Udda eller viktiga bedömningskriterier vid hgt-utvärdering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Udda eller viktiga bedömningskriterier vid hgt-utvärdering

Inläggav JM » 2017-08-02 13:37

Subjektiv högtalarbedömning gör vi alla medvetet eller omedvetet. Personligen har vissa av mina kriterier förändrats med åren.
Från en generell outtalade magkänsla till mer uppspaltade kriterier.
Tex fast och tydlig bas till skillnad från odefinierad och diffus bas kvarstår som är ett viktigt kriterium för mig. Vanligt med mätmässigt linjär tonkurva långt ner i basen med en subjektivt ofast o otydlig bas i ett optimalt rum.
Närhet i ljudet och tydlig stereobredd är för mig variabler som ökat i betydelse.

Efterlyser era mer personliga utvärderingskriterier. Gärna udda varianter. Behöver inte vara de viktigaste.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Udda eller viktiga bedömningskriterier vid hgt-utvärderi

Inläggav Svante » 2017-08-02 14:56

Allt kan nog sammanfattas med "frånvaro av fel". Sen kan man räkna upp fel som kan förekomma. Vanligast är nog tonkurvefel och det finns några olika typer. Värst är nog om det är resonant i något register. Samtidigt som avgrundsdjup bas är väääldigt trevligt så är det också det som är lättast att leva utan. Kanske för att man är såpass van med det. Sen har olika högtalare olika nivåkapacitet, och det gör inget de gånger man lyssnar tyst, men när man vill lyssna starkt spelar det förstås roll. Stereobilden, alltså hur olika ljudkällor placeras mellan högtalarna vid uppspelning av en A/B-inspelning är viktigt, och det är trevligt om högtalarna "försvinner", att man inte hör var de står.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-08-02 17:03

Vill ha en uppsättning som smälter in i det "Ljusa och Fräscha" och som funkar långt 1.5--2.5 m från vägg.

Har en delad uppfattning att fullregister blir svårt, elektrostat/panel än svårare spridningsmässigt.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-02 17:27

Att kunna njuta av musiken utan att irriteras av konstiga upplevelser.
Eller som Slarty Bardfast sa i The hitch hikers guide to the galaxy.
I'd far rather be happy than right, any day.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-02 19:08

Svante skrev:Samtidigt som avgrundsdjup bas är väääldigt trevligt så är det också det som är lättast att leva utan. Kanske för att man är såpass van med det. Sen har olika högtalare olika nivåkapacitet, och det gör inget de gånger man lyssnar tyst, men när man vill lyssna starkt spelar det förstås roll. Stereobilden, alltså hur olika ljudkällor placeras mellan högtalarna vid uppspelning av en A/B-inspelning är viktigt, och det är trevligt om högtalarna "försvinner", att man inte hör var de står.

Den där avgrundsdjupa basen är inte så ofta med på mera ”vanlig” musik, typ populärmusik som har en stor skara lyssnare. Stereobilden är viktig för mig men de flesta tycks inte bry sig.

ChristianAndersson skrev:Vill ha en uppsättning som smälter in i det "Ljusa och Fräscha" och som funkar långt 1.5--2.5 m från vägg.

Om det samtidigt är sparsamt möblerat i det "ljusa fräscha" blir det nog svårt. Lyssningsrummet bör inte motverka det välljud man vill åstadkomma.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-02 19:48

JM skrev:Subjektiv högtalarbedömning gör vi alla medvetet eller omedvetet. Personligen har vissa av mina kriterier förändrats med åren.

Jag har gått åt andra hållet, tror jag, från att försöka bedöma ljudet "del för del" till att känna in helheten. Det mesta avfärdas nästan direkt oavsett vad det är som stör, och jag lägger ingen energi på att fundera mer på den högtalaren. När det däremot vid sällsynta tillfällen låter bra på riktigt, så är det ofta en känsla av att musiken bara finns där och anläggningen stör inte upplevelsen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-08-03 11:11

Conan skrev:
JM skrev:Subjektiv högtalarbedömning gör vi alla medvetet eller omedvetet. Personligen har vissa av mina kriterier förändrats med åren.

Jag har gått åt andra hållet, tror jag, från att försöka bedöma ljudet "del för del" till att känna in helheten. Det mesta avfärdas nästan direkt oavsett vad det är som stör, och jag lägger ingen energi på att fundera mer på den högtalaren. När det däremot vid sällsynta tillfällen låter bra på riktigt, så är det ofta en känsla av att musiken bara finns där och anläggningen stör inte upplevelsen.

Mitt mål har varit att få fokus å musikens inneboende magi, om jag får låna ett uttryck av Thomas på Radiolagret.
Några små defekter i basområdet kan störa något ibland, men nu har jag nått väldigt långt.
Fin kontakt med musiken, vällust av lyssnandet, och väldigt lite fokus på själva ljudet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-03 13:09

För mig är det viktigaste avsaknaden av stora fel så som dist, resonander, vass diskant. Jag behöver inte ha en överväldigande illusonistisk upplvelse utan så länge felen är små nog så de inte tar fokus ifrån musiken så är jag ganska nöjd. Då fokuserar jag bara på musiken och tänker inte ens på anläggningen. Det är när anläggningen gör sig uppmärksammad och tar fokus som jag tröttnar.

Återgå till Generellt om hifi