Varför älskar audiofiler sina högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Varför älskar audiofiler sina högtalare?

Inläggav Perfector » 2017-07-07 20:50

Grannen skrev:Eftersom jag envisas med att bygga dom själv, helst med hjälp från andra så att jag lär mig på resan (egen reflektion, alldeles uppenbart).

En själsbroder.
Bygga eget är guld värt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-07-09 12:23

Kluven till frågeställningen, och vet inte om jag håller med.

Högtalarna är normalt den länk i kedjan förutom möjligen kablar som torde hålla längst men minimalt underhåll, samtidigt ser jag sk audiofiler som byter just högtalare och kablar hej vilt och ostrukturerat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-07-09 13:27

petersteindl skrev:I brist på fruntimmer! :twisted:

Med denna insiktsfulla observation kan tråden låsas.

Tack på förhand

/Boris

JM

Inläggav JM » 2017-07-09 13:42

JM skrev:Varför älskar audiofiler sina högtalare?

Subjektiv adaptation.

JM

Konformitet och därmed subjektiva positiva upplevelser är en inte obetydlig faktor för många.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2017-09-09 17:45

Öppnar denna tråden igen efter en förvånansvärt stark reaktion från min sida efter ett besök hos Audio Concept i Stockholm. Jag hade vägarna förbi den närbelägna tingsrätten (nej jag är inte åtalad, jag är jurist) och tänkte jag skulle passa på att titta in och titta på lite tung hifi. Ägaren, Robert Grubbstad, vädrade affärer och började ställa frågor om vad jag hade för utrustning idag och om det var något särskilt jag var på jakt efter. Så långt var allt helt i sin ordning.

När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra. Och för övrigt var rundstrålande högtalare bättre. Det sista en käpphäst han har den gode Robert, som brukar åtföljas av något slags voodoakustisk förklaring som till och med jag förstår att det bara är skitsnack.

Vad var det då som provocerade mig så? Jo, den omedelbara attacken på Ingvar Öhman. Jag hade ju inte sagt kvastskaft om att jag på något sätt skulle ha anslutit mig till något slags kult utan försökte få fram att det nog (1) inte var möjligt att objektivt hävda att ett högtalarmärke är bäst, (2) de s.k. utvecklingsavdelningarna hos de flesta högtalartillverkare, och för övrigt inom hela hifibranschen, normalt består av en eller max en handfull personer, och (3) jag använder Guru/Ino-högtalare därför att jag tycker att de passar mig p.g.a. de låter bra, möjligheten att ställa dem mot vägg, personlig service och vänligt bemötande från konstruktören själv, (4) jag var fullt införstådd med att det fanns andra fina högtalare, jag har t.o.m. hört flera hemma hos mig och tyckt om det jag hört (och andra som jag har tyckt mindre bra om).

Det som ytterligare provocerade mig var att jag behandlades som om jag inte kunde ett skvatt om ljud och hifi. Istället för att försöka lista ut vem jag var och följa mig mot det jag skulle kunna tänkas vara intresserad av - och han säljer ett och annat som intresserar mig, t.ex. Nagra och Pass Labs - försöker karln omvända mig till att intressera mig för MBL och rundstrålande högtalare. Sorry, kommer inte att hända. De förstnämnda är vulgära i sin design och de sistnämnda skulle helt enkelt inte funka i mitt lyssningsrum.

Gah! Det var länge sen någon så lyckades krypa innanför skinnet på mig. Kanske är jag ändå lite känslig beträffande mitt högtalarval. Eller så var det bara en reaktion mot att bli behandlad som en treåring när farbror Robert förklarar hur det egentligen ligger till.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-09 17:47

Ha! Det var nog snarare du som kröp under hans skinn... och sen var resten någon form av försvarstal från hans sida...

Sån't brukar man råka ut för också om man inte "tror på kablar"...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-09 17:50

mhr1229 skrev:Öppnar denna tråden igen efter en förvånansvärt stark reaktion från min sida efter ett besök hos Audio Concept i Stockholm. Jag hade vägarna förbi den närbelägna tingsrätten (nej jag är inte åtalad, jag är jurist) och tänkte jag skulle passa på att titta in och titta på lite tung hifi. Ägaren, Robert Grubbstad, vädrade affärer och började ställa frågor om vad jag hade för utrustning idag och om det var något särskilt jag var på jakt efter. Så långt var allt helt i sin ordning.

När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra. Och för övrigt var rundstrålande högtalare bättre. Det sista en käpphäst han har den gode Robert, som brukar åtföljas av något slags voodoakustisk förklaring som till och med jag förstår att det bara är skitsnack.

Vad var det då som provocerade mig så? Jo, den omedelbara attacken på Ingvar Öhman. Jag hade ju inte sagt kvastskaft om att jag på något sätt skulle ha anslutit mig till något slags kult utan försökte få fram att det nog (1) inte var möjligt att objektivt hävda att ett högtalarmärke är bäst, (2) de s.k. utvecklingsavdelningarna hos de flesta högtalartillverkare, och för övrigt inom hela hifibranschen, normalt består av en eller max en handfull personer, och (3) jag använder Guru/Ino-högtalare därför att jag tycker att de passar mig p.g.a. de låter bra, möjligheten att ställa dem mot vägg, personlig service och vänligt bemötande från konstruktören själv, (4) jag var fullt införstådd med att det fanns andra fina högtalare, jag har t.o.m. hört flera hemma hos mig och tyckt om det jag hört.

Det som ytterligare provocerade mig var att jag behandlades som om jag inte kunde ett skvatt om ljud och hifi. Istället för att försöka lista ut vem jag var och följa mig mot det jag skulle kunna tänkas vara intresserad av - och han säljer ett och annat som intresserar mig, t.ex. Nagra och Pass Labs - försöker karln omvända mig till att intressera mig för MBL och rundstrålande högtalare. Sorry, kommer inte att hända. De förstnämnda är vulgära i sin design och de sistnämnda skulle helt enkelt inte funka i mitt lyssningsrum.

Gah! Det var länge sen någon så lyckades krypa innanför skinnet på mig. Kanske är jag ändå lite känslig beträffande mitt högtalarval. Eller så var det bara en reaktion mot att bli behandlad som en treåring när farbror Robert förklarar hur det egentligen ligger till.

Så där beter sig bara någon som känner sig hotad.
Anfall är bästa försvar.
Jag vill påstå att stora fabriker som har större produktion alltid söker billigaste vägen för att maximera vinsten (nja, kanske inte riktigt alla) och därför inte kan ta den väg som bla. IÖ gjort med handplockade delar och noggranna anvisningar på byggandet.
Se'n blev han kanske besviken på att du inte kom in med plånboken i näven, redo att spendera innehållet i hans butik.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2017-09-09 18:14

Men jag hade ju mycket väl kunnat tänka mig att köpa grejer av honom och har gjort det förut (även om det var ett tag sedan)! Jag var kanske inte redo att hala upp järnet på stört men jag är sugen på en liten uppgradering på förstärkarsidan inom inte alltför avlägsen framtid och det måste man väl förstå att om man vill sälja grejer i 100'-klassen får man jobba lite först.

Hade han varit lite smart hade han inlett med att prisa Öhmans högtalare (oavsett vad han tycker själv) för att vinna mitt förtroende och koncentrerat sig på att försöka ta reda på vad jag var intresserad av. Givet den mängd pengar jag lägger ner på hifi varje år är jag nog en ganska fet fisk att få på kroken men då måste man ju jobba med mig och inte mot mig.

Andra handlare låter mig låna hem och tipsar om sånt som de tror att jag skulle gilla och vet att då och då köper jag nåt. Roberts idé var att jag skulle släpa ner mina egna högtalare till butiken för att testa med någon av hans förstärkare. Tänkte han sig att jag skulle släpa dit ett par i16s med tillhörande basar och sen skulle vi ägna oss åt att tillsammans trimma in delningsfiltret? Jag hade ju förklarat att jag körde med ett delat system.

Och jag hade ju inte kritiserat nånting. Jag hade bara på en direkt fråga råkat nämna att jag använder Öhman-konstruerade högtalare. Då brakade det loss.

Hu!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-09 18:19

Du skulle frågat vilka PI han hade lyssnat på för att kunna expertsåga dom så där.
Förmodligen inte en enda.
Vilket kan stämma med en del kommentarer jag får på detta forum när jag berättar om vad och hur jag byggde då det begav sig.

JM

Inläggav JM » 2017-09-10 09:18

mhr1229 skrev:När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare.

Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare.

Och jag hade ju inte kritiserat nånting. Jag hade bara på en direkt fråga råkat nämna att jag använder Öhman-konstruerade högtalare. Då brakade det loss.

Hu!

Jag förstår din reaktion. Det är nästintill kränkande att mot sin vilja bli instoppad i vad du kallar kallar kult eller snarare i en sekt.
Kanske inte det smartaste försäljningsdraget.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx
Inlägg ändrat. Det där var över gränsen.

/K12

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-09-10 09:45

Jag förstår inte varför en del försäljare envisas med att prata skit om konkurrenter.
Det måste vara någon osäkerhet, eller att man inte tror på sina egna produkter.
Lyft fram fördelarna med det man själv säljer istället.
Ponera att han själv blir guru återförsäljare, hur trovärdig är han då?

Apropå trådfrågan så tycker jag högtalarna är ju klart roligast att pilla med på anläggningen.
Att hålla på att snickra egna är för mig en stor behållning :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-10 10:13

Jodah skrev:Jag förstår inte varför en del försäljare envisas med att prata skit om konkurrenter.
Det måste vara någon osäkerhet, eller att man inte tror på sina egna produkter.
Lyft fram fördelarna med det man själv säljer istället.
Ponera att han själv blir guru återförsäljare, hur trovärdig är han då?

Apropå trådfrågan så tycker jag högtalarna är ju klart roligast att pilla med på anläggningen.
Att hålla på att snickra egna är för mig en stor behållning :)

Håller med om att det roligaste är att skapa eget ljud.
Man får erfarenhet och kan förbättra efter influenser från andra.
Länge leve HPD. (Hopplockade delar)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-09-10 12:06

mhr1229 skrev:Öppnar denna tråden igen efter en förvånansvärt stark reaktion från min sida efter ett besök hos Audio Concept i Stockholm. Jag hade vägarna förbi den närbelägna tingsrätten (nej jag är inte åtalad, jag är jurist) och tänkte jag skulle passa på att titta in och titta på lite tung hifi. Ägaren, Robert Grubbstad, vädrade affärer och började ställa frågor om vad jag hade för utrustning idag och om det var något särskilt jag var på jakt efter. Så långt var allt helt i sin ordning.

Vad var det då som provocerade mig så? Jo, den omedelbara attacken på Ingvar Öhman. Jag hade ju inte sagt kvastskaft om att jag på något sätt skulle ha anslutit mig till något slags kult utan försökte få fram att det nog (1) inte var möjligt att objektivt hävda att ett högtalarmärke är bäst, (2) de s.k. utvecklingsavdelningarna hos de flesta högtalartillverkare, och för övrigt inom hela hifibranschen, normalt består av en eller max en handfull personer, och (3) jag använder Guru/Ino-högtalare därför att jag tycker att de passar mig p.g.a. de låter bra, möjligheten att ställa dem mot vägg, personlig service och vänligt bemötande från konstruktören själv, (4) jag var fullt införstådd med att det fanns andra fina högtalare, jag har t.o.m. hört flera hemma hos mig och tyckt om det jag hört (och andra som jag har tyckt mindre bra om).

Jag avstår från att kommentera just denna butik publikt.

Det är inte så svårt.

1) Du går därifrån och låter bli att komma tillbaks igen. Skit i vad han tycker. Det är det du tycker är bäst som gäller.
2) Grubstad har fel om du frågar mig. Ingvar Öhman gör världens bästa högtalare.
3) Det finns andra butiker som behandlar sina kunder med vänlighet och respekt. Gå till dom istället.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-10 13:55

Jag har haft en liknande upplevelse på denna butik och med samma person, inte helt genomtänkt sätt att fungera på om man driver en verksamhet och utanför det ej heller trevligt oavsett.
Men jag har också vid ett tillfälle fått klart bättre bemötande och fick lyssna helt fritt och sköta uppspelandet på MBL's största doningar under 1h eller så.
Men det beror med stor säkerhet på att jag var väldigt nyfiken på dom och han är ju "ganska" partisk och pratade sig varm om dom.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2017-09-10 15:18

För att säga något om trådens ursprungliga tema innan jag går vidare till sådant som bara med bästa vilja kan sägas ha med det att göra:

Jag tror inte att audiofiler känner starkare för sina högtalare än någon annan komponent. Som jag tycker framgått kan kritik av rörförstärkare, analog avspelning eller något särskilt märke som många tycker om framkalla reaktioner. Om jag skulle häva ur mig nåt i stil med "Conrad Johnson är bara skit!" får jag nog räkna med att en och annan som gillar märket kommer att gå i svaromål. Det var sak samma förr med valet av Saab eller Volvo, AIK eller Djurgården, Harley Davidson eller Honda osv. osv. Om man gillar en viss grej är det inte så roligt när någon annan på ett otrevligt sätt kritiserar ens val av något som är viktigt för en - och för oss audiofiler är högtalarna viktiga.

Nu off topic: När jag nu närmare analyserat min reaktion tror jag att det handlade om att Robert G. försökte etablera en hierarki emellan oss som jag inte var beredd att acceptera. Han var den kunnige som nu skulle tala om för mig hur det egentligen förhåller sig med saker och ting. Sånt gillar jag inte. Man kan kontrastera med Bengt på Vinylbutiken som jag vet i tid och otid kommer att propagera för Nottingham Analogues skivspelare och LFD:s förstärkare. Men det gör han därför att han verkligen gillar dessa märken och vi kan också skämta om det. Vi accepterar också att vi har lite olika ljudideal och respekterar varandras ståndpunkter. Alla kan inte tycka lika. Han gillar Sonus Faber - det gör inte jag (hoppas jag inte utlöste ett världskrig nu...).

JM skrev:Jag förstår din reaktion. Det är nästintill kränkande att mot sin vilja bli instoppad i vad du kallar kallar kult eller snarare i en sekt.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx
Inlägg ändrat. Det där var över gränsen.

/K12

JM

Nå, jag läste originalet och tyckte inte att det var så farligt. Jag tycker nog inte att Ino:iterna uppfyller kriterierna för att kunna kallas en sekt. Det hålls inga regelbundna sektmöten, det ställs inga krav på penningbidrag (utöver dem som i all rimlighet måste ges i utbyte mot ett par högtalare) och "sektledaren" håller sig inte med ett entourage av unga vackra damer (sekten är beklagansvärt befriad från damer). Kult, tja kanske på samma sätt som vissa varumärken framkallar starka positiva känslor hos användarna. Tänk Apple för tio år sedan. Vad gäller försäljningsmodellen tror jag nog att den har sina randiga och rutiga skäl som har mycket lite att göra med smart marknadsföring och önskemål om att framkalla en air av exklusivitet och mystik.

Jansson skrev:Det är inte så svårt.

1) Du går därifrån och låter bli att komma tillbaks igen. Skit i vad han tycker. Det är det du tycker är bäst som gäller.
2) Grubstad har fel om du frågar mig. Ingvar Öhman gör världens bästa högtalare.
3) Det finns andra butiker som behandlar sina kunder med vänlighet och respekt. Gå till dom istället.

Du har så rätt så!

1) Går inte dit igen - även om jag är frestad att försöka få honom att förstå vad han gör fel, men det vore nog ganska fruktlöst.
2) Jag ska be att få återkomma i den frågan när jag hört alla världens högtalare. Tillsvidare nöjer jag mig med att konstatera att han gör väldigt bra högtalare som passar mig mycket väl.
3) Jäpp! Finns flera och det är dit jag kommer att gå fortsättningsvis.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-09-10 15:28

mhr1229 skrev:Jag tror inte att audiofiler känner starkare för sina högtalare än någon annan komponent.

+1.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-09-10 17:29

mhr1229 skrev:Jag tror inte att audiofiler känner starkare för sina högtalare än någon annan komponent.

Men det gör jag!
Som redan sagts har högtalarnas interaktion med lyssningsrummet mycket större mycket större påverkan på återgivningen än om men byter elektronik eller kablar eller ?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-10 17:33

Högtalarna är ju i blickfånget när man lyssnar vilket inte alltid resten är, så visst har högtalarna mer att göra med intrycket.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-09-10 17:37

lennartj skrev:

Men det gör jag!
Som redan sagts har högtalarnas interaktion med lyssningsrummet mycket större mycket större påverkan på återgivningen än om men byter elektronik eller kablar eller ?

Äh, kablar har ju störst betydelse . . . dä vet välan alla eller . . . typ ? :roll: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2017-09-10 18:40

Laila skrev:
lennartj skrev:

Men det gör jag!

Äh, kablar har ju störst betydelse . . . dä vet välan alla eller . . . typ ? :roll: :D

Ja, jag känner väldigt starkt för mina Supra Flat högtalarkablar! Så starkt att jag lagt dem under mattan så att de ska ha det varmt och gott och inte behöva frysa. :)

JM

Inläggav JM » 2017-09-10 20:21

mhr1229 skrev:
JM skrev:Jag förstår din reaktion. Det är nästintill kränkande att mot sin vilja bli instoppad i vad du kallar kallar kult eller snarare i en sekt.
JM

Nå, jag läste originalet och tyckte inte att det var så farligt.

Att du ofrivilligt placerades i vad han betraktar som Ino-sekten i den välsorterade hifi-affären har väl sina skäl.
Misstänker att han läser vad vi skriver. Han finns på detta forum. Tycker du skall gå tillbaka och vara lite tydlig. Sannolikt gagnar det dig i framtiden.

JM

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-09-10 20:29

JM skrev:
mhr1229 skrev:
JM

Nå, jag läste originalet och tyckte inte att det var så farligt.

Att du ofrivilligt placerades i vad han betraktar som Ino-sekten i den välsorterade hifi-affären har väl sina skäl.
Misstänker att han läser vad vi skriver. Han finns på detta forum. Tycker du skall gå tillbaka och vara lite tydlig. Sannolikt gagnar det dig i framtiden.

JM

@JM
Jag saknar ord när jag läser detta.
Är det ett missriktat skämt eller?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-09-10 20:31

Lämna metadiskussionen. Åter till ämnet, om det inte är uttömt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-11 00:17

Kanske är det ändå så enkelt att det är där det händer? Liksom skivspelare kanske delvis är populära för att det händer något där, medan ett slutsteg eller en Dac står där och lyser, och gör sitt på ett omärkligt vis - trist.

Det förklarar visserligen inte intresset för kabel. Men den är nog i fokus för utbyte för att det är relativt lätt och ofarligt att göra det. Högtalaren tappar i absoluta tal mycket i värde, är tung och man har till slut kommit överens med designen - säkrast att älska den så det inte blir aktuellt att krångla.

:)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-09-11 01:45

DVD-ai skrev:Jag har haft en liknande upplevelse på denna butik och med samma person, inte helt genomtänkt sätt att fungera på om man driver en verksamhet och utanför det ej heller trevligt oavsett.
Men jag har också vid ett tillfälle fått klart bättre bemötande och fick lyssna helt fritt och sköta uppspelandet på MBL's största doningar under 1h eller så.
Men det beror med stor säkerhet på att jag var väldigt nyfiken på dom och han är ju "ganska" partisk och pratade sig varm om dom.

Jag har det omvända intrycket av AC och Robert. Säljtryck mycket lindrigt och att de försöker lyssna in sig på vad man lyssnar på för MUSIK och sedan eventuellt) rekommenderar något. Att slinka in i deras demorum och lira musik är inte alls dumt, även om jag får lite klaustrofobiska vibbar när dörren stängs, men det är väl vad som krävs för att det ska bli så ljudisolerat som det är. Där kan jag sitta, mol allena, och lyssna på system för miljoner och den enda fråga jag får är om jag vill ha mer kaffe :-) Lämnar butiken med massor av intryck och sitter nöjd när jag kommer hem igen. Jag är en svår nöt att knäcka, framförallt på högtalarsidan. Jag kanske inte älskar, men jag gillar mina högtalare högt och rent, och efter snart 30 år ihop så får de tåla att jag emellanåt kastar ögon på något yngre och fräschare, mer än så blir det inte. Kanske har Robert & Co insett det, för illa om Carlsson har de aldrig pratat.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-09-11 10:18

mhr1229 skrev:När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra.

Låter nästan identiskt med vad han sa till mig när jag var där och berättade att jag ägde ett par pi60s :lol:. Personligen lät jag mig inte "provoceras" av det utan tänkte att han får ju uttrycka vad han tror/tycker. Efter den lilla "introduktionen" hade jag en väldigt trevlig stund hos Robert (med personal) och bra kaffe bjöds det också på :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-11 10:27

Rydberg skrev:
mhr1229 skrev:När jag då berättade att jag använde mig av Guru QM10 och var på gång med ett par Ino i16s är karlns första reaktion att förklara för mig att Ingvar inte gör världens bästa högtalare. Hade jag påstått det? Nix! Jag skulle förstå att även om Ingvar naturligtvis var duktig var han inte bäst. Han kunde minsann inte mäta sig med de kraftfulla utvecklingsavdelningarna hos de stora högtalartillverkarna osv. osv. Men duktig på marknadsföring var han den gode Ingvar, som lyckats skapa en sådan kult runt sig själv och sina högtalare. Det fick man beundra.

Låter nästan identiskt med vad han sa till mig när jag var där och berättade att jag ägde ett par pi60s :lol:. Personligen lät jag mig inte "provoceras" av det utan tänkte att han får ju uttrycka vad han tror/tycker. Efter den lilla "introduktionen" hade jag en väldigt trevlig stund hos Robert (med personal) och bra kaffe bjöds det också på :)

Nå't jag inte fattar.
Måste det vara världens bästa högtalare bara för att man gillar den?
Räcker det inte med att man fattat tycke för den och vill ha den?
Finns ens "världens bästa högtalare" ?
Jag hamnar alltid vid uttrycket "låt var och en bli salig efter sin egen fason"
Men jag kanske är konstig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-09-11 10:38

Perfector skrev:
Rydberg skrev:

Nå't jag inte fattar.

Absolut inte, det räcker väl att man själv gillar den tänker jag också :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-11 16:46

hifikg skrev:
DVD-ai skrev:Jag har haft en liknande upplevelse på denna butik och med samma person, inte helt genomtänkt sätt att fungera på om man driver en verksamhet och utanför det ej heller trevligt oavsett.

Jag har det omvända intrycket av AC och Robert. Säljtryck mycket lindrigt och att de försöker lyssna in sig på vad man lyssnar på för MUSIK och sedan eventuellt) rekommenderar något. Att slinka in i deras demorum och lira musik är inte alls dumt, även om jag får lite klaustrofobiska vibbar när dörren stängs, men det är väl vad som krävs för att det ska bli så ljudisolerat som det är. Där kan jag sitta, mol allena, och lyssna på system för miljoner och den enda fråga jag får är om jag vill ha mer kaffe :-) Lämnar butiken med massor av intryck och sitter nöjd när jag kommer hem igen. Jag är en svår nöt att knäcka, framförallt på högtalarsidan. Jag kanske inte älskar, men jag gillar mina högtalare högt och rent, och efter snart 30 år ihop så får de tåla att jag emellanåt kastar ögon på något yngre och fräschare, mer än så blir det inte. Kanske har Robert & Co insett det, för illa om Carlsson har de aldrig pratat.

Ja alltså jag inser att mitt inlägg kan tolkas som att jag har något mot honom som person och hans bemötande!
Men så är det absolut inte !
Allt jag skrev var riktat mot just skillnaden i hans bemötande isolerat till: beroende på vad för saker man har och vad man är intresserad av i butiken. :)
Men jag utryckte mig klart klumpigt :?

Utöver det så har bemötandet alltid varit bra och trevligt, jag hade ont om tid och skrev onyanserat :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-09-11 18:05

Perfector skrev:
Rydberg skrev:

Nå't jag inte fattar.
Finns ens "världens bästa högtalare" ?
Jag hamnar alltid vid uttrycket "låt var och en bli salig efter sin egen fason"
Men jag kanske är konstig.

Nejdå, de flesta människor på jorden har aldrig fått en chans att höra världens bästa högtalare och de flesta av dem (som bryr sig) är nöjda ändå :-)
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi