Yaqin MC13S - kan det vara sant?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Yaqin MC13S - kan det vara sant?

Inläggav Laila » 2017-08-25 13:08

Fralle,

Det finns minst ett par dussin medlemmar här på faktiskt som behärskar
rörteknik bättre än jag, så du får kanske försöka locka någon av dom att
besvara/förklara dina frågor på ett för dig mer pedagogiskt sätt.

Att det sedan är sunt att inte ta mina påståenden för givna är en annan sak
. . . men jag tror ändå att du kanske ska ta å försöka att någorlunda sätta dig
in i tekniken för å slippa att ständigt "vara offer" för diverse stolligheter som t.ex
att du alltid får lägre dist när du kopplar om en ultralinjär pentod/tetrod-koppling
till att verka i triodläge. Verkligheten är nog att man ofta får en något högre dist.

Som sagt, då det finns folk här på forumet som kan det här bättre än jag, så
tror jag bestämt att det är bäst att jag "vilar min väska" t.v. . . . typ. :wink: :D :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

adagio

Inläggav adagio » 2017-09-10 08:05

Trevligt, LM låter enl mig utmärkt. Men jag delar dina åsikter ang triod vs ultralinjärt. Ultralinjärt erbjuder mer kontroll och en känsla av driv, triod upplever även jag som renare eller klarare ljud, detaljer och känsla för rymd blir bättre, basen blir mer "levande" men inte lika massiv och kontrollerad. Olika passar till olika ändamål.
Hur olika effekttrör påverkar soundet är givetvis olika i olika konstruktioner. Men i mitt slutsteg låter KT88 väldigt maffigt och detaljerat men samtidigt lite kyligare än EL34 . EL34 går inte lika djupt, inte lika utsträckt i toppen men mellanregistret är ren magi, den bas som finns tycker jag är lite "boomig". En perfekt komprimiss för mig är KT77, som lyckas erbjuda de bästa dygderna hos respektive rör.
Jag tycker också du ska vänta med rörrullning tills dina rör mognat. Billigast är att rulla smårör, de påverkar ändå rätt mycket, drivrören kan man ju ta när dom är slut om man känner för något nytt, när man ändå måste sas.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-09-10 10:55

adagio skrev:Trevligt, LM låter enl mig utmärkt. Men jag delar dina åsikter ang triod vs ultralinjärt. Ultralinjärt erbjuder mer kontroll och en känsla av driv, triod upplever även jag som renare eller klarare ljud, detaljer och känsla för rymd blir bättre, basen blir mer "levande" men inte lika massiv och kontrollerad. Olika passar till olika ändamål.
Hur olika effekttrör påverkar soundet är givetvis olika i olika konstruktioner. Men i mitt slutsteg låter KT88 väldigt maffigt och detaljerat men samtidigt lite kyligare än EL34 . EL34 går inte lika djupt, inte lika utsträckt i toppen men mellanregistret är ren magi, den bas som finns tycker jag är lite "boomig". En perfekt komprimiss för mig är KT77, som lyckas erbjuda de bästa dygderna hos respektive rör.
Jag tycker också du ska vänta med rörrullning tills dina rör mognat. Billigast är att rulla smårör, de påverkar ändå rätt mycket, drivrören kan man ju ta när dom är slut om man känner för något nytt, när man ändå måste sas.

Ja, LM låter verkligen utmärkt i mina öron också. Jag kör för det mesta triod för akustisk musik och jazz, men ultralinjärt för den mesta popen och rocken där jag önskar lite mer kraft och driv. Upplever nog skillnaderna på samma sätt som du beskriver ungefär. Jag har bestämt mig för att vänta helt med rörrullning på obestämd tid. Det är så jävla lätt att göra sig själv missnöjd med något man först var nöjd med.

adagio

Inläggav adagio » 2017-09-11 20:20

Nja.... riktigt så är det ju inte. NOS kan på rätt ställe med rätt rör/modell erbjuda fantastiska möjligheter till väljud. Men det är inte säkert att helheten blir bättre med NOS. Se det mer som ett sätt att styra klangen lite.
Smårör är kul och behöver inte vara så dyrt.
Jag har massor av olika. Allt är relativt men nog har jag rör för att klara mig livet ut i fall jag skulle vilja det.
Hos tex tango tubes kan man köpa sk pulls dvs begagnade som mäter som nya, matchade i par eller fler.
Detta gör att man får betala en bråkdel av NOS-priser för att kunna botanisera lite innan man hittar sin favorit.
Tyvärr fungerar olika kombos bättre än samma märke rakt igenom så det innebär en del rullning.
Liten quckguide bland de rör jag har:
-Telefunken-otroligt detaljerade, luftiga, ren och klar klang kan bli kyliga i vissa kombos eller om man överdoserar med teles.
-Seimens- Dynamisk, kraftfull klang som inte riktigt har lika hög upplösning som Telefunken, men lite mer kött o blod.
-Amperex Bugle boy- se upp för fake! Låter som Telefunken men med lite mer värme, rent magiska i rätt sammanhang.
-Philips (A-frame) bredaxlad rejäl återgivning lite fetare än de ovan.
-Sylvania-smöriga, härliga gammeldads på nåt sätt,klassiskt rörljud.
-RCA- gillar jag skarpt lagom blandning av dygder.
-GE- lite skarpare än RCA, dynamiska rena i klangen.
-Tesla, de äkta riktiga, dubbelsvärden. Otroligt bra tycker jag har tyvärr fått långlåna av en kompis som ville ha tillbaka dom snyft. Håll utkik efter red top eller BLUE top. Då de har ännu bättre spec än de vanliga dubbelsvärden som var militär spec.
Har testat många andra och moderna rör också. Jag blir sällan besviken. Kul om man känner sig lite uttråkad, Rulla rör!?!
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-09-12 10:02

adagio skrev:Nja.... riktigt så är det ju inte. NOS kan på rätt ställe med rätt rör/modell erbjuda fantastiska möjligheter till väljud. Men det är inte säkert att helheten blir bättre med NOS.

Hej,

Nu förstår jag inte helt. Jag höll egentligen bara med om att det kan vara värt att vänta lite.NOS har jag inte ens nämnt, men tar tacksamt emot tips inför framtiden:)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi