FBK skrev:Vad du än gör, "lita inte" på dina sinnen då det är rena katastrofen.
Varför är det en katastrof att lita på sina sinnen? Visst finns det fall de då kan bedra en, men i fall där upplevelsen är grejen så spelar det väl ingen roll? Det man upplever är ju det man upplever.
Sen är det naturligtvis så att sinnena kanske inte alltid kan ge alla svar man behöver för att förstå vilka fel som råder, förstå vad som orsakar de fel man hör och få ledtrådar till hur man kan rätta dem för att nå en, enligt sinnena, optimal ljudåtergivning. Mätningar man vara av värde för att förklara det man hör. Men att som du gör underkänna sinnena verkar ogenomtänkt. Som slutgiltig domare skulle jag vilja säga - lita alltid på dina sinnen!
Så jag gissar att du avser kommentaren sarkastiskt, det vill säga att den skall tolkas ironiskt. Och då blir istället frågan vad du menar med sarkasmen. Vem är det meningen att den skall göra illa? Det finns väl ingen som INTE utgår ifrån just upplevelsen? Din sarkasm blir som ett slag i luften. Den träffar ingen. Annat än kanske en halmgubbe.
- - -
Rummet är som alla rum svårt stt bedöma utan att vara på plats och uppleva det, men jag tror det skulle låta bra mer eller mindre direkt om man använder kortväggen längst ned på ritningen som högtalarvägg. Förskjutet åt höger på ritningen. Soffan placerar man till höger om "sovrummet". Jag förmodar att den soffa och matsalsbord som ritats in är i kollossalformat, större än sådana möbler är på riktigt i normalfallet?
Det vill säga att en soffa placerad som mitt förslag skulle ge gott om plats att gå förbi. "Matsalsdelen" av rummet skulle jag placera bakom ryggen på soffan, det vill säga angränsande till köket.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).