Lämpligt sätt att fixa rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Purre

Lämpligt sätt att fixa rum?

Inläggav Purre » 2017-09-10 18:48

Halloj, har för en tid sedan flyttat till radhus med källare och både jag och tjejen skulle vilja ha en hemmabio i källaren där vi har ett lämpligt utrymme. Tyvärr eller vad man ska säga kommer detta inte enbart vara en hemmabio utan ska även gå att ha som ett samlingsrum där man kan umgås och ha det trevligt, vi kommer även behöva ha en del utav utrymmet för att kunna pyssla (sy osv) samt förvara saker.

Vad skulle ni säga att man bör göra med rummet? Har inte så stor lust med att betala 3000kr/h för att höra det även om jag nu förstår att det vore den bästa lösningen. Dessutom vet jag inte om herr IÖ skulle kunna gå med på våra kompromisser med tanke på hur vi vill nyttja rummet.

Tanken är så matta på större delen av golvet iaf förutom borta vid skrivbordet då det är osmidigt om man tänker på både städning (tygrester) och en stol som ska flyttas på. Men i övrigt vet jag inte riktigt, skulle vilja stoppa insidan av dörren likt en huvudgavel till säng eller soffa, osäker på hur man ska lösa det dock men det är ett annat problem. Skulle även vilja få så ekofritt som möjligt och förhoppningsvis att ljudet inte hörs allt för mycket i övriga rummet.
Hyllan och skrivbordet är så det står just nu men kan tänkas flyttas på om det skulle bli bättre så klart.

Någon som har tankar och idéer om hur man bör göra det smidigt? Dessutom har jag inte flera tiotusentalskronor att lägga ner på rummet.

gillestuga.png
gillestuga.png (32.4 KiB) Visad 1152 gånger

Användarvisningsbild
Helmut

Re: Lämpligt sätt att fixa rum?

Inläggav Helmut » 2017-09-11 22:30

Har klätt mina källarväggar med heltäckande mattor och i biorummet har jag monterat upp en trälist en bit från väggen så jag kan hänga upp lämpliga ljuddämpande skivor mellan mattan och väggen. I biorummet har jag valt en lite mörkare grå matta. Funderade på att välja en svart men körde med svart molton vilket resulterade i att det blev så tråkigt i rummet att den bara dög som biograf. När jag blir klar med mitt biorum ska den användas till gästrum, gubb-pub, musikrum och längst bak ska jag ha en bardisk där jag kan putta in två gästsängar. Bakom bardisken ska jag ha plastmatta på golvet så jag kan använde utrymmet som hobbyverkstad för småpyssel. På sidorna av biorummet har jag monterat upp gardinlister i taket så jag kan hänga upp ljusare draperier som jag kan dra ut efter väggarna då jag ska ha pubkväll med gubbarna. Gratängerna och biostolarna åkte ut efter ett halvår istället köpte jag 10 st clubbstolar. Inga problem att kolla på film om man trixar till det med stolarna så ingen skymmer.
I modelljärnvägsrummet har jag också monterat upp heltäckande mattor på väggarna. Här valde jag billigare altanmattor och lite tjockare mattor på golvet. Här blev det jättetyst när jag kör med mina modelltåg.
Största och dyraste misstaget jag gjorde var att bygga om rummet så den bara dög som biograf eftersom jag redan efter några månader tröttnade på att sitta i källaren och kolla på film. Nu sitter jag ofta och pysslar med något vid bardisken och låter någon film stå på.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-09-12 00:50

Om det är betongväggar i källaren behövs det rejält tjocka resistiva absorbenter om du ska undvika basbummel. För tjocka för att det ska vara acceptabelt troligen. Kan det vara ide’ att istället för skrivbordet ha en uppfällbar skiva under fönstret när det ska sys och täcka upp väggen bakom draperiet med fler förvaringshyllor för prylar? Då kan du kanske skippa det skylande draperiet och få gratis ”diffusion” från prylarna i hyllorna. Om det är OK att bygga spaltpanel som absorbent, tar den mindre volym och kan fungera längre ned i frekvens än en rent resistiv samtidigt som den inte onödigtvis dödar ned mellanregister och diskant.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-09-12 14:12

ring en akustiker, givetvis går det att kompromissa om man uttrycker det redan från början

Annars går det ju att se röda trådar i de akustikreglerade rum som finns här på faktiskt, para det med en pålitlig mätutrustning och några glada entusiaster så får du det säkert oändligt mycket bättre än om du bara ställt in stereon och sedan inte brytt dig.

Du verkar bo rätt centralt i Sverige så det underlättar ju för både akustiker och entusiaster

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2017-09-13 15:21

Helmut skrev:Har klätt mina källarväggar med heltäckande mattor och i biorummet har jag monterat upp en trälist en bit från väggen så jag kan hänga upp lämpliga ljuddämpande skivor mellan mattan och väggen. I biorummet har jag valt en lite mörkare grå matta. Funderade på att välja en svart men körde med svart molton vilket resulterade i att det blev så tråkigt i rummet att den bara dög som biograf. När jag blir klar med mitt biorum ska den användas till gästrum, gubb-pub, musikrum och längst bak ska jag ha en bardisk där jag kan putta in två gästsängar. Bakom bardisken ska jag ha plastmatta på golvet så jag kan använde utrymmet som hobbyverkstad för småpyssel. På sidorna av biorummet har jag monterat upp gardinlister i taket så jag kan hänga upp ljusare draperier som jag kan dra ut efter väggarna då jag ska ha pubkväll med gubbarna. Gratängerna och biostolarna åkte ut efter ett halvår istället köpte jag 10 st clubbstolar. Inga problem att kolla på film om man trixar till det med stolarna så ingen skymmer.
I modelljärnvägsrummet har jag också monterat upp heltäckande mattor på väggarna. Här valde jag billigare altanmattor och lite tjockare mattor på golvet. Här blev det jättetyst när jag kör med mina modelltåg.
Största och dyraste misstaget jag gjorde var att bygga om rummet så den bara dög som biograf eftersom jag redan efter några månader tröttnade på att sitta i källaren och kolla på film. Nu sitter jag ofta och pysslar med något vid bardisken och låter någon film stå på.

Skönt att höra att det är fler som inser att ett rum bör användas till fler saker :) Har du några bilder att bjuda på eller finns det kanske redan i någon annan tråd?
Även sovmöjlighet för ev gäster måste finnas i utrymmet om det sen är att man bäddar en soffa, uppblåsbar säng eller hur man nu gör är sak samma i vårat fall men funktionen måste finnas där iaf.

Adhoc skrev:Om det är betongväggar i källaren behövs det rejält tjocka resistiva absorbenter om du ska undvika basbummel. För tjocka för att det ska vara acceptabelt troligen. Kan det vara ide’ att istället för skrivbordet ha en uppfällbar skiva under fönstret när det ska sys och täcka upp väggen bakom draperiet med fler förvaringshyllor för prylar? Då kan du kanske skippa det skylande draperiet och få gratis ”diffusion” från prylarna i hyllorna. Om det är OK att bygga spaltpanel som absorbent, tar den mindre volym och kan fungera längre ned i frekvens än en rent resistiv samtidigt som den inte onödigtvis dödar ned mellanregister och diskant.

Är tegel i 3 utav väggarna medan väggen med dörrhål är i lättbetong. Till höger om dörren på andra sidan väggen går trappen upp och under trappen finns ett utrymme, funderade på om man kunde ta lite av det till förstärkare också så så blir man av med de genom ett hål i väggen. Fällbar skiva funkar inte så bra känner jag då det blir mycket plockande fram och tillbaka. Dessutom lämnas halvfärdiga projekt framme titt som tätt. Dock spaltabsorbent skulle kunna gå, vi gillar denna skarpt:
Bild
Sen är frågan om man skulle kunna fuska och göra den bara halva väggen eller så (skrivbordet i bredd och sen från golv till tak där) sen låta det vara hyllor till höger som då blir inbyggda i väggen. Skrivbordet behöver egentligen inte stå där det gör men anledning att det gör det är för att ta tillvara på det naturliga ljuset från fönstret. Skulle även kunna ha mindre djupa hyllor på väggarna men då helst bara en meter upp eller liknande för att sedan ha vägg över det där man inreda det lite med tavlor osv.

HK430 skrev:ring en akustiker, givetvis går det att kompromissa om man uttrycker det redan från början

Förstår att det är det smartaste men orolig över alla kompromisser som måste finnas att det inte blir något vettigt av det i slutänden och då mest pengar i sjön. Å andra sidan är jag även orolig över att om man fixar själv först och sen tar hjälp så kommer man få börja om vilket också är pengar i sjön.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-09-13 20:30

Du vet vad du har för typ av rum, vad du för önskemål och vad du vill kompromissa in. Presentera det för en akustiker så borde denne kunna ge en kostnadsindikation till noll eller liten peng, före han lägger tid på ingående planering, mätningar och design. En del kan ge beskedet att dom inte är intresserade, -om dom anser förutsättningarna för dåliga från början för ett bra resultat (kompromisserna för stora, tillåten byggkostnad för lågt tilltagen etc). Firmor som samtidigt kan kränga produkter, egna eller partners, kan vara villigare att komma på besök. Dyrast för dig är säkert att bygga allt klart och samtidigt fel från början.

Rent generellt skulle jag gått på så stor symmetri av prylar och möblemang som möjligt. Typ flytta skrivbordet till centrum av bakväggen (om du ska ha det kvar, är det verkligen så långt som ca 3 m?). På vardera sidan ställs hyllorna som gärna får vara djupare än grundare med prylar uppställda med lite olika djup. Tygsoffor/fåtöljer är lämpligare än läder och ryggstödet bör inte gå över nackhöjd.

En snikvariant som kan ge mindre ombyggnad av rummet kan vara att köpa beggade Billybokhyllor, 28 cm djupa. Undre och övre delen byggs om till absorbenter, resistiva eller som panel, ”mellanhöjden” en bit under och över öronhöjd får behålla hyllplanen och fungera som fattigmansdiffusor med pryttlar inställda. Bakstycket bör nog bytas till åtminstone 16-19 mm spånplatta om du ska göra lufttäta spalt/helmholtzpaneler. Vid övre och nedre delen (in mot rummet) kan du då skruva in en avtätad 16 mm spån-eller MDF-skiva i Billyhyllan. Ca 4,5% öppen area i skivan och utrymmet bakom fyllt med okomprimerad Rockwool Flexibatts borde ge en ganska bredbandig panel/helmholtzabsorbent. Absorbtionsfaktor över 0,8 mellan cirkus 45-160 Hz, på vardera sidan fallande och över 5 a’ 600 Hz negligerbar så att inte mellanregister / diskant dämpas särskilt alls. Har du en cirkelsåg med 3 mm klingbredd får du 4,5% öppen area om du sågar spår med 63 a’ 64 mm trävirke emellan. Ute vid hörnen långvägg-kortvägg skulle jag nog gått på spaltpanel från golv till tak, som på bilden du lade in.

Återgå till Generellt om hifi