Audyssey kalibrering med manuell ändring?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

pontareee

Audyssey kalibrering med manuell ändring?

Inläggav pontareee » 2017-08-03 12:14

Låter ni Audyssey eller andra automatiska kalibreringar sköta inställning av distans och volym på varje högtalare?

I dagsläget har jag ändrat så distansen är inställd manuellt av mig efter audyssey till alla högtalare samt att jag mätt till båda ino audio a1 per bakkanal och kör en median av dessa två distanser i förstärkaren. Hur gör ni?

Nivån justerar jag också manuellt efter Audyssey med min Umik-1 mick och REW programvara så alla högtalare har samma nivå och subborna går 1-2 dB över högtalarna i volym.

Hur gör ni? Kör ni också median distans till a1-or eller kör ni distansen till den som är längst bort? Vill man ha exakt samma nivå på alla högtalare i sweetspoten? Kör ni Audyssey vid musik lyssning eller kör ni bypass frontar och låter audyssey sköta basen bara? Övriga tips?

Användarvisningsbild
guwt

Re: Audyssey kalibrering med manuell ändring?

Inläggav guwt » 2017-08-03 16:16

Vad IÖ säger om avstånd till bakkanalerna, saxat från viewtopic.php?f=16&t=46012&start=1800

2. JAG har så vitt jag vet aldrig sagt att man skall ställa in sin hemmabioreceiver baserat på medelavståndet till surroundhögtalarna (har ingen aning om varifrån den uppgiften kommer). Det bör man absolut INTE göra. Man skall ställa in efter den högtalare som sitter närmast. Det kortaste måttet är det som gäller, resten behöver man inte ens mäta. Oavsett vilka avstånd de är från lyssnaren så skall man ställa efter den som är närmast.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-03 16:25

Jag kalibrerar allt manuellt. Audyssey och liknande system får gärna hålla sig borta ifrån mig.

Avståndet är satt till närmaste högtalaren hos mig.

Ja du vill ha samma nivå på alla kanaler på lyssningsplats förutom LFE som skall spela 10dB starkare. Finns en del att läsa på faktiskt om detta ifall du söker lite.

pontareee

Inläggav pontareee » 2017-08-03 19:20

Topp tack för svar, då har jag lite att justera när jag kommer hem från semestern. :D

spacemonkey69

Inläggav spacemonkey69 » 2017-08-09 10:01

AndreasArvidsson skrev:Jag kalibrerar allt manuellt. Audyssey och liknande system får gärna hålla sig borta ifrån mig.

Avståndet är satt till närmaste högtalaren hos mig.

Ja du vill ha samma nivå på alla kanaler på lyssningsplats förutom LFE som skall spela 10dB starkare. Finns en del att läsa på faktiskt om detta ifall du söker lite.

Jag har precis upptäckt detta själv... jag har kört Audyssey ett tag från min denon och har alltid velat mellan direct och vanlig movie mode när jag kollar film och har alltid tyckt att "movie" mode låter konstigt och burkigt medan direct är mycket trevligare. Problemet med direct är att den verkar inte dela som den ska utan mina piPs får fullrange signal och mina px-2 får <= 80hz. När jag för någon dag sedan stängde av Audyssey så lät "movie" mode mycket bättre även utan manuella inställningar så det får bli att kräva sig ner extra och göra manuella nivå inställningar när tiden finns :)
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Återgå till Generellt om hifi