Grannen skrev:Eftersom jag envisas med att bygga dom själv, helst med hjälp från andra så att jag lär mig på resan (egen reflektion, alldeles uppenbart).
En själsbroder.
Bygga eget är guld värt.
Moderator: Redaktörer
Grannen skrev:Eftersom jag envisas med att bygga dom själv, helst med hjälp från andra så att jag lär mig på resan (egen reflektion, alldeles uppenbart).
petersteindl skrev:I brist på fruntimmer!
JM skrev:Varför älskar audiofiler sina högtalare?
Subjektiv adaptation.
JM
mhr1229 skrev:Öppnar denna tråden igen efter en förvånansvärt stark reaktion från min sida efter ett besök hos Audio Concept i Stockholm. Jag hade vägarna förbi den närbelägna tingsrätten (nej jag är inte åtalad, jag är jurist) och tänkte jag skulle passa på att titta in och titta på lite tung hifi. Ägaren, Robert Grubbstad, vädrade affärer och började ställa frågor om vad jag hade för utrustning idag och om det var något särskilt jag var på jakt efter. Så långt var allt helt i sin ordning.
När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra. Och för övrigt var rundstrålande högtalare bättre. Det sista en käpphäst han har den gode Robert, som brukar åtföljas av något slags voodoakustisk förklaring som till och med jag förstår att det bara är skitsnack.
Vad var det då som provocerade mig så? Jo, den omedelbara attacken på Ingvar Öhman. Jag hade ju inte sagt kvastskaft om att jag på något sätt skulle ha anslutit mig till något slags kult utan försökte få fram att det nog (1) inte var möjligt att objektivt hävda att ett högtalarmärke är bäst, (2) de s.k. utvecklingsavdelningarna hos de flesta högtalartillverkare, och för övrigt inom hela hifibranschen, normalt består av en eller max en handfull personer, och (3) jag använder Guru/Ino-högtalare därför att jag tycker att de passar mig p.g.a. de låter bra, möjligheten att ställa dem mot vägg, personlig service och vänligt bemötande från konstruktören själv, (4) jag var fullt införstådd med att det fanns andra fina högtalare, jag har t.o.m. hört flera hemma hos mig och tyckt om det jag hört.
Det som ytterligare provocerade mig var att jag behandlades som om jag inte kunde ett skvatt om ljud och hifi. Istället för att försöka lista ut vem jag var och följa mig mot det jag skulle kunna tänkas vara intresserad av - och han säljer ett och annat som intresserar mig, t.ex. Nagra och Pass Labs - försöker karln omvända mig till att intressera mig för MBL och rundstrålande högtalare. Sorry, kommer inte att hända. De förstnämnda är vulgära i sin design och de sistnämnda skulle helt enkelt inte funka i mitt lyssningsrum.
Gah! Det var länge sen någon så lyckades krypa innanför skinnet på mig. Kanske är jag ändå lite känslig beträffande mitt högtalarval. Eller så var det bara en reaktion mot att bli behandlad som en treåring när farbror Robert förklarar hur det egentligen ligger till.
mhr1229 skrev:När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare.
Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare.
Och jag hade ju inte kritiserat nånting. Jag hade bara på en direkt fråga råkat nämna att jag använder Öhman-konstruerade högtalare. Då brakade det loss.
Hu!
Jodah skrev:Jag förstår inte varför en del försäljare envisas med att prata skit om konkurrenter.
Det måste vara någon osäkerhet, eller att man inte tror på sina egna produkter.
Lyft fram fördelarna med det man själv säljer istället.
Ponera att han själv blir guru återförsäljare, hur trovärdig är han då?
Apropå trådfrågan så tycker jag högtalarna är ju klart roligast att pilla med på anläggningen.
Att hålla på att snickra egna är för mig en stor behållning
mhr1229 skrev:Öppnar denna tråden igen efter en förvånansvärt stark reaktion från min sida efter ett besök hos Audio Concept i Stockholm. Jag hade vägarna förbi den närbelägna tingsrätten (nej jag är inte åtalad, jag är jurist) och tänkte jag skulle passa på att titta in och titta på lite tung hifi. Ägaren, Robert Grubbstad, vädrade affärer och började ställa frågor om vad jag hade för utrustning idag och om det var något särskilt jag var på jakt efter. Så långt var allt helt i sin ordning.
När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra. Och för övrigt var rundstrålande högtalare bättre. Det sista en käpphäst han har den gode Robert, som brukar åtföljas av något slags voodoakustisk förklaring som till och med jag förstår att det bara är skitsnack.
Vad var det då som provocerade mig så? Jo, den omedelbara attacken på Ingvar Öhman. Jag hade ju inte sagt kvastskaft om att jag på något sätt skulle ha anslutit mig till något slags kult utan försökte få fram att det nog (1) inte var möjligt att objektivt hävda att ett högtalarmärke är bäst, (2) de s.k. utvecklingsavdelningarna hos de flesta högtalartillverkare, och för övrigt inom hela hifibranschen, normalt består av en eller max en handfull personer, och (3) jag använder Guru/Ino-högtalare därför att jag tycker att de passar mig p.g.a. de låter bra, möjligheten att ställa dem mot vägg, personlig service och vänligt bemötande från konstruktören själv, (4) jag var fullt införstådd med att det fanns andra fina högtalare, jag har t.o.m. hört flera hemma hos mig och tyckt om det jag hört (och andra som jag har tyckt mindre bra om).
Det som ytterligare provocerade mig var att jag behandlades som om jag inte kunde ett skvatt om ljud och hifi. Istället för att försöka lista ut vem jag var och följa mig mot det jag skulle kunna tänkas vara intresserad av - och han säljer ett och annat som intresserar mig, t.ex. Nagra och Pass Labs - försöker karln omvända mig till att intressera mig för MBL och rundstrålande högtalare. Sorry, kommer inte att hända. De förstnämnda är vulgära i sin design och de sistnämnda skulle helt enkelt inte funka i mitt lyssningsrum.
Gah! Det var länge sen någon så lyckades krypa innanför skinnet på mig. Kanske är jag ändå lite känslig beträffande mitt högtalarval. Eller så var det bara en reaktion mot att bli behandlad som en treåring när farbror Robert förklarar hur det egentligen ligger till.
JM skrev:Jag förstår din reaktion. Det är nästintill kränkande att mot sin vilja bli instoppad i vad du kallar kallar kult eller snarare i en sekt.
Kanske inte det smartaste försäljningsdraget.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx
Inlägg ändrat. Det där var över gränsen.
/K12
JM
Jansson skrev:Det är inte så svårt.
1) Du går därifrån och låter bli att komma tillbaks igen. Skit i vad han tycker. Det är det du tycker är bäst som gäller.
2) Grubstad har fel om du frågar mig. Ingvar Öhman gör världens bästa högtalare.
3) Det finns andra butiker som behandlar sina kunder med vänlighet och respekt. Gå till dom istället.
mhr1229 skrev:Jag tror inte att audiofiler känner starkare för sina högtalare än någon annan komponent.
mhr1229 skrev:Jag tror inte att audiofiler känner starkare för sina högtalare än någon annan komponent.
lennartj skrev:mhr1229 skrev:Jag tror inte att audiofiler känner starkare för sina högtalare än någon annan komponent.
Men det gör jag!
Som redan sagts har högtalarnas interaktion med lyssningsrummet mycket större mycket större påverkan på återgivningen än om men byter elektronik eller kablar eller ?
Laila skrev:lennartj skrev:mhr1229 skrev:Jag tror inte att audiofiler känner starkare för sina högtalare än någon annan komponent.
Men det gör jag!
Som redan sagts har högtalarnas interaktion med lyssningsrummet mycket större mycket större påverkan på återgivningen än om men byter elektronik eller kablar eller ?
Äh, kablar har ju störst betydelse . . . dä vet välan alla eller . . . typ ?![]()
mhr1229 skrev:JM skrev:Jag förstår din reaktion. Det är nästintill kränkande att mot sin vilja bli instoppad i vad du kallar kallar kult eller snarare i en sekt.
JM
Nå, jag läste originalet och tyckte inte att det var så farligt.
JM skrev:mhr1229 skrev:JM skrev:Jag förstår din reaktion. Det är nästintill kränkande att mot sin vilja bli instoppad i vad du kallar kallar kult eller snarare i en sekt.
JM
Nå, jag läste originalet och tyckte inte att det var så farligt.
Att du ofrivilligt placerades i vad han betraktar som Ino-sekten i den välsorterade hifi-affären har väl sina skäl.
Misstänker att han läser vad vi skriver. Han finns på detta forum. Tycker du skall gå tillbaka och vara lite tydlig. Sannolikt gagnar det dig i framtiden.
JM
DVD-ai skrev:Jag har haft en liknande upplevelse på denna butik och med samma person, inte helt genomtänkt sätt att fungera på om man driver en verksamhet och utanför det ej heller trevligt oavsett.
Men jag har också vid ett tillfälle fått klart bättre bemötande och fick lyssna helt fritt och sköta uppspelandet på MBL's största doningar under 1h eller så.
Men det beror med stor säkerhet på att jag var väldigt nyfiken på dom och han är ju "ganska" partisk och pratade sig varm om dom.
mhr1229 skrev:När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra.
Rydberg skrev:mhr1229 skrev:När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra.
Låter nästan identiskt med vad han sa till mig när jag var där och berättade att jag ägde ett par pi60s. Personligen lät jag mig inte "provoceras" av det utan tänkte att han får ju uttrycka vad han tror/tycker. Efter den lilla "introduktionen" hade jag en väldigt trevlig stund hos Robert (med personal) och bra kaffe bjöds det också på
Perfector skrev:Rydberg skrev:mhr1229 skrev:När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra.
Låter nästan identiskt med vad han sa till mig när jag var där och berättade att jag ägde ett par pi60s. Personligen lät jag mig inte "provoceras" av det utan tänkte att han får ju uttrycka vad han tror/tycker. Efter den lilla "introduktionen" hade jag en väldigt trevlig stund hos Robert (med personal) och bra kaffe bjöds det också på
Nå't jag inte fattar.
Måste det vara världens bästa högtalare bara för att man gillar den?
Räcker det inte med att man fattat tycke för den och vill ha den?
hifikg skrev:DVD-ai skrev:Jag har haft en liknande upplevelse på denna butik och med samma person, inte helt genomtänkt sätt att fungera på om man driver en verksamhet och utanför det ej heller trevligt oavsett.
Men jag har också vid ett tillfälle fått klart bättre bemötande och fick lyssna helt fritt och sköta uppspelandet på MBL's största doningar under 1h eller så.
Men det beror med stor säkerhet på att jag var väldigt nyfiken på dom och han är ju "ganska" partisk och pratade sig varm om dom.
Jag har det omvända intrycket av AC och Robert. Säljtryck mycket lindrigt och att de försöker lyssna in sig på vad man lyssnar på för MUSIK och sedan eventuellt) rekommenderar något. Att slinka in i deras demorum och lira musik är inte alls dumt, även om jag får lite klaustrofobiska vibbar när dörren stängs, men det är väl vad som krävs för att det ska bli så ljudisolerat som det är. Där kan jag sitta, mol allena, och lyssna på system för miljoner och den enda fråga jag får är om jag vill ha mer kaffeLämnar butiken med massor av intryck och sitter nöjd när jag kommer hem igen. Jag är en svår nöt att knäcka, framförallt på högtalarsidan. Jag kanske inte älskar, men jag gillar mina högtalare högt och rent, och efter snart 30 år ihop så får de tåla att jag emellanåt kastar ögon på något yngre och fräschare, mer än så blir det inte. Kanske har Robert & Co insett det, för illa om Carlsson har de aldrig pratat.
Perfector skrev:Rydberg skrev:mhr1229 skrev:När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra.
Nå't jag inte fattar.
Måste det vara världens bästa högtalare bara för att man gillar den?
Räcker det inte med att man fattat tycke för den och vill ha den?
Finns ens "världens bästa högtalare" ?
Jag hamnar alltid vid uttrycket "låt var och en bli salig efter sin egen fason"
Men jag kanske är konstig.
Användare som besöker denna kategori: entt och 15 gäster