Beryllium är inte alltid beryllium.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Beryllium är inte alltid beryllium.

Inläggav JM » 2017-09-01 15:39

Intressant att farlig beryllium inte alltid är beryllium.
Erfarenheter?
Finns mellanregister berylliumhögtalarelement att köpa?

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... DgSdBhXYlA

JM
Senast redigerad av JM 2017-09-03 11:11, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Re: Berylluim är inte alltid beryllium.

Inläggav JM » 2017-09-01 16:35

Bild
Bild

a 4" beryllium driver performs visually in terms of maintaining shape and coherence while playing back audio.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

JM

Inläggav JM » 2017-09-01 17:30

Att Tangband har 2% beryllium och ca 98 % koppar i sina "beryllium" diskanter är allmänt känt.
Har för mig att jag läst att Yamahas NS-1000 mfl inte har grå beryllium utan en legering med inte helt optimala data.
Stämmer detta?

JM

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-09-01 20:17

Någon som vet hur stor Beryll-halt mellanregister- och diskantkonerna har i dessa?

Bild

http://www.technicalaudiodevices.com/compact-reference-one/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-09-01 23:13

JM skrev:Erfarenheter?

Det ska vara berylliumdiskanter i mina högtalare och det verkar bekräftas i artikeln du länkar till (Revel). Jag är extremt nöjd med diskantåtergivningen och jag har förmodligen aldrig hört bättre.

JM

Inläggav JM » 2017-09-02 09:27

lennartj skrev:Någon som vet hur stor Beryll-halt mellanregister- och diskantkonerna har i dessa?

[ Bild ]

http://www.technicalaudiodevices.com/compact-reference-one/

Färgen verkar vara en något ovetensklig indikator på berylliumhalten. Sannolikt inte tunga koppardopade koner likt Tangband.

Bild
Tangband

Bild
Yamaha mid

Bild
JBL

Bild
TAD Pioneer

JM

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-02 12:03

Jag tror att JBL har aquaplas-coating även på sina Beryllium-diagram (påverkar isf färgen).

JBL använder en magnesium-legering nu, som skall vara väldigt nära Be i prestanda, men som inte har de negativa egenskaperna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-02 13:50

rajapruk skrev:Jag tror att JBL har aquaplas-coating även på sina Beryllium-diagram (påverkar isf färgen).

JBL använder en magnesium-legering nu, som skall vara väldigt nära Be i prestanda, men som inte har de negativa egenskaperna.

. . . som t.ex. det höga priset hos beryllium. Anser de att det finns fler negativa egenskaper hos beryllium?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-02 16:54

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:Jag tror att JBL har aquaplas-coating även på sina Beryllium-diagram (påverkar isf färgen).

. . . som t.ex. det höga priset hos beryllium. Anser de att det finns fler negativa egenskaper hos beryllium?

Med vänlig hälsning
Peter

De har haft problem med tillgången tidvis.
Sen är det giftigt, som gör att jag själv aktivt valt bort Beryllium (jag är sjåpig, och har små pillande barnfingrar hemma)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-02 17:15

Men hur giftigt är beryllium?
Koppar och bly är tungmetaller som också är giftiga, men de hanterar man utan större åthävor.
Men beryllium kanske är mycket giftigare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM

Inläggav JM » 2017-09-02 17:17

Rajapruk klokt att inte välja berylllium.

beryll.png
beryll.png (42.4 KiB) Visad 1810 gånger

JM

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-09-02 17:28

Visst är Beryllium jättegiftigt, så kan nog enas om att inte stoppa i oss det. Men finns det överhuvudtaget något risk att Beryllium frigörs från diskantelement på något sätt? Utan att veta, känner jag mig ganska trygg trots sådana diskanter. :)

JM

Inläggav JM » 2017-09-02 18:06

Så länge du undviker små luftburna beryllium partiklar och inte har hudkontakt med ren beryllium verkar allt vara ok.

JM

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-02 22:57

Om man "eldar upp" diskanterna med överstyrning från t.ex rundgång så får man nog för säkerhets skull sanera bostaden. Men det borde väl hemförsäkringen täcka?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-03 03:36

MichaelG skrev:Visst är Beryllium jättegiftigt, så kan nog enas om att inte stoppa i oss det. Men finns det överhuvudtaget något risk att Beryllium frigörs från diskantelement på något sätt? Utan att veta, känner jag mig ganska trygg trots sådana diskanter. :)

Jo, är det tillräckligt giftigt kan ju även långsökta risker behöva beaktas (kompisens objudna snorunges skruvmejselfäktning?) typ. Trots superlåg risk för fara kan vissa saker inte vara framme som högtalare är i ett vardagsrum.

Man får skruva ut elementen och låsa in bland slutstyckena i vapenskåpet efter lyssning :wink:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-09-03 05:59

darkg skrev:Man får skruva ut elementen och låsa in bland slutstyckena i vapenskåpet efter lyssning :wink:

Jag förstår. Vi har löst det med "vanliga" högtalare i vardagsrummet och berylliumhögtalarna i ett eget musik-/biorum dit snorungar ej har tillträde. Önskar sådana se på film, får det titta i TV-rummet, vilket dessutom saknar annat ljud än det som finns i själva TV:n. Så går det om man är ouppfostrad!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-03 08:05

Egentligen är det väl så att berylluim aldrig är beryllium. :)

Frågan är vad berylluim är för något?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2017-09-03 08:33

petersteindl skrev:Egentligen är det väl så att berylluim aldrig är beryllium. :)

Det finns mycket läskigt att säga om beryllium.
En egenskap hos isotopen beryllium-9 är att bestrålning med alfapartiklar genererar neutroner.
Gammastrålning kan på liknande sätt få beryllium-9 att avge neutroner.
Träffas en beryllium-9 isotop av en neutron avges två nya neutroner. Dvs beryllium verkar som neutronmultiplikator.
Beryllium som partiell neutronkälla användes i de första primitiva atombomberna för länge sedan.
Sverige har en av Europas största berylliumfyndigheter utanför Köping. AB Atomenergi grävde utanför Köping sannolikt för att få material till de första svenska atombomberna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Beryllium

Dvs när beryllium avger neutroner upphör beryllium att vara beryllium.

Trots detta kan vi lugnt lyssna på intakta berylliumhögtalare. Har någon berylliumhögtalare är jag intresserad av att lyssna/köpa.

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-03 11:09

JM skrev:
petersteindl skrev:Egentligen är det väl så att berylluim aldrig är beryllium. :)

Det finns mycket läskigt att säga om beryllium.
En egenskap hos isotopen beryllium-9 är att bestrålning med alfapartiklar genererar neutroner.
Gammastrålning kan på liknande sätt få beryllium-9 att avge neutroner.
Träffas en beryllium-9 isotop av en neutron avges två nya neutroner. Dvs beryllium verkar som neutronmultiplikator.
Beryllium som partiell neutronkälla användes i de första primitiva atombomberna för länge sedan.
Sverige har en av Europas största berylliumfyndigheter utanför Köping. AB Atomenergi grävde utanför Köping sannolikt för att få material till de första svenska atombomberna.
https://en.wikipedia.org/wiki/Beryllium

Dvs när beryllium avger neutroner upphör beryllium att vara beryllium.

Trots detta kan vi lugnt lyssna på intakta berylliumhögtalare. Har någon berylliumhögtalare är jag intresserad av att lyssna/köpa.

JM

Du skriver om beryllium. Det är inte så svårt att förklara.
Det återstår den springande punkten. Du skriver berylluim. Men vad är berylluim? :) Eller kan det månne vara ett stavfel i trådrubriken?

Jag har ett par Bremen 3D8 med berylliumdiskanter från SB-Acoustics. Inte så pjåkigt. Men dyrt. Ett alternativ kan vara grafen som material.

Mvh
Peter

JM

Re: Beryllium är inte alltid beryllium.

Inläggav JM » 2017-09-03 11:14

Tack Peter rubriken är fixad.
Noterar du någon hörbar skillnad mellan beryllium och enklare material?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-03 12:15

JM skrev:Tack Peter rubriken är fixad.
Noterar du någon hörbar skillnad mellan beryllium och enklare material?

JM

Jag vill nog hävda att det är utformningen av hela diskanten/högtalarelementet som är det viktiga. Mätmässigt över 10 kHz kan en väldimensionerad berylliumdiskant ha sina fördelar. Jag har tidigare provat Scan-Speak och de gillade jag inte.
SB-Acoustics gör kanske marknadens bästa. Svårt att gå fel med dessa.

Just nu har jag fått helt nya prototyper med soft dome från SB som har sina fördelar.

Jag har även en väldigt bra aluminiumdiskant från SB. De gör fina högtalarelement, åtminstone midwoofers och diskanter.

Nästa år får jag hörlurar med grafenmembran och då får vi se om de är bra.
Nästa steg därefter är om de kan leverera membran i grafen till högtalare och vad det skulle innebära.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-09-03 14:20

Grafén (stavas det med accent?) är överhuvudtaget spännande och inte bara till högtalarelement!

Återgå till Generellt om hifi