Pest eller kolerafråga om Carlssonplacering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Pest eller kolerafråga om Carlssonplacering

Inläggav Fralle » 2017-08-18 22:59

Hej,

Har problem med placering här i vår lilla lägenhet och nu ska vi iväg och köpa bestå från Ikea – och det ställer till det ännu mer. Tjejen vill helst ha bestå längst hela väggen men det är helt omöjligt eftersom att högtalarna måste stå någonstans på golvet, vet inte vad det landar i exakt men tänkte höra vad ni tror om dessa pest eller koleraval:

1. Låta den ena högtalaren stå mitt emellan två beståbänkar, alltså att det står låga bänkar (lägre än högtalarna) på vardera sida om den ena högtalaren, och den andra mellan sidovägg och bestå. Hur långt avstånd bör jag i så fall ha mellan bestå och högtalare? Det ska ju vara minst 40 cm till sidovägg men hur är det med avstånd till saker som är lägre än högtalarna?

2. Placera båda högtalarna med 40 cm till respektive sidovägg och sedan ha beståhyllor mellan. Det här vore den självklara lösningen om det inte vore för en stringhylla fylld av böcker som sitter på väggen, och den ena högtalaren skulle då vara placerad ca 50 cm UNDER en väggfast hylla, och den andra högtalaren skulle ha fritt till tak.

Jag hör ju själv Stig vända sig i graven när jag skriver detta. Men vad tror ni är det minst hemska av dessa alternativ? Det är inte lätt att bo på 48 kvadrat och ha så stort behov av bra ljud. Särskilt inte med en tjej som helst av allt vill kasta ut all hifi.

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Pest eller kolerafråga om Carlssonplacering

Inläggav lennartj » 2017-08-19 00:36

Du har inte nämnt vilka Carlssonhögtalare du har.
Jag tror att en av de bästa placeringarna är att göra tjejen till viljes med Bestå utefter hela väggen om det är den lägsta varianten (höjd 38 cm) och ställa högtalarna ovanpå om du har OA50, OA52 eller OD11. OA12 kan också funka.
Jag har mina OA52 ovanpå mina egenkonstruerade OB52 subwoofermoduler som är 30 cm höga, bl.a. för att få en mer naturlig höjd på ljudbilden, och 8 cm till är ingen fara.
Av en märklig slump har diskantelementen i mina OA52 med denna placering hamnat på exakt samma höjd över golvet som i Larsen L6.
Tyvärr hittar jag ingen bild utan att mina nygamla fynd är med, förutom Bestå och OA52/OB52 men jag hoppas du förstår hur jag menar ändå.
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-19 01:06

Oj det glömde jag visst. Det är OA5 typ 3. Ja, enklast vore ju bestå hela vägen, men då får jag tyvärr en strinhgylla lastad med böcker ca 50 cm ovanför högtalaren.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-08-19 01:38

Attans,
vågar jag föreslå ett utbyte av OA5 typ 3 till OA50.2 både för husfridens och välljudets skull?
Tyvärr ser jag sällan sådana till salu, men ett parti av rätt diskanthögtalare har dykt upp hos hifitalo.fi
så nu går det att uppgradera vanliga OA50 igen (så länge lagret räcker).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-08-19 02:47

Bestå längs en vägg o högtalarna mot en annan... om det är möjligt. Jag har mina apparater på Bestå då jag i ett svagt ögonblick tänkte att det skulle underlätta framtida ommöbleringar (de står på hjul), men det funkar inte, alla jämrans sladdar ska ändå ut o in o fram o tillbaka.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-08-20 12:45

Livet är för kort för att ha OA5 som huvudsakliga högtalare. Mitt råd är att följa din flickväns råd och sedan byter du högtalarsystem. ;)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-08-20 18:46

Jag ger Johan en poäng där. OA-5 är att spänna bågen aningen för lite. Å andra sidan finns det såååå många "bra" högtalare som låter sämre, men kliver ni lite uppåt i Carlssonhierarkin så kommer ni leva lyckliga i alla era dagar!

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-08-20 19:13

Lyckades faktiskt lösa det med placering så att båda blev nöjda och högtalarna kan stanna. Och nej det är inte av intresse att byta upp mig just nu, utan är otroligt nöjd med dessa. Talar ni inte om typ ett eller typ två nu? Detta är typ 3 med helt nya element och jag är beredd att hålla med i vad som skrivs om lyssningsintrycken här: https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... on-oa-5-3/.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-08-21 00:18

Fralle skrev:Lyckades faktiskt lösa det med placering så att båda blev nöjda och högtalarna kan stanna. Och nej det är inte av intresse att byta upp mig just nu, utan är otroligt nöjd med dessa. Talar ni inte om typ ett eller typ två nu? Detta är typ 3 med helt nya element och jag är beredd att hålla med i vad som skrivs om lyssningsintrycken här: https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... on-oa-5-3/.

Jamendåså... då har du gått upp i hierarkin redan. Grattis till lyckad placering!

Återgå till Generellt om hifi