Hej!
Fibreranas topologi och sammansättning är säkert intressant ur en hälsoaspekt, för den som exponeras mot fibrerna.
Men för att fibrerna i högtalarna, i ett normalt bostadsrum, skall vara ett problem måste ju fibrerna komma i omlopp.
Det finns säkert andra här på forumet som har större erfarenhet än vad jag har, men om vi börjar detektivarbetet utifrån:
- jag har aldrig märkt någon skillnad på damråttornas konsistens eller utseende mellan rum med högtalare och rum utan sådana. I ärlighetens namn har jag aldrig använt mikroskop. Spontant tycker jag dock det verkar vara större mängd damråttor i sovrummen, som vi sällan haft högtalare i.
- tar vi i stället och tittar innuti högtalaren, det är framför allt här jag tror att det finns många entusiastiska snickare, med betydligt större erfarenhet än min. Vad jag sett i högtalare är ibland spindelväv och skräp av olika slag, men jag har aldrig märkt nämnvärda förekomster av lösa fibrer från dämpmaterialet. När jag vände upp och ned på mina oa-12:or, när jag kantade om dem för något år sedan. Eftersom de innehöll lite skräp så vände jag upp och ned på dem. Hade glasullen på egen hand separerat sej och bildat lösa fibrer så borde dessa ha märkts vid den manövern, om mängden varit så stor att man även kunnat förvänta sej att det skulle damma glasfibrer när man dammar på med musik på rejäl volym. Tror skräpet jag såg härhörde mest från de gamla kanterna.
Därmed misstänker jag att oavsett farligheten hos fibermaterialen, så utgör den i luften omsatta fibermängden närmast homeopatiska halter av dämpfiber från högtalarna. I så fall misstänker jag att stoppningen i vardagsrummets soffa är ett mer akut hälsoproblem än dämpaterialet i högtalarna ens i en mycket entusiastisk atmos-bygge med högtalare både högt och lågt, uppe och nere runt hela rummet. Här vet vi ju att bromerade flamskyddsmedel är vanliga och det är väl tämligen väl dokumenterat att dessa inte hör till de trevligare komponenterna i en normal innomhusmiljö. Men just detta kanske är en smula vid sidan av ämnet.
Fridens liljer...