Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Kör man t.ex Shazam så tar det ett tag innan låten är identifierad så förstår inte riktigt hur ett försteg skall kunna välja rätt inställning utan 5-10 sekunder pausar då den lyssnar själv och sedan börja om ifrån början på låten.
i skrev:..skulle jag vilja ha.
Vad jag menar är ett försteg där det kan identifiera enskilda låtar/inspelningar och automatiskt anpassa utgående frekvenskurva liknande som med en parametrisk equalisator. Den skulle då även ha separata frekvenskurvor för varje utgång etc.
På det sättet kunde jag avhjälpa problem med låtar med överbetonade frekvensområden eller där frekvenserna går utanför förstärkarens eller högtalarnas kapabla område.
Är jag ensam om en sådan önskan? Vad jag vet finns det inte sådant försteg idag, har jag rätt i det?
Nattlorden skrev:i skrev:..skulle jag vilja ha.
Vad jag menar är ett försteg där det kan identifiera enskilda låtar/inspelningar och automatiskt anpassa utgående frekvenskurva liknande som med en parametrisk equalisator. Den skulle då även ha separata frekvenskurvor för varje utgång etc.
På det sättet kunde jag avhjälpa problem med låtar med överbetonade frekvensområden eller där frekvenserna går utanför förstärkarens eller högtalarnas kapabla område.
Är jag ensam om en sådan önskan? Vad jag vet finns det inte sådant försteg idag, har jag rätt i det?
Hur vore det om du sparade låtarna på datorn och förbehandlande dem med (enligt dig) rätt EQ? Så skulle du ju slippa bekymra dig vid uppspelning sedan?
Svante skrev:Det låter lite som det där man alltid stänger av, eq-inställningar med mer eller mindre fantasifulla namn som "rock", "pop", techno", "classical" etc. Fast det kanske var en automatik du var ute efter?
Kalejdokom skrev:Kul idé, men hur ska "prylen" veta hur det borde låta? Vilka register ska justeras och när? Om man t.ex. lyssnar på en soloinspelning av en violin saknas ju vissa register helt och hållet, medans andra är "överdrivet" hissade - och så vill man ju att det skall vara.
Jag tänker på lektor Munthe som hade eq-inställningar noterade på varje skivkonvolut, som han rattade in på sin skivspelare innan han spelade respektive skiva. Det är väl den enda vägen som jag kan tänka mig vore möjlig.
Edit: läste ditt senaste inlägg igen och ser att det tangerar min slutsats. Du måste tala om för prylen hur du vill att respektive spår ska låta/vilka defekter som finns. Möjligen kunde en sådan processor sedan ha adaptiv funktion som lär sig sina inställningar allteftersom den matas med fler input.
Harryup skrev:Min åsikt är att man borde börja med rum och anläggning. Så man vet att det man vill kompensera för i inspelningarna endast är beroende på inspelning och inte kombinationen rum-anläggning-inspelning. Vissa saker kanske inte skall höjas för inspelningen har redan rätt nivå. Och andra saker kanske inte kan sänkas eftersom det ligger i rummet. Så man måste börja med att identifiera vilka fel som beror på andra faktorer än inspelningen. Förvisso kan man equa bort mycket digitalt och höja en del annat men min erfarenhet är att skillnaderna som man vill putsa mellan olika inspelningar minskar ju bättre förutsättningar man har.
/Harryup
i skrev:Harryup skrev:Min åsikt är att man borde börja med rum och anläggning. Så man vet att det man vill kompensera för i inspelningarna endast är beroende på inspelning och inte kombinationen rum-anläggning-inspelning. Vissa saker kanske inte skall höjas för inspelningen har redan rätt nivå. Och andra saker kanske inte kan sänkas eftersom det ligger i rummet. Så man måste börja med att identifiera vilka fel som beror på andra faktorer än inspelningen. Förvisso kan man equa bort mycket digitalt och höja en del annat men min erfarenhet är att skillnaderna som man vill putsa mellan olika inspelningar minskar ju bättre förutsättningar man har.
/Harryup
Förstås. Men det jag är ute efter är just att kunna korrigera vissa inspelningar. Att ändra rummet/högtalarna för att kompensera för överbetonat register t ex 3-5kHz som är vanligt förekommande dumhet hos vissa "mastrare" skadar ju alla inspelningar som inte har den höjningen. O s v.
RogerGustavsson skrev:i skrev:Harryup skrev:Min åsikt är att man borde börja med rum och anläggning. Så man vet att det man vill kompensera för i inspelningarna endast är beroende på inspelning och inte kombinationen rum-anläggning-inspelning. Vissa saker kanske inte skall höjas för inspelningen har redan rätt nivå. Och andra saker kanske inte kan sänkas eftersom det ligger i rummet. Så man måste börja med att identifiera vilka fel som beror på andra faktorer än inspelningen. Förvisso kan man equa bort mycket digitalt och höja en del annat men min erfarenhet är att skillnaderna som man vill putsa mellan olika inspelningar minskar ju bättre förutsättningar man har.
/Harryup
Förstås. Men det jag är ute efter är just att kunna korrigera vissa inspelningar. Att ändra rummet/högtalarna för att kompensera för överbetonat register t ex 3-5kHz som är vanligt förekommande dumhet hos vissa "mastrare" skadar ju alla inspelningar som inte har den höjningen. O s v.
Jag tolkar inte Harryup likadant. Det är först när man reducerat "felen" hos rum-anläggning man börjar med att korrigera inspelningarna. Jag kör ibland korrigeringar men har heller ingen direkt anpassning av rum-anläggning annat än lätt utprovad möblering i rummet.

darkg skrev:Det ser ju intressant ut, och stand-alone versionen är gratis som det verkar. Så man skulle kunna ha den i en mini-pc som en set & forget-box efter förförstärkaren eller motsvarande...
Användare som besöker denna kategori: entt och 15 gäster