Hörlurar till rörförstärkare - är detta vägen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Hörlurar till rörförstärkare - är detta vägen?

Inläggav Fralle » 2017-08-15 21:17

Hej,

I väntan på min Line Magnetic förstärkare som jag hoppas ska dyka upp om några veckor kollar jag på möjliga vägar att koppla hörlurar. Det är nämligen så att jag vill koppla mina sennheiser HD650 till denna, eller iaf ha möjligheten till - då mitt vinyllyssnande ofta varar längre än vad grannarna uppskattar.

Då LM 216IA saknar uttag för hörlurar måste jag alltså kopla till högtalarterminalerna. Det enda jag hittat som kan lösa problemet är denna

http://www.akkelisaudio.com/horlurar/ho ... apter.html

Och då får jag helt enkelt koppla in den och koppla ut högtalarna när jag ska lyssna. Inte den smidigaste lösningen, men väl en lösning. Ska adaptern i så fall kopplas till 4 ohm eller 8 ohm terminalerna? Finns det andra alternativa lösningar att tillgå?

Användarvisningsbild
peterh

Re: Hörlurar till rörförstärkare - är detta vägen?

Inläggav peterh » 2017-08-15 21:51

Fralle skrev:Hej,

I väntan på min Line Magnetic förstärkare som jag hoppas ska dyka upp om några veckor kollar jag på möjliga vägar att koppla hörlurar. Det är nämligen så att jag vill koppla mina sennheiser HD650 till denna, eller iaf ha möjligheten till - då mitt vinyllyssnande ofta varar längre än vad grannarna uppskattar.

Då LM 216IA saknar uttag för hörlurar måste jag alltså kopla till högtalarterminalerna. Det enda jag hittat som kan lösa problemet är denna

http://www.akkelisaudio.com/horlurar/ho ... apter.html

Och då får jag helt enkelt koppla in den och koppla ut högtalarna när jag ska lyssna. Inte den smidigaste lösningen, men väl en lösning. Ska adaptern i så fall kopplas till 4 ohm eller 8 ohm terminalerna? Finns det andra alternativa lösningar att tillgå?

Köp en separat hörlursförstärkare. Du slipper "slita" på rörstärkaren när du lyssnar, du slipper
koppla om och riskera att köra förstärkaren utan last. Och du slipper riskera hörseln om
dämpsatsen skulle gå sönder.
För 1050 kan du säkert hitta en separat hörlursgrej på ebay.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-15 23:08

Hej,

Ja, fast då jag mest lyssnar på vinyl blir det lite knepigt.

Ang detta med faran att köra rörförstärkare utan last undrar jag: måste jag köpa effektmotstånd? Jag kan ju så klart koppla in mina högtalare, men iom att de kopplas till 8 ohm ingångarna körs ju fortfatande 4 ohm ingångarna utan last, eller har jag fattat det fel?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-15 23:13

Skulle nog också sikta på en separat hörlursstärkare. Denna kanske:

https://www.rehifi.se/ovrigt/musical-fi ... n-ii-20522

Den har ju line output också så slipper du dela signalen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-15 23:26

Det är, som jag förstår, bara vissa konstruktioner som inte tål att vara obelastade på utgången. Men intuitivt tycker jag också att det är lite "osnyggt" att koppla lurarna där bak...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-15 23:31

Conan skrev:Skulle nog också sikta på en separat hörlursstärkare. Denna kanske:

Ser intressant ut och då kan jag ju koppla riaasteget till hörlursförstärkaren vid de tillfällena.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-16 05:52

Fralle skrev:

Ser intressant ut och då kan jag ju koppla riaasteget till hörlursförstärkaren vid de tillfällena.

Om du bara lyssnar på en signalkälla, kan du ha hörlursstärkaren inkopplad hela tiden mellan grammofonförstärkaren och rörförstärkaren. Fast det är inte så mycket merjobb att koppla i och ur heller, och kontakterna får ju lite motion på köpet. :)

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-16 07:59

Conan skrev:
Fralle skrev:

Om du bara lyssnar på en signalkälla, kan du ha hörlursstärkaren inkopplad hela tiden mellan grammofonförstärkaren och rörförstärkaren. Fast det är inte så mycket merjobb att koppla i och ur heller, och kontakterna får ju lite motion på köpet. :)

Ok!:) Men hur kopplar jag då? Från skivspelare till riaa, från riaa till hörlursförstärkare och sedan från hörlursförstärkare till förstärkaren?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-16 10:12

Du ska givetvis ha en separat hörlursförstärkare med rör! :)

Bild
Quad PA-One
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-16 12:53

Kanske vore lurigt med en starkare rörhörlurförförstärkare, hihi.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-17 06:12

Fralle skrev:
Conan skrev:
Fralle skrev:

Ok!:) Men hur kopplar jag då? Från skivspelare till riaa, från riaa till hörlursförstärkare och sedan från hörlursförstärkare till förstärkaren?

Japp!

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-17 12:23

Okej. Men då krävs det att jag har hörlurförstärkaren igång för att skicka signalen vidare till rörförstärkaren om jag ska lyssna via högtalarna? Det blir inte försämrad ljudkvalitet då?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-18 05:53

Fralle skrev:Okej. Men då krävs det att jag har hörlurförstärkaren igång för att skicka signalen vidare till rörförstärkaren om jag ska lyssna via högtalarna? Det blir inte försämrad ljudkvalitet då?

Den verkar inte en ha en av/på-knapp men frågan är ju hur utgången är kopplad till ingången. Skulle den behöva ström för att "loopen" ska fungera, så är det ju enkelt att ha hörlursstärkarens väggbula kopplad till en strömbrytare så att den kopplas på alltid när du spelar på rörförstärkaren.

Om den påverkar signalen tror jag inte, men det är ju en rätt billig apparat så köp den och testa om det hörs nån skillnad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-18 08:43

Fralle skrev:Okej. Men då krävs det att jag har hörlurförstärkaren igång för att skicka signalen vidare till rörförstärkaren om jag ska lyssna via högtalarna? Det blir inte försämrad ljudkvalitet då?

Nej, du behöver inte ha hörlurförstärkaren igång; linjeutgången är kopplad direkt till linjeingången enligt detta schema: http://www.rock-grotto.co.uk/x-canv2.pdf

Det innebär tyvärr också att högtalarna inte automatiskt tystnar när du kopplar in hörlurarna, vilket åtminstone jag vill.

PS. Jag ser att det var fel modell nu, det var V-CAN saken gällde, inte X-CAN. Med det sagt är jag rätt säker på att mitt inlägg ändå gäller, apparaterna är troligen rätt lika.
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi