https://www.musicbusinessworldwide.com/ ... playlists/
In total, tracks by the 50 ‘fake’ artists we’ve rumbled below amount to over 520m Spotify streams.
By traditional rights-holder payout metrics, that’s worth more than $3m in royalty payouts.
Moderator: Redaktörer
In total, tracks by the 50 ‘fake’ artists we’ve rumbled below amount to over 520m Spotify streams.
By traditional rights-holder payout metrics, that’s worth more than $3m in royalty payouts.
Svante skrev:Jag förstår inte. Vari ligger det falska? Har de gjort låtar under en annan artists namn?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag förstår inte. Vari ligger det falska? Har de gjort låtar under en annan artists namn?
Det falska var väl att när du lyssnar på dem så är det ingen artist som får betalt, för att det skulle ha betalts av när låtarna beställdes/köptes in. Så varje minut någon lyssnar på dem istället för någon Spotify behöver betala vidare för så spar Spotify pengar.
Sen förstår jag iofs inte hur det skulle vara en issue för Spotify-kunden som gillar låten... Det är väl kanske lite mer surt sade räven från de som tror att man skulle lyssnat på dem istället. Fast nu skjuter man in sig på frågeställningen "har spotify ljugit?" istället.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag förstår inte. Vari ligger det falska? Har de gjort låtar under en annan artists namn?
Det falska var väl att när du lyssnar på dem så är det ingen artist som får betalt, för att det skulle ha betalts av när låtarna beställdes/köptes in. Så varje minut någon lyssnar på dem istället för någon Spotify behöver betala vidare för så spar Spotify pengar.
Sen förstår jag iofs inte hur det skulle vara en issue för Spotify-kunden som gillar låten... Det är väl kanske lite mer surt sade räven från de som tror att man skulle lyssnat på dem istället. Fast nu skjuter man in sig på frågeställningen "har spotify ljugit?" istället.
Ok...? Då är det väl inte en fråga om att artisterna är falska utan att Spotify har gjort en konstig deal med några artister? Man kan ju undra varför artister släpper material gratis till Spotify, man kan undra varför artister släpper material gratis öht, men det förekommer ju på många plattformar.
Möjligen kan man se det som att Spotify hjälper några artister att bli kända genom att distribuera deras material.
Det är ju inte så att andra artister kan säga så mycket om det, kan jag tycka.
Svante skrev:Ja, jag ser ingen skillnad mot om tex soundcloud skulle börja göra spellistor av gratismusik. Alltså, hela musikbranschen handlar ju om att konkurrera och få folk att lyssna på just ens egen musik.
Conan skrev:Svante skrev:Ja, jag ser ingen skillnad mot om tex soundcloud skulle börja göra spellistor av gratismusik. Alltså, hela musikbranschen handlar ju om att konkurrera och få folk att lyssna på just ens egen musik.
Jomen om Spotify som en av de dominerande distributionstjänsterna har musik dom själva har kommit över billigt och kan marknadsföra den via spellistor så blir det inte roligt längre. Det ligger ju nära till hands att misstänka att Spotify lägger upp låtar på spellistorna inte för att det är jädrans bra musik, utan för att det kostar dem låga avgifter till upphovsrättsinnehavarna.
Vill vi att det ska styra musikutbudet och vad som lyfts fram av streamingtjänsterna, då är man nog också nöjd med att handla alla livsmedel från reapallarna på Ö&B också...
Svante skrev:Conan skrev:Svante skrev:Ja, jag ser ingen skillnad mot om tex soundcloud skulle börja göra spellistor av gratismusik. Alltså, hela musikbranschen handlar ju om att konkurrera och få folk att lyssna på just ens egen musik.
Jomen om Spotify som en av de dominerande distributionstjänsterna har musik dom själva har kommit över billigt och kan marknadsföra den via spellistor så blir det inte roligt längre. Det ligger ju nära till hands att misstänka att Spotify lägger upp låtar på spellistorna inte för att det är jädrans bra musik, utan för att det kostar dem låga avgifter till upphovsrättsinnehavarna.
Vill vi att det ska styra musikutbudet och vad som lyfts fram av streamingtjänsterna, då är man nog också nöjd med att handla alla livsmedel från reapallarna på Ö&B också...
Ungefär som med skivbolagen då...? Eller radion?
Alltså, vi är väl fria att välja en annan streamingtjänst om det är så. Eller bara göra egna spellistor?
Conan skrev:Svante skrev:Conan skrev:
Ungefär som med skivbolagen då...? Eller radion?
Alltså, vi är väl fria att välja en annan streamingtjänst om det är så. Eller bara göra egna spellistor?
Ja skivbolagen och radion; hade det varit av godo för musikutbudet om det endast var de artisterna som ville ha minst betalt som fått göra musik och fått den spelad!? Man kan välja en annan streamingtjänst eller låta bli att streama och köpa skivorna istället, eller starta ett eget band och spela själv men är det BÄTTRE!? Kanske blir det så att man får ha 3 eller 4 olika streamingtjänster för att ha musikutbudet någorlunda heltäckande? Som när det gäller strömmande filmer och TV-serier. Är det bättre!?
Man kan visst göra egna spellistor och jag själv gör ju så mestadels, men de som sätter på spellistan "Silent Mood" eller vad tusan den kan heta, för att dom bara vill ha nåt i bakgrunden en fredagkväll, är väl knappast betjänta av att få nåt med "Spotify-orkestern" uppspelat bara för att dom artisterna är billiga att köpa låtarna av?
Förstår inte varför du tycks försvara det här beteendet? Lyssnar du mycket på Spotify själv så att du uppskattar den tjänsten och det förhållandevis heltäckande utbudet som finns där nu?
p1plarson skrev:M A Numminen, falsk artist?
Användare som besöker denna kategori: entt och 15 gäster