Hej!
Är det någon som har koll på vilka serienummer SR hade på sina Yamaha?
(Flytta helst inte tråden till vintage)
Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:betvivlar, med tanke på att dom köptes in 1973.
RogerGustavsson skrev:SONAB OA-2212 och B&W DM6 var också med i SR:s tester och de presenterades 1976. Yamaha NS-1000M presenterades 1974. Allt enligt resp. tillverkares uppgifter. Jag utgår ifrån att testerna tog lite tid. Jag tror fortfarande på 1977 för svenskt vidkommande när det gäller NS-1000M (som jag vara nära att köpa 78-79).
hifikg skrev:Ett av Elgigantens varuhus ståtade ett tag med NS1000 i butiken, de var inte hysteriskt dyra, men bra mycket dyrare än allt annat de hade i ljudväg vid den tiden. Försäljaren motiverade det glatt med att de skulle få stå i butiken till en kommande inventering, då skulle de skrivas av som osäljbara och DÅ skulle den unge mannen köpa dem själv
Jag hade ingen anledning att förstöra hans plan, jag hade mina OA-52 sedan några år tillbaka.
boom skrev:hifikg skrev:Ett av Elgigantens varuhus ståtade ett tag med NS1000 i butiken, de var inte hysteriskt dyra, men bra mycket dyrare än allt annat de hade i ljudväg vid den tiden. Försäljaren motiverade det glatt med att de skulle få stå i butiken till en kommande inventering, då skulle de skrivas av som osäljbara och DÅ skulle den unge mannen köpa dem själv
Jag hade ingen anledning att förstöra hans plan, jag hade mina OA-52 sedan några år tillbaka.
Elgiganten öppnade sin första butik i Sverige 1994 och ns 1000 fanns åren 1977-83 så dom som dom hade måste ha varit begagnade .

Vinylcalle skrev:Det finns dock listade nypriser (i Japan) på NS-1000M 1993.
Och det kom 1986 en NS-1000X.
Jag finner dock fortfarande det för otroligt att det stod ett par på Elgiganten.
Möjligen om en inköpsansvarig tyckte det verkade vettigt att ta hem ett par (om det nu gick), antingen pga dålig koll eller för att det var just han som planerade att köpa loss dom.
Mvh Carl
Användare som besöker denna kategori: entt och 15 gäster