http://www.patentlyapple.com/patently-a ... annel.html
/Harryup
Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Någon som kan berätta vad det handlar om?
.The original SDA technology targets a phenomenon known as Inter-aural Crosstalk. It’s a fundamental problem not only for stereo reproduction, but also for any system with more than one speaker. Polk Audio was the first to think of dealing with the problem acoustically in the listening space. By positioning additional drivers to deliver a precisely derived cancellation signal to your ears, SDA enables you to hear the sonic image just as the recording captured it. Individual instruments appear across a wide stage, as if the performance were in front of you at that very moment
Nattlorden skrev:Låter lite som vad Polk gjorde med SDA kanske?
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Låter lite som vad Polk gjorde med SDA kanske?
Nej, det är snarast en form av time-intensity trading om jag förstått det rätt. Jag har inte sett att Apple korskopplar signaler.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Jag tolkar det som att de tänker använda det här konceptet (som jag själv kört hemma med framgång, tycker jag)
Att spridningen på L och R är så avstämd och riktad att när lyssninsgpositionen flyttas inom ett större område, så bibehålls L och R relativa ljudnivå och tonkurva (vilket får fantomcentern att stanna kvar i mitten i större grad)
"The sound power for Listener A and Listener B is almost identical, so both listeners will be able to share the system's full imaging potential."
"The important thing to know is that this strategy only works for speakers with uniform directivity, that have off-axis sound that is spectrally similar to the on-axis sound. With a little bit of experimentation in placement, the sweet spot can be widened or, with asymmetric placement of the speakers, the sweet spot can even be moved around in the room."
Källa:
https://audioroundtable.com/PiSpeakers/ ... 23369.html
Det var den gode Adhoc som tipsade mig om detta en gång i tiden.
Sen kanske Apple tänker sig pilla på tidsaspekten med? Det kanske de kan göra i runtime om kameran registrerar var lyssnarens huvud befinner sig relativt L och R.
JM skrev:petersteindl skrev:Nattlorden skrev:Låter lite som vad Polk gjorde med SDA kanske?
Nej, det är snarast en form av time-intensity trading om jag förstått det rätt. Jag har inte sett att Apple korskopplar signaler.
Mvh
Peter
Vi är alla pinsamt medvetna/omedvetna om att utan reell mitthögtalare är lyssningspositionen ytterst begränsad vid lyssning på 2 stereohögtalare.
Hur går det med dina tester av syntetisk mittkanal för att förbättra stereolyssnandet?
Vilka principer jobbar du efter?
JM
petersteindl skrev:Skrivet på Kreta från min iPhone. Fullt solsken och 31 grader och en uns av frisk fläktande som på den bästa av svenska högsommardagar. 2 veckors semester.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Tåkigt?
JM skrev:rajapruk skrev:Jag tolkar det som att de tänker använda det här konceptet (som jag själv kört hemma med framgång, tycker jag)
Att spridningen på L och R är så avstämd och riktad att när lyssninsgpositionen flyttas inom ett större område, så bibehålls L och R relativa ljudnivå och tonkurva (vilket får fantomcentern att stanna kvar i mitten i större grad)
"The sound power for Listener A and Listener B is almost identical, so both listeners will be able to share the system's full imaging potential."
"The important thing to know is that this strategy only works for speakers with uniform directivity, that have off-axis sound that is spectrally similar to the on-axis sound. With a little bit of experimentation in placement, the sweet spot can be widened or, with asymmetric placement of the speakers, the sweet spot can even be moved around in the room."
Källa:
https://audioroundtable.com/PiSpeakers/ ... 23369.html
Det var den gode Adhoc som tipsade mig om detta en gång i tiden.
Sen kanske Apple tänker sig pilla på tidsaspekten med? Det kanske de kan göra i runtime om kameran registrerar var lyssnarens huvud befinner sig relativt L och R.
Variabeln du tittar på här är ljudstyrkan. Ljudstyrkan är en viktig variabel men i lokaliseringsammanhang en perifer variabel. Tyvärr kommer precedence effekten redan vid en tidsskillnad över 1 ms lokalisera ljudet till närmaste högtalaren vid stereolyssning. Dvs redan vid ca 60 cm från sweetspot lokaliseras ljudet till närmaste högtalaren grovt överförenklat.
Det är därför högtalarna inte skall stå för långt isär relativt lyssningspositionen och en reell mitthögtalare eller möjligen en syntetisk mitthögtalare kan ge något bättre stereolokalisation.
The "precedence effect" was described and named in 1949 by Wallach et al.[3] They showed that when two identical sounds are presented in close succession they will be heard as a single fused sound. In their experiments, fusion occurred when the lag between the two sounds was in the range 1 to 5 ms for clicks, and up to 40 ms for more complex sounds such as speech or piano music. When the lag was longer, the second sound was heard as an echo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Precedence_effect
JM

Användare som besöker denna kategori: entt och 15 gäster