Högtalare med uppmätt rak tonkurva o hörbart orak tonkurva?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Högtalare med uppmätt rak tonkurva o hörbart orak tonkurva?

Inläggav JM » 2017-09-21 11:04

Bild

Högtalare med rak tonkurva i ekofritt rum placerad i ett vanligt lyssningsrum ger inte så sällan en hörbar krokig tonkurva.
Vilka faktorer förstör högtalarens upplevda tonkurva över nivån där rumsresonanserna inte påverkar ljudet?

JM
Senast redigerad av JM 2017-09-22 20:17, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Re: Högtalare med hörbart orak tonkurva m uppmätt rak tonkur

Inläggav rajapruk » 2017-09-21 16:06

SBIR.

Är det JBL LSR305-kurvan?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-09-21 18:20

JM

Inläggav JM » 2017-09-21 21:46

Visst är det JBL.
En rak kurva i ekofritt rum är en nödvändig men ej tillräcklig egenskap hos en fullgod hifi-högtalare.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-22 15:19

JM skrev:En rak kurva i ekofritt rum är en nödvändig men ej tillräcklig egenskap hos en fullgod hifi-högtalare.

Men, nu används ju högtalare inte i ekofria rum. Så varför är en rak tonkurva nödvändig i ett sådant rum?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Inläggav JM » 2017-09-22 15:58

Bill50x skrev:
JM skrev:En rak kurva i ekofritt rum är en nödvändig men ej tillräcklig egenskap hos en fullgod hifi-högtalare.

Men, nu används ju högtalare inte i ekofria rum. Så varför är en rak tonkurva nödvändig i ett sådant rum?

/ B

Tonkurvan i ekofria rum motsvarar direktljudet i lyssningspositionen i lyssningsrummet .
Är reflexljudet i lyssningsrummet försenat inom precedence effektens tidsgränser/kriterier hör vi huvudsakligen ett ljud - direktljudet. Reflexljudet tar bort det "torra" ljudet vi upplever i ett ekofrittrum.
Dvs vi hör då en frekvensrak tonkurva i lyssningsrummet. Mätmikrofoner i lyssningsrummet ger en mycket krokig tonkurva i lyssningspositionen.

Således skall du aldrig ha en rak tonkurva uppmätt i lyssningspositionen om du inte lyssnar i ett ekofritt rum. Hifi handlar mycket om att ha kontroll på rummets reflexer.

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-22 16:14

JM skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Tonkurvan i ekofria rum motsvarar direktljudet i lyssningspositionen i lyssningsrummet .
Är reflexljudet i lyssningsrummet försenat inom precedence effektens tidsgränser/kriterier hör vi huvudsakligen ett ljud - direktljudet. Reflexljudet tar bort det "torra" ljudet vi upplever i ett ekofrittrum.
Dvs vi hör då en frekvensrak tonkurva i lyssningsrummet. Mätmikrofoner i lyssningsrummet ger en mycket krokig tonkurva i lyssningspositionen.

Således skall du aldrig ha en rak tonkurva uppmätt i lyssningspositionen om du inte lyssnar i ett ekofritt rum. Hifi handlar mycket om att ha kontroll på rummets reflexer.

JM

Nej, tonkurvan i ekofria rum motsvarar inte direktljudet i normalstort bostadsrum.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2017-09-22 16:19

Hur tänker du nu?

JM

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-22 16:39

Beror på hur du mäter med.

Reflexer kan gateas bort i mätning till viss del, gärna med frequency-dependant windowing.

Specifika rumsresonansproblem per positon kan tas bort till viss del ur mätning med medelvärdet av flera positioner.

Jag mäter 5 positioner runt lyssningsplats (som tärning 5 sett uppifrån, ca 30cm mellan) i samma höjd (öronhöjd).
Average på dessa, och 5 cyklers frequency dependant windowing. Där har du direktljudet från högtalaren samt lite av rummets öronhöjdsproblem och stående vågor. Sen EQ:a detta till önskad kurva (förmodligen ingen idé att höja djupa dippar)
SBIR-tonkurvepåverkan går inte att fixa med EQ, det får man ordna på annat sätt.

Tror jag.

En smoothing som motsvarar hörselsinnets upplösning kanske också kan vara bra att lägga på. REW har vad de kalla psychoacoustic smoothing. Den smoothar olika mycket i olika register, baserat på hörselsinnets upplösning, tror jag.

Sen är ju tonkurvan bara en parameter av många i helheten som ger väljud.

Tror jag.

JM

Inläggav JM » 2017-09-22 17:00

rajapruk skrev:Beror på hur du mäter med.

Reflexer kan gateas bort i mätning till viss del, gärna med frequency-dependant windowing.

Specifika rumsresonansproblem per positon kan tas bort till viss del ur mätning med medelvärdet av flera positioner.

Jag mäter 5 positioner runt lyssningsplats (som tärning 5 sett uppifrån, ca 30cm mellan) i samma höjd (öronhöjd).
Average på dessa, och 5 cyklers frequency dependant windowing. Där har du direktljudet från högtalaren samt rummets öronhöjdsproblem och stående vågor. Sen EQ:a detta till önskad kurva (förmodligen ingen idé att höja djupa dippar)
SBIR-tonkurvepåverkan går inte att fixa med EQ, det får man ordna på annat sätt.

En smoothing som motsvarar hörselsinnets upplösning kanske också kan vara bra att lägga på. REW har vad de kalla psychoacoustic smoothing. Den smoothar olika mycket i olika register, baserat på hörselsinnets upplösning, tror jag.

Tror jag.

Tror jag.

Har du inte en upplevd rak ton kurva i lyssningspositionen har du förvrängt ljud. Har du en ett medelvärde av flera uppmätta positioner nära lyssningspositionen är sannolikheten stor att du fortfarande får en upplevd förvrängd tonkurva. Du måste beakta reflexernas tidsförseningar, dominans, relativa ljudstyrka relativt direktljudet, mm.

JM

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-22 17:04

Det finns många saker som påverkar hur vida det vi mäter stämmer överens med våran upplevelse sedan.
Ett stort ämne alltså :)

Jag kan inte i närheten tillräckligt mycket om detta för att orka tillägga något.
Men jag har genom egna tester kommit fram till att det finns vissa bettenden som jag kan mäta fram men ej stör mig på, men även motsatsen = alltså ej lyckats mäta fram ett bettende som jag tydlig hör och stör mig på.
Jag behöver alltså bli bättre på att mäta, alltså bli bättre på att veta vad det är jag behöver veta utifrån en mätning - för att kunna mäta det jag vill.
I slutänden så handlar det alltså om att bry mig mer och ta in kunskap och testa mer.
Enda hindret är att jag inte är intresserad av det i dagsläget och bara är nöjd ändå så det lät ta tid, men någon dag så kanske :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

JM

Inläggav JM » 2017-09-22 17:28

DVD-ai skrev:Det finns många saker som påverkar hur vida det vi mäter stämmer överens med våran upplevelse sedan.
Ett stort ämne alltså :)

Jag kan inte i närheten tillräckligt mycket om detta för att orka tillägga något.
Men jag har genom egna tester kommit fram till att det finns vissa bettenden som jag kan mäta fram men ej stör mig på, men även motsatsen = alltså ej lyckats mäta fram ett bettende som jag tydlig hör och stör mig på.
Jag behöver alltså bli bättre på att mäta, alltså bli bättre på att veta vad det är jag behöver veta utifrån en mätning - för att kunna mäta det jag vill.
I slutänden så handlar det alltså om att bry mig mer och ta in kunskap och testa mer.
Enda hindret är att jag inte är intresserad av det i dagsläget och bara är nöjd ändå så det lät ta tid, men någon dag så kanske :lol:

Jag hänger inte riktigt med vad du menar. Området är komplicerat men inte mer komplicerat att det vi hör skiljer sig från vad vi idag kan mäta med mätapparater i den fysikaliska dimensionen. Utifrån den sammanställning av forskningen om hur vi hör som redovisas av Moore, Toole mfl finns klara indikationer att reflexerna måste beaktas mer än vad de flesta gör idag. Det är få vanliga lyssningsrum där vi har en upplevd rak tonkurva.

JM

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-09-22 18:20

JM skrev:
rajapruk skrev:Beror på hur du mäter med.

Average på dessa, och 5 cyklers frequency dependant windowing. Där har du direktljudet från högtalaren samt rummets öronhöjdsproblem och stående vågor. Sen EQ:a detta till önskad kurva (förmodligen ingen idé att höja djupa dippar)

Det tror jag med. Analys av reflexer och hantering av dem, möcke viktigt.

Tror jag.

Har du inte en upplevd rak ton kurva i lyssningspositionen har du förvrängt ljud. Har du en ett medelvärde av flera uppmätta positioner nära lyssningspositionen är sannolikheten stor att du fortfarande får en upplevd förvrängd tonkurva. Du måste beakta reflexernas tidsförseningar, dominans, relativa ljudstyrka relativt direktljudet, mm.

JM

Det tror jag med. Möcke viktigt med analys av reflexer, och strategi och hantering av dem.

Återgå till Generellt om hifi