Är det svårt att bygga en "hifi" högtalare som spelar högt.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Är det svårt att bygga en "hifi" högtalare som spelar hö

Inläggav Perfector » 2017-08-29 14:35

IngOehman skrev:Istället för vaddå?

Han berättade ju bara om det spektrala innehållet.

Vh, iö

Det säger ju inget om hur det låter eller sätter sig i en betongstruktur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-08-29 14:48

Inget? Hur menar du då?

Menar du att låtens spektrala fördelning, som går att se med t ex masvis, helt saknar samband med hur det låter?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-29 15:42

IngOehman skrev:Inget? Hur menar du då?

Menar du att låtens spektrala fördelning, som går att se med t ex masvis, helt saknar samband med hur det låter?

Vh, iö

masvis visar hur det låter, eventuellt.
Mina öron talar om i klartext hur det låter.
Andra får mäta och simulera, jag lyssnar och njuter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-08-29 16:39

Perfector:
Har du bestämt dig för att det enbart har betydelse det du hör, även när det handlar om saker där ditt (eller mitt) hörande ej är det centrala och betydelsefulla för hur saken faktiskt förhåller sig ?

Det är naturligtvis okey om du resonerar så och alltså totalt bortser från fysiken och faktiskt objektiva ting :) (EJ sagt som något nedvärderande eller elakt menat, på riktigt inte alls med någon underton!)
Även om jag själv gärna både tar hänsyn till fysiken OCH lyssnar, för jag har inte bestämt mig att det ena eller det andra är det enda som spelar roll.
Jag anser att allt som spelar roll får göra det och jag är öppen för att saker kan spela roll, även om jag ej tagit hänsyn till dom, än!
Men det känns som om du har valt en sida lite "blint" eller hur man ska säga, det tycker jag är tråkigt :/ (men det är fortfarande okey om du vill det! :) )
Vissa andra kan uppfattas vara lite väl blinda åt motsatta hållet men jag upplever dig ändå vara exeptionellt blind på så vis att du bara bryr dig om vad du hör, oavsett om det är relevant i sammanhanget eller inte.
Jag vet ingen som bara bryr sig om hur det mäter och skiter totalt i hur det låter, men kanske finns där någon ?! :)

Allt är skrivet och menat som frågor och av genuin nyfikenhet :)
väl mött
//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-08-29 17:07

dawelito skrev:Topicen fick bli så eftersom att teckerna tog slut, kort och gott, är det svårt för tillverkarna att bygga en hifihögtalare som levererar bra botten/mid/bas och inte bara spelar "fint" ?

till exempel, ljudet ur ett par "normala" hifiburkar ifrån dali/b&W/KEF/xtz osv för runt 15-30k, menar tillverkarna på att det är så hifi skall spelas? är det svårt att få ut allt ur samma högtalare? Eller gör som såhär för att dom vill sälja subbar också?

Varje gång man söker upp eller frågar själv om högtalare med bra tryck, som spelar bra så hänger alltid folk upp sig och tipsar om PA högtalare och Klipsch, precis som att man kan sluta leta "hifi" högtalare direkt för att det inte finns några.

Tänk er ett par Cerwin vega AT-100 eller DC1515 fast som det står till exempel Dali på med riktigt jävla bra ljud för den kräsne också, kanske med inbyggda EQ lägen på baksidan likt XTZ med switchar.

ÄR det hifi högtalarna för 100k+ som levererar det ljud jag söker eller finns det helt enkelt inga eftersom att "hifiljudet" inte ska spela mer bas/mid än en "normal" hifihögtalare gör?

Och nu menar jag inte "spela högt" som i att använda dom på fest för flera hundra personer utan "högt" behöver inte betyda högre än mina KEF iq9 kan spela. Tänker främst på mid/bas.

Trevlig helg

Ja, det är ganska svårt. Särskilt om man har en marknadsavdelning som skall ha med "sin desgin" och sina "sale points" i samma burkar, samtidigt som lednignen vill ha tillverkningskostanden så låg som det bara går. Utvecklingskostanden skall ju också helst hållas nära noll.
Därför finns sådana högtalare knappt att få tag i, alls. Men det går alltså att bygga och det har gjorts en del genom åren. JBL och ATC har haft, bland andra.
Enklare och billigare för den kunnige att ta tjänstledigt från jobbet i 3 månader och utveckla egna, menar jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-29 18:05

DVD-ai skrev:Perfector:
Har du bestämt dig för att det enbart har betydelse det du hör, även när det handlar om saker där ditt (eller mitt) hörande ej är det centrala och betydelsefulla för hur saken faktiskt förhåller sig ?

Det är naturligtvis okey om du resonerar så och alltså totalt bortser från fysiken och faktiskt objektiva ting :) (EJ sagt som något nedvärderande eller elakt menat, på riktigt inte alls med någon underton!)
Även om jag själv gärna både tar hänsyn till fysiken OCH lyssnar, för jag har inte bestämt mig att det ena eller det andra är det enda som spelar roll.
Jag anser att allt som spelar roll får göra det och jag är öppen för att saker kan spela roll, även om jag ej tagit hänsyn till dom, än!
Men det känns som om du har valt en sida lite "blint" eller hur man ska säga, det tycker jag är tråkigt :/ (men det är fortfarande okey om du vill det! :) )
Vissa andra kan uppfattas vara lite väl blinda åt motsatta hållet men jag upplever dig ändå vara exeptionellt blind på så vis att du bara bryr dig om vad du hör, oavsett om det är relevant i sammanhanget eller inte.
Jag vet ingen som bara bryr sig om hur det mäter och skiter totalt i hur det låter, men kanske finns där någon ?! :)

Allt är skrivet och menat som frågor och av genuin nyfikenhet :)
väl mött
//David

Alltså, vad det handlar om för mig är att jag inte har en massa program och utrustning att mäta och simulera med.
Då blir öronen de verktyg som är det viktiga.
Och om någon säger att hans köksporslin rör på sig, 5 trappor upp så tror jag honom.
För mig är och förblir mätningar något man tar till nät det INTE låter som förväntat eller önskat.
I hitch hikers guide to the galaxy säger ford prefect "don't knock it, it works" och det är väl så jag resonerar.
Är jag glad i örat av det jag hör så är mätning inte på agendan.
Men som sagt, det är jag det.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-08-29 19:46

Perfector skrev:I hitch hikers guide to the galaxy säger ford prefect "don't knock it, it works" och det är väl så jag resonerar.

Du menar nog följande, vad det verkar:
Slartibartfast skrev:I'd far rather be happy than right any day.

:)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-29 20:02

Almen skrev:
Perfector skrev:I hitch hikers guide to the galaxy säger ford prefect "don't knock it, it works" och det är väl så jag resonerar.

Nix, det är när dom blivit räddade skeppet heart of gold efter att ha blivit utkastad från vogonernas skepp som han säger det.

Användarvisningsbild
Platis

Inläggav Platis » 2017-08-29 22:08

Perfector skrev:Bygger du ett par till dig själv kan du ju lägga så mycket du vill och få en kanonhögtalare.
Bara för att belysa så ska jag lägga ett förslag på en laddnig här som definitivt skulle platsa.
Bas
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-h ... nr/102390/
Mellan
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-h ... nr/102420/
diskant
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
Filter (kräver lite moddning)
http://www.monacor.se/produkter/delning ... nr/120170/
Reflexrör 100 x 236 mm innermått och total längd.
Anslutningar, dämpull och material till lådan tillkommer.
Låda
topp o botten 380 x 380 mm 22 mm material
front o bakstycke 380 x 760 mm 22 mm material
sidor 380 x 804 mm
topp o botten sänks in i lådans sidor.
bakstycke sänks ned och tätas samt spikas eller på annat sätt efter egna önskemål
Front i plan med lådan.
I system klarar den högtalaren lätt 250 till 300 watt påmatad effekt.
Jag vet för jag har byggt den många gånger och ingen har haft synpunkter på ljudet eller kvaliteten.
Så DIY är den absoluta vägen om man vill följa med på hela resan och lägga det man anser sig ha råd med.

Nån som provat Monacors eget simuleringsprogram ? http://www.monacor.se/produkter/laadbygge/vnr/370920/
Värt att lägga pengarna på?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-08-29 22:23

Perfector skrev:
Almen skrev:

Nix, det är när dom blivit räddade skeppet heart of gold efter att ha blivit utkastad från vogonernas skepp som han säger det.

Jag menade inte att du kommit ihåg citatet fel.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-30 00:21

Almen skrev:
Perfector skrev:
Almen skrev:Du menar nog följande, vad det verkar:

Jag menade inte att du kommit ihåg citatet fel.

Jag vet :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-30 07:20

Perfector skrev:

Vh, iö

Problemet med dina öron är att kanalen för information om hur det låter till oss andra är via din hjärna och vårt språk. För alla oss andra som inte är på plats och upplever det du upplever kan MasVisinfon vara mer värd än det du lyckas förmedla av dina upplevelser. Min erfarenhet är att man måste känna en person rätt bra för att dennes lyssningsintryck ska vara värda något.

Att du lyssnar och njuter är förstås bra. Men det betyder inte att andra blir informerade och hur det verkligen låter. Någon klartext är det absolut inte tal om när du beskriver dina upplevelser.

(Ovanstående gäller förstås allas beskrivningar, inte bara dina.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-30 08:32

Svante skrev:
Perfector skrev:

Vh, iö

Problemet med dina öron är att kanalen för information om hur det låter till oss andra är via din hjärna och vårt språk. För alla oss andra som inte är på plats och upplever det du upplever kan MasVisinfon vara mer värd än det du lyckas förmedla av dina upplevelser. Min erfarenhet är att man måste känna en person rätt bra för att dennes lyssningsintryck ska vara värda något.

Att du lyssnar och njuter är förstås bra. Men det betyder inte att andra blir informerade och hur det verkligen låter. Någon klartext är det absolut inte tal om när du beskriver dina upplevelser.

(Ovanstående gäller förstås allas beskrivningar, inte bara dina.)

Stort tack för klargörandet.
Och då håller jag helt med
Önskar fler kunde göra som du.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-08-30 22:04

Göra som Svante?

Jag har inget att invända emot det Svante skriver, men ser å andra sidan inte något på något sätt konstigt i det. Tycker allt det han skriver är självklart. Så vad är det som du anser att han "gör", som du skulle önska att fler gjorde?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-30 22:15

Det undrar jag också.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-30 23:32

IngOehman skrev:Göra som Svante?

Jag har inget att invända emot det Svante skriver, men ser å andra sidan inte något på något sätt konstigt i det. Tycker allt det han skriver är självklart. Så vad är det som du anser att han "gör", som du skulle önska att fler gjorde?

Jag menar hur han skrev det.
'du tillhör åxå den skara som gör det, men det finns vissa element här som bara hackar hackandes egen skull och för att det är jag som skriver.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-08-31 08:33

Ah, jag förstår. Ja, jag har nog sett det du beskriver.

Folk som går till angrepp istället för att resonera och fråga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-09-01 16:49

Mestadels jätteintressanta diskussioner, ursäkta att jag inte själva kunnat delta i de, Har haft beredskapen på jobbet så det har varit jobb både natt och dag senaste veckan. Jourledig idag med en Rom & cola i handen, ska precis sticka till en festival i närheten och lyssna på bra EDM musik men framförallt Nexo ALPHA systemet :)

Kommer flika in imorgon och skriva ett inlägg!

MVH
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-09-02 22:28

justi i detta NU tycker jag mig diskanten i min ena KEF strejka, dessa Iq9or är därför till salu för 1500kr med osäker funktion på högra diskanten. Spelar dock musik just nu som vanligt utan att jag märkt av något.

jag funderar mer och mer på klipsch, ska ärligheten fram.. så har jag just nu inte tid att bygga någon egen hifiPA högtalare, just nu.. Kanske ska byta jobb snart osv.. dom bråkar om lönen nivet....

själv sitter jag bara här i en helt vanlig soffa och spelar psytrance, jag behöver ett par stora golvare med bra diskant och mellanregister.. som kan spela högt, "200 pers står och väntar" . . vilka högtalare hade du kommit springandes med till denna sermoni? Cerwin vega gills inte.

Klipsch RF7 III ?

Jag har börjat förstå att det jag önskar inte finns på marknaden (för humana summor), läge för ino att skapa en riktigt bra PA högtalare? Likt han som gjorde Funktion ONE gjort, som jag själv inte alls tycker låter något vidare, inte för stora fester med mycket folk iaf. (så ino, trolla fram ett line-array) så kommer jag köpa 20 lådor + kanske 10 basar och hyra ut :)

INO AUDIO PA, bråvalla next ? PA behöver utveckling :)
Senast redigerad av dawelito 2017-09-02 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-02 22:44

Vad menar du att t ex Ino PA-top2+2 saknar?

Man får förstås komplettera med passande bassystem, men bortsett ifrån det?

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-09-02 22:48

IngOehman skrev:Vad menar du att t ex Ino PA-top2+2 saknar?

Man får förstås komplettera med passande bassystem, men bortsett ifrån det?

Vh, iö

jag har redigerat min text lite, eller rättare sagt lagt till lite.

FInns det ett INO PA sortiment? det är mer än jag vetat.. skulle jag hemskt gärna lyssnat på. :!:

vet du när det finns lyssningstillfälle ? intressant :) Aldrig hört talas om ett INO PA system. (kommer skicka ett PM här)

d&b audiotechniks "j" system är det bästa ljudsystemet jag hört i mitt liv hittitlls. Skulle vara roligt om man kunde tillverka ett "live tour" system fast för mitt vardagsrum... med små line array osv.. men nu är vi väl på DIY igen antar jag.

svårt att förklara och göra sig förstådd utan att sväva iväg från verkligheten såhär men jag vet att många av er har hajjat poängen. jag vill ha ett lika bra system som ni har, ni som tänker er att ni har bland de bästa som finns.. fast jag vill spela dubbelt så högt med bibehållen ljudkvallite.

INO pa top kommer jag kolla vidare på.. jag har 4st nexo RS18 basar och 2st nexo 4x4 steg till förfogande så subben behövs inte räknas på.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-02 23:22

Här är lite om Ino-PA @ Amit: viewtopic.php?f=16&t=9590
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-09-03 10:51

darkg skrev:Här är lite om Ino-PA @ Amit: viewtopic.php?f=16&t=9590

Tack! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-03 11:21

Platis skrev:
Perfector skrev:Bygger du ett par till dig själv kan du ju lägga så mycket du vill och få en kanonhögtalare.
Bara för att belysa så ska jag lägga ett förslag på en laddnig här som definitivt skulle platsa.
Bas
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-h ... nr/102390/
Mellan
http://www.monacor.se/produkter/hi-fi-h ... nr/102420/
diskant
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
Filter (kräver lite moddning)
http://www.monacor.se/produkter/delning ... nr/120170/
Reflexrör 100 x 236 mm innermått och total längd.
Anslutningar, dämpull och material till lådan tillkommer.
Låda
topp o botten 380 x 380 mm 22 mm material
front o bakstycke 380 x 760 mm 22 mm material
sidor 380 x 804 mm
topp o botten sänks in i lådans sidor.
bakstycke sänks ned och tätas samt spikas eller på annat sätt efter egna önskemål
Front i plan med lådan.
I system klarar den högtalaren lätt 250 till 300 watt påmatad effekt.
Jag vet för jag har byggt den många gånger och ingen har haft synpunkter på ljudet eller kvaliteten.
Så DIY är den absoluta vägen om man vill följa med på hela resan och lägga det man anser sig ha råd med.

Nån som provat Monacors eget simuleringsprogram ? http://www.monacor.se/produkter/laadbygge/vnr/370920/
Värt att lägga pengarna på?

Nu är jag sen igen, men ja.
Den är värd slanten för den använder jag själv ibland för att kolla att jag räknat rätt i huvudet från början.
Obs att jag inte börjar med programmet utan använder det som kontroll efter att jag själv funderat på vad jag vill göra.
Hittills har jag inte blivit slagen på fingrarna av programmet.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-09-03 20:48

Alkolås på datorn skulle jag haft, satt och lyssnade på mobilinspelad musik igår av någon anledning och trodde att jag sprängt ena diskanten på högtalaren, vid närmare inspektion idag så vart det bara inspelningen som var kass :roll: :oops:

Men, Ino PA-top verkar intressant, får se om det finns några att provlyssna någonstans :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi