Ett försteg med låtstyrda frekvenskurvor...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Ett försteg med låtstyrda frekvenskurvor...

Inläggav i » 2017-07-31 20:44

..skulle jag vilja ha.

Vad jag menar är ett försteg där det kan identifiera enskilda låtar/inspelningar och automatiskt anpassa utgående frekvenskurva liknande som med en parametrisk equalisator. Den skulle då även ha separata frekvenskurvor för varje utgång etc.

På det sättet kunde jag avhjälpa problem med låtar med överbetonade frekvensområden eller där frekvenserna går utanför förstärkarens eller högtalarnas kapabla område.

Är jag ensam om en sådan önskan? Vad jag vet finns det inte sådant försteg idag, har jag rätt i det?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Ett försteg med låtstyrda frekvenskurvor...

Inläggav Harryup » 2017-07-31 23:40

Finns försteg där du kan lagra installningar i minnet men försteget lär inte välja dom automatisk utan det får man göra själv.

/Harryup

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-07-31 23:45

Ja, sådana finns men dels som sagt så måste man välja dom manuellt, dels är det i regel ett begränsat antal som finns.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-31 23:52

Kör man t.ex Shazam så tar det ett tag innan låten är identifierad så förstår inte riktigt hur ett försteg skall kunna välja rätt inställning utan 5-10 sekunder pausar då den lyssnar själv och sedan börja om ifrån början på låten.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-01 00:29

Om man lyssnar på spellista eller album kan den buffra några sekunder kanske :-)

Hmm, dragspelsfilter..?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-08-01 00:40

Harryup skrev:Kör man t.ex Shazam så tar det ett tag innan låten är identifierad så förstår inte riktigt hur ett försteg skall kunna välja rätt inställning utan 5-10 sekunder pausar då den lyssnar själv och sedan börja om ifrån början på låten.

Jag tänkte nog att man identifierar på digital input i första hand. Dvs förutsätter ett minne i försteget med tidigare spelade låtar. Då borde det fungera utan störande fördröjning.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-01 06:20

i skrev:..skulle jag vilja ha.

Vad jag menar är ett försteg där det kan identifiera enskilda låtar/inspelningar och automatiskt anpassa utgående frekvenskurva liknande som med en parametrisk equalisator. Den skulle då även ha separata frekvenskurvor för varje utgång etc.

På det sättet kunde jag avhjälpa problem med låtar med överbetonade frekvensområden eller där frekvenserna går utanför förstärkarens eller högtalarnas kapabla område.

Är jag ensam om en sådan önskan? Vad jag vet finns det inte sådant försteg idag, har jag rätt i det?

Hur vore det om du sparade låtarna på datorn och förbehandlande dem med (enligt dig) rätt EQ? Så skulle du ju slippa bekymra dig vid uppspelning sedan?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-08-01 07:21

Nattlorden skrev:
i skrev:..skulle jag vilja ha.

Hur vore det om du sparade låtarna på datorn och förbehandlande dem med (enligt dig) rätt EQ? Så skulle du ju slippa bekymra dig vid uppspelning sedan?

Ja det där är nog bästa lösningen; anpassa materialet och håll uppspelningsapparaturen neutral (och kapabel).

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2017-08-19 00:34

Kanske OT? Nu när allt fler strömmar allt större del av sin musiklyssning kanske det är på sin plats att vidga frågan:
finns det "nätverksspelare" som har denna funktionen inbyggd?

"nätverksspelare" med citattecken för att jag är nyfiken på både lösningar där termen används för en fysisk apparat och där den syftar till ett program. Speciellt program för dagens allt kraftfullare datorer, telefoner och surfbrädor har ju utrymme att tugga om ljudet i den digitala domänen på ett mycket långtgående sätt.
En fysisk apparat för musikspelandet brukar ju ha lite mer begränsad datorkraft för att hålla priset nere.

Fridens liljer
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-19 09:30

Det låter lite som det där man alltid stänger av, eq-inställningar med mer eller mindre fantasifulla namn som "rock", "pop", techno", "classical" etc. Fast det kanske var en automatik du var ute efter?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-08-21 17:16

Svante skrev:Det låter lite som det där man alltid stänger av, eq-inställningar med mer eller mindre fantasifulla namn som "rock", "pop", techno", "classical" etc. Fast det kanske var en automatik du var ute efter?

Olika inspelningar har olika oönskade (av mig) "mastringar", t ex förhöjd nivå i registret 3-5kHz. Eller artefakter i andra register. Eller hög nivå i frekvenser under vad högtalarna tål/kan återge. Eller sänkt nivå i register där det inte borde sänkas. Etc.
Dvs det finns "dåliga" inspelningar som man ändå vill lyssna på pga själva musiken.
Att åtgärda sådant m h a enstaka (generiska) filter i elektroniken eller - som någon föreslog - redigera om låtarna för att få till frekvenskurvan som jag vill ha den är opraktiskt som bäst och ogörligt som värst.
Lyssnar jag på musik vill jag inte hålla på och ratta in filter låt för låt beroende på vad jag kanske minns om dem, utan att det sker automatiskt baserat på min bedömning och inställning vid ETT första tillfälle.
En del saker kan förstås åtgärdas med generella filter som t ex för högtalarberoende korrigeringar. Men det vore rationellt om allt detta gjordes i den apparat som ju ska vara kontrollförstärkare (försteget).
En del anser att försteget ska vara ingångsväljare och inget annat, till dem hör inte jag. Jag vill ha kontroll över uppspelningen av musiken.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-22 08:10

Kul idé, men hur ska "prylen" veta hur det borde låta? Vilka register ska justeras och när? Om man t.ex. lyssnar på en soloinspelning av en violin saknas ju vissa register helt och hållet, medans andra är "överdrivet" hissade - och så vill man ju att det skall vara.

Jag tänker på lektor Munthe som hade eq-inställningar noterade på varje skivkonvolut, som han rattade in på sin skivspelare innan han spelade respektive skiva. Det är väl den enda vägen som jag kan tänka mig vore möjlig.

Edit: läste ditt senaste inlägg igen och ser att det tangerar min slutsats. Du måste tala om för prylen hur du vill att respektive spår ska låta/vilka defekter som finns. Möjligen kunde en sådan processor sedan ha adaptiv funktion som lär sig sina inställningar allteftersom den matas med fler input.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-08-22 15:28

Kalejdokom skrev:Kul idé, men hur ska "prylen" veta hur det borde låta? Vilka register ska justeras och när? Om man t.ex. lyssnar på en soloinspelning av en violin saknas ju vissa register helt och hållet, medans andra är "överdrivet" hissade - och så vill man ju att det skall vara.

Jag tänker på lektor Munthe som hade eq-inställningar noterade på varje skivkonvolut, som han rattade in på sin skivspelare innan han spelade respektive skiva. Det är väl den enda vägen som jag kan tänka mig vore möjlig.

Edit: läste ditt senaste inlägg igen och ser att det tangerar min slutsats. Du måste tala om för prylen hur du vill att respektive spår ska låta/vilka defekter som finns. Möjligen kunde en sådan processor sedan ha adaptiv funktion som lär sig sina inställningar allteftersom den matas med fler input.

Tanken är att när man råkar ut för en låt där man vill korrigera frekvenskurvan gör man det och det då automatiskt sparas för låten, identifierat av början på bitströmmen eller på ev digital info i den.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-23 08:59

Min åsikt är att man borde börja med rum och anläggning. Så man vet att det man vill kompensera för i inspelningarna endast är beroende på inspelning och inte kombinationen rum-anläggning-inspelning. Vissa saker kanske inte skall höjas för inspelningen har redan rätt nivå. Och andra saker kanske inte kan sänkas eftersom det ligger i rummet. Så man måste börja med att identifiera vilka fel som beror på andra faktorer än inspelningen. Förvisso kan man equa bort mycket digitalt och höja en del annat men min erfarenhet är att skillnaderna som man vill putsa mellan olika inspelningar minskar ju bättre förutsättningar man har.

/Harryup

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-08-23 19:03

Harryup skrev:Min åsikt är att man borde börja med rum och anläggning. Så man vet att det man vill kompensera för i inspelningarna endast är beroende på inspelning och inte kombinationen rum-anläggning-inspelning. Vissa saker kanske inte skall höjas för inspelningen har redan rätt nivå. Och andra saker kanske inte kan sänkas eftersom det ligger i rummet. Så man måste börja med att identifiera vilka fel som beror på andra faktorer än inspelningen. Förvisso kan man equa bort mycket digitalt och höja en del annat men min erfarenhet är att skillnaderna som man vill putsa mellan olika inspelningar minskar ju bättre förutsättningar man har.

/Harryup

Förstås. Men det jag är ute efter är just att kunna korrigera vissa inspelningar. Att ändra rummet/högtalarna för att kompensera för överbetonat register t ex 3-5kHz som är vanligt förekommande dumhet hos vissa "mastrare" skadar ju alla inspelningar som inte har den höjningen. O s v.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-24 07:32

i skrev:
Harryup skrev:Min åsikt är att man borde börja med rum och anläggning. Så man vet att det man vill kompensera för i inspelningarna endast är beroende på inspelning och inte kombinationen rum-anläggning-inspelning. Vissa saker kanske inte skall höjas för inspelningen har redan rätt nivå. Och andra saker kanske inte kan sänkas eftersom det ligger i rummet. Så man måste börja med att identifiera vilka fel som beror på andra faktorer än inspelningen. Förvisso kan man equa bort mycket digitalt och höja en del annat men min erfarenhet är att skillnaderna som man vill putsa mellan olika inspelningar minskar ju bättre förutsättningar man har.

/Harryup

Förstås. Men det jag är ute efter är just att kunna korrigera vissa inspelningar. Att ändra rummet/högtalarna för att kompensera för överbetonat register t ex 3-5kHz som är vanligt förekommande dumhet hos vissa "mastrare" skadar ju alla inspelningar som inte har den höjningen. O s v.

Jag tolkar inte Harryup likadant. Det är först när man reducerat "felen" hos rum-anläggning man börjar med att korrigera inspelningarna. Jag kör ibland korrigeringar men har heller ingen direkt anpassning av rum-anläggning annat än lätt utprovad möblering i rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-24 10:00

Låt säga att bristerna finns även i hörlurar. EQ-presets för problem-inspelningar är väl inget konstigt önskemål.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-24 13:01

Jag har en kompis som alltid märkte sina (LP-)skivor med de tonkontrollinställningar han ville ha för just den skivan. När han sedan spelade skivan ställde han in enligt sina egna anvisningar innan han började spela.. Det låter som I vill ha denna funktion, fast med datorautomatik.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-08-24 15:42

RogerGustavsson skrev:
i skrev:

/Harryup

Jag tolkar inte Harryup likadant. Det är först när man reducerat "felen" hos rum-anläggning man börjar med att korrigera inspelningarna. Jag kör ibland korrigeringar men har heller ingen direkt anpassning av rum-anläggning annat än lätt utprovad möblering i rummet.

Men om man inte kan eller har tid för eller resurser för ombyggnad av rummet resp nyinköp av högtalare? Dessutom är frekvenskorrigeringar i en kontrollförstärkare (som jag vill ha dem) lätt ändringsbara eller avstängningsbara om så skulle behövas.
Mundus Vult Decipi

flamur

Inläggav flamur » 2017-09-01 20:56

Något för framtidens AI att ta hand om. Kanske blir en verklighet i googles musikapp/program, och att deras AI kan ha samma preferenser för hur musik ska låta som en själv och med en dators snabbhet enkelt fixar "rätt inställningar" som en själv önskar för varje låt. Ingen svår tanke som "framtiden" säkert löser :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2017-09-03 02:29

Sedan häromdagen använder jag faktiskt (!) någonting som (nästan?) passar in på önskemålsbeskrivningen.

På jobbet har jag numera en smått bisarr hörlursanläggning. Har t.o.m. tänkt starta en tråd här på forumet för att berätta om denna. Den trådstarten får emellertid vänta, men cirka hälften av anläggningen är virtuell och består av VST-plugins i datorn. Det sker alltså massor med digital signalbehandling för att få ett ljud som går att njuta av under en hel arbetsdag samtidigt som jag kan undvika den lyssningströtthet som annars uppstår p.g.a. hörlurars inneboende brister.

Till saken: En av dessa plugins jag använder är Stereo Tool. Den senaste betaversionen implementerar en funktion som under utveckligen gått under benämningen "Spectrum Control", men som tydligen kommer heta "Auto EQ" vid launch. Funktionen i fråga tillämpar alltså en spektrumkorrigering baserat på användarens önskemål. Eftersom det än så länge är en betafunktion har jag inte fått rätt på inställningarna 100%, men så här ser det ut hos mig för stunden:

Bild

Som synes ställer man alltså in en "target"-korrigering för respektive frekvensband, och auto-eq:n försöker sedan hitta rätt nivå baserat på aktuellt programmaterial. Hur fungerar det då? Långt över förväntan! Märker sällan när den ställer om, och resultatet är att t.ex. de så ofta allt för ljusa 80-talsinspelningarna får en mycket behagligare tonkurva. Modernt tokkomprimerat material blir också klarare av en bump i mellanregistret. 60-talets vinylknasterpop får tillbaka den bas som sannolikt fanns i studion, men som sedan försvunnit någonstans i fonogramkedjan. Jag är imponerad!

Som sagt finns det dock en del tweakande kvar att göra, och funktionen är inte ens ute på riktigt ännu. Oklart när launchdatum för version 8.41 är, men senaste betan är tillgänglig här (OBS! Gå till sista sidan i den tråden!). Så här beskrivs för övrigt Auto EQ i programmet:

Bild

Själv använder jag inte Stereo Tools kompressorer (MB = Multiband compressor) överhuvudtaget, men det spelar alltså ingen roll.

Att koppla in Stereo Tool i hemmastereon har jag funderat över ett tag, utan att göra slag i saken. Det blir dock allt mer aktuellt i takt med att funktioner likt Auto EQ dyker upp, så vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig. :)
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-03 02:56

Det ser ju intressant ut, och stand-alone versionen är gratis som det verkar. Så man skulle kunna ha den i en mini-pc som en set & forget-box efter förförstärkaren eller motsvarande...

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2017-09-03 16:34

darkg skrev:Det ser ju intressant ut, och stand-alone versionen är gratis som det verkar. Så man skulle kunna ha den i en mini-pc som en set & forget-box efter förförstärkaren eller motsvarande...

Nu har jag i och för sig bara kört VST-versionen, men jag är ganska säker på att Stereo Tool kostar pengar oavsett. Tydligen kommer den nya Auto EQ:n kräva en uppgradering av min befintliga licens, á 1500 spänn, och det lutar åt att jag går med på det också.

En Stereo Tool-licens, med för audiofilt bruk nödvändiga funktioner (Basic + Declipper + Delossifier + Advanced Dynamics + moms :roll: ), går alltså numera loss på cirka 5000 riksdaler. Dyrt för mjukvara, ja, men å andra sidan lägger vi ju ner åtskilligt mer på högtalare och apparater. :)

Däremot är Stereo Tool alltid fritt att testa, inklusive alla funktioner utan kvalitetsförsämringar. Man får dock stå ut med ett ilsket pip varannan minut, samt att utvecklarens röst bryter in med "This sound is processed by Stereo Tool. Go to stereotool dot com" ibland. Det räckte i alla fall för att jag skulle ta fram kreditkortet. :P
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-03 19:27

Aha, ja, jag är inte extremt intresserad så det kan få vara hur som vad mig anbelangar, men det står "Note: The VST plugin version of Stereo Tool is not free" vilket ju antyder att andra versioner är free.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2017-09-08 18:49

Uppdatering:

Nu har Stereo Tool 8.50 (8.41 hoppades alltså över) släppts på riktigt! Binärer för samtliga tillgängliga plattformar finns här. I samband med lanseringen har även dokumentationen för Auto EQ släppts. Jag direktlänkar till demovideon nedan:

Observera att demovideon använder tokkomprimerat källmaterial, utan att samtidigt förevisa Stereo Tools dynamikrestaurerande funktioner... :roll: Auto EQ-effekten är dock fortfarande tydlig! Har tweakat fram nya inställningar (efter arbetstid! :D ) som jag är mycket nöjd med! Licensuppdatering beställd.
Rock me, Amadeus!

Återgå till Generellt om hifi