Hur många kanaler har ni?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många kanaler har din anläggning?

2
78
51%
Fler än 2
74
49%

Antal röster : 152

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2006-01-22 02:55

En 5.1 anläggning. Kommer så småningom bli en 7.1 - center anläggning.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-01-22 14:49

Nagrania skrev:Kan inte hålla med om detta efter att ha lyssnat på 3-kanaliga SACD skivor.

Men det tarvar ju att man har tre lika dana högtalare och slusteg, och det är ni inte så många som har. (alla "normala" centerhögtalare för surround låter ju blöja på musik..)

Nej, två kanaler är gôtt nock!

/ptr

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-22 15:19

Har haft 5.1 en längre tid. Men har möjlighet till 7.1. Ser dock ingen fördel med det eftersom det inte finns äkta 7.1 på DVD vad jag vet. Jag har istället parallellkopplat bakkanalshögtalarna för att få en bättre omslutning. Jag har mao 5.1. Jag använder dock aldrig .1 kanalen eftersom jag finner att den inte riktigt behövs i min uppsättning och dessutom stör grannarna mer än lämpligt.

Dvs, jag kör numer 5 kanaler för film, där receivern avkodar DD och DTS superbt bra, och 4 kanaler för DVD Audio och SACD där DVD-spelaren avkodar signlen och skickar den till Pre In på receivern.

/Tobbe

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-22 18:49

2 kanal. Finns knappt några skivor i flerkanal och det mesta jag hört innan har varit bedrövligt mixat (fioler i bakkanalerna! 8O ).
Däremot så behöver jag lite extra högtalare för min 5.1 anläggning till film.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-22 19:06

Morello skrev:Hur många kanaler har din anläggning?

Svar: Sju, varav fem vilande... :mrgreen:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-22 19:13

II
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-01-22 22:51

aldeles för många 7.1 men va man vill inte se film i stereo låter fattigt
musik avnjutes i 2 kanal

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-23 15:00

I huvudanläggningen 5.0 fast mycket musiklyssnande sker i en av de mindre 2.0 anläggningarna.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-23 15:53

Men det tarvar ju att man har tre lika dana högtalare och slusteg, och det är ni inte så många som har.

Nä det är just det, men även om man inte har tre likadana högtalare så känns det ändå att det blir en förbättring i form av ett något mera 3-dimensionellt ljud. En sak som är lite tråkig med de här återutgivningarna är att man inte skickar med en 0.1 kanal och då speciellt med tanke på att centern minst sagt vanligen är sämre en Lf & Rf.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-23 23:20

Jag stör mig hemskt mycket på brist på ambiens i bakre delen av rummet när man spelar akustisk inspelad musik på bara två högtalare. Det bör ju vara inspelat en del av rummets efterklang, men huvudsakligen kommer denna från högtalarna, och i lite mindre grad från främre delen av rummet, och nästan inget alls från bakre delen.
Jag upplever därför att många inspelningar vinner på att spelas upp i ett system med flera bakhögtalare (minst fyra) och någon sorts ambiofoni, och kan lätt leva med att inte alla inspelningar fungerar perfekt, i de flesta fall blir det i mitt tycke trots allt en bättre akustik i lyssningsrummet, samtidigt som fronthögtalarna "hörs" och stör mindre. Enbart två högtalare i bak blir dock alltför påkallande och ger inte sån ambiens som jag vill ha, utan bara "ljud från två högtalare".
När det gäller ljudbilden i fram tycker jag dock inte att en mitthögtalare har mycket att tillföra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-24 00:59

När det gäller ljudbilden i fram tycker jag dock inte att en mitthögtalare har mycket att tillföra
.
Har du verkligen lyssnat ordentligt på en riktig akustisk 3-kanalsinspelning? Sedan är det ju så att örats riktverkan är bäst framåt och inte bak. :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-24 02:47

Den första som förordade trekanals stereo var väl Paul Klipsch?
Han hade dock fått ett jätteproblem när hans hörn-horn skulle användas i stereouppställningar, dom kom ju alldeles för långt ifrån varandra så det blev ett stort hål i ljudbilden mitt fram.
Vid en normal uppställning med goda fronthögtalarna, så blir det dock inget hål i ljudbilden framför huvudet, och om man vrider lite fram och tillbaka på huvudet, så ligger ljudbilden stabilt kvar där den ska vara.
Med bakhögtalarna är det en annan sak. Precis som Nagrania skriver, så är ju örats riktverkan inte så bra bakåt, men, om man bara vrider ytterst lite på huvudet så att ena örat riktas bara lite mer mot ena bakhögtalaren, så säger hjärnan direkt: "Där står en högtalare, snett bakom dig!" Om man istället har några fler högtalare bak, så att inte så mycket som halva energin bakifrån kommer från en enda högtalare, utan max 25% eller helst ännu mindre, så kan man inte urskilja dom enskilda högtalarna i ambiensfältet längre, och efterklangen låter just som efterklang, och inte som ljud ur högtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-24 03:05

Håller med paa om vartenda ord. :P

Kan även tillägga att jag diskuterat trehögtalighet (och mycket, mycket annat) med Paul Klipsh (salig i åminnelse).

Jag tror mig därför veta att han inte talade om trekanalighet på ett sätt som har någonting med varken normala moderna inspelningar att göra, eller ens det vi menar när vi i stereotänkandet inkluderar begrepp som fantomprojektion.

De experiment han gjorde för att dra slutsatsen att "det kunde vara bra ibland" med en mitthögtalare, var AB-upptagingar med oerhört stora mikrofonavstånd*, närmare bestämt delvis de han gjorde själv. Det kan tilläggas att han (med erfarenhet av huvudsakligen de experiement han själv gjorde) även drog slutsatsen att det inte spelade någon större roll om mitthögtalare matades av summan av H och V, eller skillnaden mellan H och V! 8O

Den som vet någonting om dessa saker kan dra sina egna slutsatser - från Klipsh experimentslutsatser .

Som paa påpekade var även de extremt breda stereouppställningar som Klipsh gjorde bidragande till slutledningarna.

Klipsh var en klok man, och hade förstås rätt - men rätt inom ramarna för de situationer han uttalade sig om. Det är avrådligt att dra paralleller till normal stereofoni.

Vh, iö

- - -

*Så stora att kanalerna nästan kunde betaktas som helt okorrelerade till varandra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-01-24 06:16

6.1 just n, saknar centern :(
Många högtalare är roligt! Vid hifilyssning 2.0, ibland 2.1 för baskrävande musik.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-24 10:55

Jag tor faktiskt att ni har missförstått det här med trekanaler. Det är ju sant att man ville täppa till hålet i mitten som man alltid fick ibörjan när man spelade in med färre mikrofoner än vad man gör idag. Men en annan anledningen var ju också att man på den tiden under 50-talet inte hade några bra möjligheter till panorering. Det handlar alltså inte om att slå ihop L+R till mitthögtalaren eller att sända ut skillnadssignalen till mitten. Jag undrar om ni verkligen har lyssnat på en riktig trekanalig inspelning. Det är först då man märker skillnaden. När jag talar om det här så menar jag inte om inspelningar där man utnyttjat den tredje kanalen för pålägg. Sedan det här med surround i bakkanalerna. Enligt mina experiment så är det nödvändigt att sänka nivån i de två bakhögtalarna ganska så kraftigt om man inte vill höra var ifrån ambiensen kommer. Tyvärr så fungerar då inte den här inställda nivån om man sedan tittar på film eller lyssnar på annan musik där man panorerat ut de olika instrumenten runt om lyssnaren. En sak till som då gäller tvåkanalslyssning. De flesta gamla stereo inspelningarna från 50-talet lider ofta av överbredd vilket talar för detta med att kunna panorera. Tittar man sedan på gamla stereopressningar så kan man se under en lupp att spåren kan variera kraftigt i bredd, t.o.m. så kraftigt att det är på vippen att graver dosan har lämnat graverlackets yta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-25 17:38

Strauss skrev:6.1 just n, saknar centern :(
Många högtalare är roligt! Vid hifilyssning 2.0, ibland 2.1 för baskrävande musik.

Vill påpeka att 7.1 betyder sju diskreta fullregiterkanaler plus en effektkanal med begränsad bandbredd.

Det finns INGEN 7.1-förstärkare på marknaden, det vill säga apparat med dekoder för ett diskret 7.1-system. Även om många marknadsför sina förstärkare som dylika. Att det inte finns några beror på att det inte finns några 7.1-system!

De "7.1-förstärkare" som finns på marknaden är alltså förstärkare som kan köra 5.1 och 6.1, och med hjälp av sin eventuella 7.1-ingång på baksidan även 7.1 om man matar med det utifrån, men från vad?

Av på marknaden förekommande DVDer är praktiskt taget alla 5.1. Sen finns det några ytterst fåtalaig DTS-utgåvor som är 6.1.

Den som (som jag) kör utan center kör alltså 4.1, och om man inte använder effektkanalen (vilket jag för det mesta inte heller gör) så är det faktiskt 4.0.

Och det är ett prima sätt att titta på film det!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-25 17:46

paa skrev:Om man istället har några fler högtalare bak, så att inte så mycket som halva energin bakifrån kommer från en enda högtalare, utan max 25% eller helst ännu mindre, så kan man inte urskilja dom enskilda högtalarna i ambiensfältet längre, och efterklangen låter just som efterklang, och inte som ljud ur högtalare.

Tack før det klargørandet, jag har alltid undrat vad man ska med så många bakhøgtalare till.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-01-25 18:28

Jag kör 2.0, och kan tänka mig att uppgradera 4.0 när framförallt tid finnes.

Med 2.0 menas i mitt fall två toppar och fyra basmoduler, men bara två diskreta kanaler, och ingen effektkanal.

Med 4.0 menas att jag lägger till en jeffla massa omgivningsljudshögtalare.

/j.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-01-25 19:05

Två kanaler blir det väl för mig, men varje kanal är aktivt delad vid 80Hz. Kan man kalla det 2.2 då?

Men jag har en hemmabioreceiver så det finns möjlighet att hänga på ett gäng bakhögtalare. Det känns dock som det inte blir aktuellt innan jag får ett dedikerat lyssnings- och tittningsrum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-26 02:39

jonasp skrev:Jag kör 2.0, och kan tänka mig att uppgradera 4.0 när framförallt tid finnes.

Med 2.0 menas i mitt fall två toppar och fyra basmoduler, men bara två diskreta kanaler, och ingen effektkanal.

Med 4.0 menas att jag lägger till en jeffla massa omgivningsljudshögtalare.

/j.

Ni använder en helt korrekt terminologi! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-01-27 12:07

Jag har Orion fram och ett par Ino a2 bak ( än så länge ), men fler a2 kommer när jag får råd.
När Orion blev färdiga bar jag upp min gamla Sentec-sub på vinden och predikar numera dipolbasens evangelium. :)
Jag har en processor med minnen som kopplar in de kanaler som det avlästa formatet dikterar och är inte plågad av någon nackdel med formatmöjligheterna sas. Kan köra jäkligt puristiskt om jag skulle få lust.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-30 00:28

Berätta med om processorn!

Det låter spännande det där.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-30 00:36

Är det stor skillnad på att göra som Naqref och använda sina basmoduler ihop med frontarna och att använda dem som effektkanal, vid filmtittning?

Vid musiklyssning så borde det ju vara enklast att använda de som Naqref, antar jag.
Common sense is not that common.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi