Jag har ett par vänner som köpt ett hus nyligen. I köpet ingick det inbyggda ljudsystemet som ska förse huset med ljud på olika våningar och i olika rum.
Enkelt förklarat så består systemet av tre stereoslutsteg, en mixer och ett antal inbyggda högtalare.
Mina vänner har inte fått liv i grejerna, och föregående ägare har visst ingen aning om hur det funkar. Jag har varit på plats och kollat, men det var så knepigt uppbyggt att jag var tvungen att fundera lite på hemmaplan...
Man har kopplat två av slutstegen till varsin ingång (kanal 1 resp 2) på mixern. Det tredje steget har man kopplat på masterutgångarna på mixern - och det är givetvis bara högtalarna som matas av detta steg som låter öht.
Jag fattar inte upplägget - det känns som någon pryo har fått fria händer och gått loss fullständigt. Meningen måste ju vara att man ska kunna styra nivån på de olika högtalarparen var för sig, men att koppla slutsteg till ingångar på en mixer känns ju "ganska" bakvänt.
Jag tänkte jag skulle åka tillbaka med en liten Nad 3020i som jag har liggandes så att jag kan få grepp om att alla slutsteg och högtalare funkar. Men sen då? Jag vill hjälpa dem få liv i grejerna och behöver tips på hur man ska koppla tre slutsteg till en enda källa. Det vore toppen med någon form av försteg med tre slutstegsutgångar som gick att nivåreglera separat. Finns det någon sådan produkt tro?? Snabb googling ger att det finns en del produkter för proffsmarknaden, men det jag hittade på tex Ljudia ser ut att ha knepiga anslutningar. Jag vill ju isf ha helst RCA, men även någon variant med balanserat eller phonokontakter skulle ju funka... Det verkar som om de bara använder en enda källa (telefon eller padda kopplat med 3,5mm-2xRCA men fler anslutningar vore ju inte fel.
Jag återkommer med mer info när jag kollat på plats igen, men om någon har input på en bra mackapär för att styra signalen till tre slutsteg så vore jag tacksam så länge!