Hej,
Har problem med placering här i vår lilla lägenhet och nu ska vi iväg och köpa bestå från Ikea – och det ställer till det ännu mer. Tjejen vill helst ha bestå längst hela väggen men det är helt omöjligt eftersom att högtalarna måste stå någonstans på golvet, vet inte vad det landar i exakt men tänkte höra vad ni tror om dessa pest eller koleraval:
1. Låta den ena högtalaren stå mitt emellan två beståbänkar, alltså att det står låga bänkar (lägre än högtalarna) på vardera sida om den ena högtalaren, och den andra mellan sidovägg och bestå. Hur långt avstånd bör jag i så fall ha mellan bestå och högtalare? Det ska ju vara minst 40 cm till sidovägg men hur är det med avstånd till saker som är lägre än högtalarna?
2. Placera båda högtalarna med 40 cm till respektive sidovägg och sedan ha beståhyllor mellan. Det här vore den självklara lösningen om det inte vore för en stringhylla fylld av böcker som sitter på väggen, och den ena högtalaren skulle då vara placerad ca 50 cm UNDER en väggfast hylla, och den andra högtalaren skulle ha fritt till tak.
Jag hör ju själv Stig vända sig i graven när jag skriver detta. Men vad tror ni är det minst hemska av dessa alternativ? Det är inte lätt att bo på 48 kvadrat och ha så stort behov av bra ljud. Särskilt inte med en tjej som helst av allt vill kasta ut all hifi.