Moderator: Redaktörer
OVER. The sound should begin at one speaker and travel in a smooth arc to the other speaker, from left to right and then return back to the left. The arc should be unbroken, smooth and symmetrical. The top of the rainbow should be as high as the Up signals.
Johan_Lindroos skrev:Sprudel, fenomenet du beskriver brukar allmänt kallas för regnbågseffekten. Jag tror det har att göra med att mittpanorerade ljud som alltså spelas upp från en annan vinkel får en liknande "Head Related Transfer Function" (HRTF) från den vinkel som högtalaren står vid (en bit åt sidan alltså) som HRTF för ljud snett uppåt/rakt fram. D.v.s. man kan förledas att uppleva det som om ljudet kommer lite uppifrån. Ljud som är panorerade i olika riktningar leder till att ljudbilden uppfattas likt en regnbåge, därav benämningen. Det krävs alltså inga speciella inspelningar för upplevelsen av detta, utan det kan uppträda i större eller mindre grad på den mesta musiken. Jag tror t.o.m. att Carlssonhögtalare av lägre modeller (50-serien) drar nytta av regnbågseffekten i hög grad.
MEN, jag tror också att det inte enbart är ovanstående, utan kan också påverkas av vår upplevelse av ljudreflexerna från takreflexerna som anländer något senare än direktljudet, och därmed förskjuter ljudbilden något uppåt. Då jag själv akustikreglerade mitt tak i mitt ljudrum kom jag tillrätta med stora delar av upplevelsen av "höjd" i ljudbildens mitt. Men mitt tak hemma är även bestående av flera valv, så det var möjligen extra påverkande. Dessutom är det ganska lågt i tak. Därför är möjligen mitt rum inte representativt för någon komplett sanning i ovanstående uppfattning.
Någon annan kan säkert fylla på med en kompletterande förklaring och/eller rättelser till ovanstående då jag inte är helt insatt i detta.
Användare som besöker denna kategori: entt och 15 gäster