Hjälp mig hjälpa kompis! Hus med flera slutsteg/högtalarpar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Hjälp mig hjälpa kompis! Hus med flera slutsteg/högtalarpar

Inläggav Stranne » 2017-07-31 10:05

Hej på er!
Jag har ett par vänner som köpt ett hus nyligen. I köpet ingick det inbyggda ljudsystemet som ska förse huset med ljud på olika våningar och i olika rum.
Enkelt förklarat så består systemet av tre stereoslutsteg, en mixer och ett antal inbyggda högtalare.
Mina vänner har inte fått liv i grejerna, och föregående ägare har visst ingen aning om hur det funkar. Jag har varit på plats och kollat, men det var så knepigt uppbyggt att jag var tvungen att fundera lite på hemmaplan...
Man har kopplat två av slutstegen till varsin ingång (kanal 1 resp 2) på mixern. Det tredje steget har man kopplat på masterutgångarna på mixern - och det är givetvis bara högtalarna som matas av detta steg som låter öht.
Jag fattar inte upplägget - det känns som någon pryo har fått fria händer och gått loss fullständigt. Meningen måste ju vara att man ska kunna styra nivån på de olika högtalarparen var för sig, men att koppla slutsteg till ingångar på en mixer känns ju "ganska" bakvänt.
Jag tänkte jag skulle åka tillbaka med en liten Nad 3020i som jag har liggandes så att jag kan få grepp om att alla slutsteg och högtalare funkar. Men sen då? Jag vill hjälpa dem få liv i grejerna och behöver tips på hur man ska koppla tre slutsteg till en enda källa. Det vore toppen med någon form av försteg med tre slutstegsutgångar som gick att nivåreglera separat. Finns det någon sådan produkt tro?? Snabb googling ger att det finns en del produkter för proffsmarknaden, men det jag hittade på tex Ljudia ser ut att ha knepiga anslutningar. Jag vill ju isf ha helst RCA, men även någon variant med balanserat eller phonokontakter skulle ju funka... Det verkar som om de bara använder en enda källa (telefon eller padda kopplat med 3,5mm-2xRCA men fler anslutningar vore ju inte fel.
Jag återkommer med mer info när jag kollat på plats igen, men om någon har input på en bra mackapär för att styra signalen till tre slutsteg så vore jag tacksam så länge!

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Hjälp mig hjälpa kompis! Hus med flera slutsteg/högtalar

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-31 11:24

Troligen har dom gjort en tankevurpa och aldrig fått det där att fungera. Det behövs en distributionsmixer (omvänd mixer) för att få det att fungera. T.ex:
https://www.thomann.de/se/art_mx225_dis ... gLOMfD_BwE

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-07-31 11:30

Förr i tiden fanns "lågnivå-växlar" som användes i en del HiFi-butiker. Man hade en klase ingångar och likaså många utgångar. Jag tror dock inte att man kunde köra flera utgångar samtidigt. Dessa fanns också med fjärrkontroll så säljaren kunde växla mellan olika signalkällor och pösa ut signalen till valfri inkopplad förstärkare och växla hit och dit, kankse efter kundens önskemål.
Det är nåt sånt du borde ha.

Annars, om det gäller en "om vänd mixer" alltså flera utgångar som ragleras var för sig, med RCA kontakter, så är det nog en "gör det själv"-lösning som gäller. På proffssidan är det tele-jack som gäller. Det finns dock adaptrar. Kan hända att det finns någon HiFi-tillverkare som har någon multi-rumlösning som kan användas med separata slutsteg. Idén i sig är ju inte ny, Bang&Olofsen hade sådana här lösningar redan på 80-talet. Som förståss bara funkade med deras egna grejjor. Meridian har väl också haft?
Senast redigerad av Max_Headroom 2017-07-31 11:31, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-07-31 11:31

Kalejdokom skrev:Troligen har dom gjort en tankevurpa och aldrig fått det där att fungera. Det behövs en distributionsmixer (omvänd mixer) för att få det att fungera. T.ex:
https://www.thomann.de/se/art_mx225_dis ... gLOMfD_BwE

Exakt!
Det kan aldrig ha funkat som de tänkt.
Men den där mackapären verkar vara precis vad som behövs!
Man kan ju fortsätta använda mixern om man vill ha flera källor eller så. Även om det känns som nåt som hör hemma i ett DJ-bås och inte instängt i ett skåp hemma hos folk som inte vet hur det funkar...

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-07-31 13:33

En mixer med t.ex två "monitor out" kan också lösa problemet. Då kan man också styra utsignalen separat till varje slutsteg.

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-07-31 13:35

Har inte den befintliga mixern typ "booth out" och/eller "tape out"?

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-07-31 13:45

Det finns tre "master out" två med RCA samt en XLR. Och det finns även en REC... Nästa mixer i stegen 60 DSP hade varit ett bättre val.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-31 17:12

dannybrascoe skrev:Det finns tre "master out" två med RCA samt en XLR. Och det finns även en REC.

Ja, men alla master går via samma regel. Det går inte att ställa nivån individuellt för varje utgång. RMX-60 löser heller inte problemet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-31 17:17

dannybrascoe skrev:En mixer med t.ex två "monitor out" kan också lösa problemet. Då kan man också styra utsignalen separat till varje slutsteg.

Ja, men monitor out är oftast (alltid?) i mono. Jag jobbar rätt mycket med PA-ljud och har aldrig sett en monitor out i stereo.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-07-31 17:50

En enklare variant är ett antal sådana här, med ingångarna parallellt:
https://www.thomann.de/se/fostex_pc_1_v ... ontrol.htm
... tycker jag!

Per

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-07-31 20:10

Kalejdokom skrev:
dannybrascoe skrev:Det finns tre "master out" två med RCA samt en XLR. Och det finns även en REC.

Ja, men alla master går via samma regel. Det går inte att ställa nivån individuellt för varje utgång. RMX-60 löser heller inte problemet.

Men om vi jobbar med det vi har.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-31 23:45

Nu står det att två av slutstegen sitter på INGÅNG 1 och 2. Alla skall förstås sitta på utgångar. Gör dom det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-31 23:49

Om man inget kan så ser jag ingen stor nytta i att ha en mixer som redan förvirrar. Köp 3 st Sonos Connect eller vad dom heter så kan man styra allt ifrån en telefon och ha samma eller olika ljud överallt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-08-01 07:27

Skulle man inte kunna göra det lätt för sig och skaffa en reciver med zone2 zone3 osv? Yamaha brukar ha det!?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-01 08:12

Är också en enkel fungerande lösning.
Har sen tidigare en mycket förvirrande Denon receiver när det gäller zoner, men nyare Marantzer är mera lättförstådda på den punkten.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2017-08-01 09:13

Eller tre stycken Chromecast audio med multiroomfunktion.

/Conny

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-08-01 10:22

Ja det är ju den klart billigaste lösningen beroende hur volymregleringen sköts. Behöver de vara uppkopplade mot ett nätverk för att det ska fungera?

Finns ett par Yamaha rx v2067 på blocket till försäljning, den har lågnivå ut även på zone 2 och 3.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2017-08-01 11:44

Volymen i en grupp för Chromecast audio kan justeras individuellt per enhet. Det görs i appen "Google home".
Och ja, de behöver ett trådlöst nätverk.
Länk till supporten:
https://support.google.com/chromecast/a ... 8714?hl=sv

/Conny

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-08-01 14:45

Chromecast och Chromecast Audio behöver bara trådlöst nätverk om man inte kör dem trådat.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-08-01 14:53

Innan man gör en massa ansträngningar för att få det att fungera, borde man inte börja med att fråga sig om man vill ha ett system av det där slaget?

Personligen har jag erfarit att nästan inga som installerat sådana där system blivit nöjda med dem, ens om de fått dem att fungera.

Bättre med separata anläggningar för varje ställe där man vill ha musik. Sen kan man förstås ändå knyta ihop dem genom att ha någon distribuerad signal, t ex via bluetoth, som alla anläggningar kan spela. Men helintegredade system brukar suga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2017-08-01 15:06

UrSv skrev:Chromecast och Chromecast Audio behöver bara trådlöst nätverk om man inte kör dem trådat.

Nu är jag inte med.
Finns det ingångar som inte är trådlösa till Chromecast?
/Conny

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2017-08-01 16:13

Conny skrev:
UrSv skrev:Chromecast och Chromecast Audio behöver bara trådlöst nätverk om man inte kör dem trådat.

Nu är jag inte med.
/Conny

https://store.google.com/product/ethernet_adapter_for_chromecast

Har man flera Chromecast Audio så kan man gruppera dem för att kunna spela samma musik på dem samtidigt.
Gruppering funkar inte för Chromecast video.

//H
Det finns ingen planet B.

dannybrascoe

Inläggav dannybrascoe » 2017-08-01 19:07

Conny skrev:

Nu är jag inte med.
/Conny

Finns en ethernet adapter/väggbula att köpa separat.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2017-08-01 19:19

Aha!
Då är jag med.

/Conny

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-08-04 12:53

Tack för alla svar så långt.
Jag var tillbaka igår och gick igenom hela skiten igen.
Det visade sig att den som kopplat ihop grejerna inte haft en aning om vad han gjort. De har tex kopplat tre högtalare parallellt på ett av stegen... Det tror jag inte att slutstegen gillar, för jag antar att det inte är några högimpedans-burkar vi pratar om.
Jag löste det iaf temporärt för dem genom att koppla in två av slutstegen - ett med XLR och ett med RCA-ut på Master 1 ut. Nu kan de genom att slå på/av resp slutsteg och på det viset välja i vilket rum de spelar med de högtalare jag kopplade in på resp slutsteg. Detta för att de ska kunna köra något öht innan jag hjälpt dem komma fram till en slutlig lösning.
Ett problem i huset som jag kom fram till igår är att flera av högtalarna inte låter alls. Vissa av dem låter, men låter "grumligt" och två av dem låter, men låter otroligt svagt. Jag tror att de föregående ägarna spelat sönder flera av elementen. De gillar att festa och spela starkt...
Det är alltså inbyggda takhögtalare vi pratar om. Jag har gett husherren i uppgift att försöka skruva ur en av högtalarna som sitter någorlunda åtkomligt för att reda ut vad för grejer det är. Sen får vi hitta ersättare eller köpa andra passande nya och byta ut de som är trasiga och som de vill kunna använda. Jag ska under tiden fundera ut en fungerande lösning åt dem. Det där med Sonos Connect låter som ett bra förslag. Kan man alltså köra flera olika sådana och koppla var och en till var sitt slutsteg? Och sedan välja till vilken Connect man vill skicka ljudet? Familjen hade Sonos i sitt förra hus och trivdes med det, så det känns närmast till hands. Kan man skicka samma ström till två Connect samtidigt?
Jag tänker mig isf att man ber dem köpa två st Connect till att börja med och ifall de senare vill ha en tredje så fixar man en till.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-05 11:15

Ja, connect kan grupperas eller spela enskilt. De funkar numera också som Spotify connect så man hittar dom direkt i Spotify appen också. Dom har dessutom en ilinjengång per styck så att man kan koppla in något där och slippa mixern.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-08-05 15:46

Det blir många burkar som står på och drar ström. Flera Connect och slutsteg... bara en enda Connect drar 5,6W i standby 8O Verkar vara en gammal dålig design. Är det tänkt att slutstegen skall slås av/på manuellt eller någon automatik? Borde finnas någon vettig streaming burk med slutsteg. ...kanske connect:amp, den drar 6,4W i standby.

PS. Kanske skall tillägga att jag ingentligen inget vet om dessa produkter.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-05 20:53

Man kan ju köra en Nexa eller Wemo eller motsvarande om man vill switcha en nätanslutning.

Återgå till Generellt om hifi