väl snäva böjar(?)), dubbel MDF i baffel.
Bild

(Första mordoffret redan på rygg, forensiker på plats...)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-25 16:04

Sälj tomlådorna till nå'n som vill bygga eget vetja, det kan vara värt en peng.
Ser jag fel, eller är det en philipsdiskant i dom?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-06-25 16:39

Du ser nog fel. Tror inte det existerar en Philipsdiskant som skulle vara en rimlig kollega till den basen. Det där ser ut som nån SS d290x t.ex. D2904/950000 eller D2905/950000.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-06-25 17:13

Svante skrev:De som gick min kurs i högtalarkonstruktion 2006-2009 känner nog igen det där. Där fick grupperna identiska högtalarlådor med identisk elementbestyckning och uppgiften var att bygga ett delningsfilter. Det kan väl sammanfattas med att gruppernas konstruktioner lät väldigt olika. Detta trots att de inte bara hade samma element utan även samma baffeldiffraktion.

Hade varit kul att tävla i detta. Delningsfilter-SM.
Bedömningssport med blind jury!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-25 17:15

UrSv skrev:Du ser nog fel. Tror inte det existerar en Philipsdiskant som skulle vara en rimlig kollega till den basen. Det där ser ut som nån SS d290x t.ex. D2904/950000 eller D2905/950000.

Konstigt nog ser det ut som 2 olika, men så illa kan det ju knappast vara.
Bilden går inte heller att förstora tillräckligt utan att den bryter upp.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-06-26 23:36

Cool vägg!

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-06-26 23:44

Belker skrev:Cool vägg!

Tackar!

Inspirationen är såklart mina beloved OA51! ...En del tejpande. Lätt värt. :)
HIFI är det nya varg.

Återgå till Generellt om hifi