Service revox b77

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hazze1

Service revox b77

Inläggav hazze1 » 2017-10-01 19:28

Har en rullbandspelare Revox B77 som jag skulle vilja ha servad

Finns det något företag som klarar att serva /kalibrera den?

Har hitta det här företaget http://www.studersweden.se/
men är misstänksam eftersom de inte uppger någon adress, organisationsnr , eller om dom har f-skattesedel
Telefonnr som uppges går det inte att hitta någon abonnent på. dom påstår att dom är värdsledande på revoxservice

Är det någon som känner till dom? är dom seriösa, vill inte skicka in bandspelaren till vem som helst

hazze

Användarvisningsbild
Kaha

Re: Service revox b77

Inläggav Kaha » 2017-10-01 20:50

Schuberts banspelarservice är annars duktig på Revox.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-01 20:55

hazze1 skrev:Har en rullbandspelare Revox B77 som jag skulle vilja ha servad

men är misstänksam eftersom de inte uppger någon adress, organisationsnr , eller om dom har f-skattesedel
Telefonnr som uppges går det inte att hitta någon abonnent på. dom påstår att dom är värdsledande på revoxservice

Är det någon som känner till dom? är dom seriösa, vill inte skicka in bandspelaren till vem som helst

hazze

Det finns ju tfn i annonsen på deras hemsida.
Ring så spelar vi, som hasse tellemar sa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-10-01 21:54

hazze1 skrev:Har en rullbandspelare Revox B77 som jag skulle vilja ha servad

hazze

flashback har syrliga uppgifter om dem. Och javisst, om de inte uppger adress orgnummer mm så
skall man nog undvika dem.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-10-02 10:21

Välkommen till faktiskt, Hazze!

Som nämnts är Schubert att lita på. Till det ska läggas att en B77 inte är svårt att justera för någon med elementära kunskaper i hemelektronik. Revox servicemanual är väldigt instruerande, och det behövs bara vanliga verktyg, en tongenerator och en hygglig voltmeter för att göra jobbet. Man bör ha ett referensband också, men det går att klara utan om man vill spela in och upp på samma maskin.
... tycker jag!

Per

hazze1

Inläggav hazze1 » 2017-10-02 13:00

Hej

Problemet är att jag saknar referensband, och dom verkar inte vara billiga ,övrig utr. har jag tongenerator oscilloscope ,fluke votmeter som klarar av att mäta i dB, lödkolv fjädervågar mm. Har jobbat med intrumenkalibrering och reparationer ett antal år
Bandspelaren är köpt hos REHIFI och var enligt uppgift nyservad /kalibrerad men jag har tänkt att byta ut div elektrolyter ,eventuellt tantalerna, och de RIFA kondingar som ligger över reläerna och inkommande nätspänning (litar inte på dom)
det kan eventuellt medföra att bandspelaren behöver kalibreras om

Hazze

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-02 13:16

De komponentbyten du listar berör väl inte bandspelarens kalibrering? Elektrolyter/tantaler brukar väl inte sitta i funktioner som trimmas? Det är väl mera trimpotars inställningar som är känsliga att pilla på? BIAS/frekvenskorrektion justeras till önskad bandtyp men det är väl redan gjort?

Det går att delvis fixa ett eget referensband genom att spela in lämpliga signalformer innan du börjar pilla i den. Det bandet kan du använda för att justera avspelningen. Inspelning justeras för att passa avspelningen. Är lite svårare om det ska blandas in brusreduktion av något slag men det antar jag inte en Revox B77 har i normalfallet. Utgår ifrån att du inte ska rucka på tonhuvuden eller bandtransporten, då krävs oftast tillgång till specialjiggar och liknande.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-10-03 02:46

Hej Hazze.

Om du vill kan vi givetvis ordna detta hos oss på Rehifi. När köpte du den? Vi mäter upp alla väsentliga parametrar innan vi säljer en bandspelare därav är det tveksamt om något egentligen skulle behöva göras, men om man vill kosta på den ytterligare går det givetvis att göra.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

hazze1

Inläggav hazze1 » 2017-10-06 16:44

Det sitter 3,3 uF tantalkondensatorer i signalvägen,ska jag vid byte välja tantal eller någon annan typ av kondensator tantalen har ju funnits länge . Villket värde bör man välja för att få en rak frekvensgång mellan 20 till 20 Khz

Hazze

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2017-10-06 16:48

Om du inte har problem med den , varför röja i den ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-06 18:23

hazze1 skrev:Det sitter 3,3 uF tantalkondensatorer i signalvägen,ska jag vid byte välja tantal eller någon annan typ av kondensator tantalen har ju funnits länge . Villket värde bör man välja för att få en rak frekvensgång mellan 20 till 20 Khz

Hazze

På vilket sätt påverkar de kondensatorerna frekvensgången? Om kondensatorerna har något med frekvensgången att göra är deras värde av betydelse, inte dess dielektrika. Huruvida den subjektivt upplevda klangen ändras kan vara en annan fråga. Kan du länka eller visa ett schema där kondensatorerna syns?

Hittade ett schema. Verkar sitta där för att blockera likspänning. Så stora värden brukar inte användas för att skapa frekvenskurvekorrektioner. Om de kondensatorerna fallerar skulle jag ersätta dem med t.ex. filmkondensatorer som Wima MKS2, borde få plats.

Återgå till Generellt om hifi