Har SACD bättre SNR än CD

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har SACD bättre signal-störförhållande än CD?

Ja, vid alla frekvenser
5
31%
Ja, vid låga frekvenser, men inte vid höga
10
63%
Nej, inte vid några frekvenser
1
6%

Antal röster : 16

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Har SACD bättre SNR än CD

Inläggav Svante » 2017-09-20 23:16

Ja, har SACD bättre signal-störförhållande än CD?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Har SACD bättre SNR än CD

Inläggav Piotr » 2017-09-21 01:37

Tror svaret på frågan har varit ja många år nu. :)

PDF'n nedan redogör för en "tutorial" på en 5th order modulator som ger signifikant bättre SNR jämfört med redbook.
Kan hämtas: https://www.gearslutz.com/board/attachm ... p-2323.pdf

Tror jag länkade till en liknande redogörelse från Bruno Putseys för några år sedan.

Signal processing for Direct Stream Digital
A tutorial for digital Sigma Delta modulation and 1-bit digital audio processing
Derk Reefman
derk.reefman@philips.com
and
Erwin Janssen
erwin.e.janssen@philips.com

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-21 07:59

Var går gränsen mellan låga och höga frekvenser i frågeställningen?
100 Hz?
1000 Hz?
10 kHz?
22 kHz?

Eftersom frågeställningen gäller SACD kontra CD så beror det på implementeringen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tell

Inläggav Tell » 2017-09-21 08:15

Men herregud vad ni två håller på. Hur gamla är ni egentligen?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-09-21 08:19

"Hifitrollet, ge mig sinnesro att acceptera den jag inte kan övertyga, mod att lägga ned när jag inte kan och förstånd att inse när det är dags"
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-21 09:14

Piotr skrev:Tror svaret på frågan har varit ja många år nu. :)

PDF'n nedan redogör för en "tutorial" på en 5th order modulator som ger signifikant bättre SNR jämfört med redbook.
Kan hämtas: https://www.gearslutz.com/board/attachm ... p-2323.pdf

Tror jag länkade till en liknande redogörelse från Bruno Putseys för några år sedan.

Signal processing for Direct Stream Digital
A tutorial for digital Sigma Delta modulation and 1-bit digital audio processing
Derk Reefman
derk.reefman@philips.com
and
Erwin Janssen
erwin.e.janssen@philips.com

Jaha, sedär. Jag har inte lusläst, men gjort några nedslag.

Jag kan inte låta bli att citera detta:
Whereas in
CD the audio format is called Pulse Code Modulation (PCM), a 16-bit word, at a sample
rate of 44100 samples per second, for SACD this is Direct Stream Digital (DSD), a 1-
bit word at a sample rate of 64 times 44100 samples per second.

Sen finns ett avsnitt om dither också, som är intressant. Det visar sig att man även med små mängder dither förbättrar linjäriteten och blir av med kvantiseringsdist, och att rediktionen är ganska stor, men inte fullständig.

Intressant!

Figur 1 belyser också frågan "varför?", den visar hur typisk SACD-kedjan ser ut med inspelning, redigering, mastering, DST encoding skiva och SACD-spelare. I läget DST encoding försämrar man data och lagrar det i ett format som tar MER plats.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-21 09:17

Tell skrev:Men herregud vad ni två håller på. Hur gamla är ni egentligen?

Och du har fortfarande inte slutat läsa? ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-21 09:19

petersteindl skrev:Var går gränsen mellan låga och höga frekvenser i frågeställningen?
100 Hz?
1000 Hz?
10 kHz?
22 kHz?

Om du funderar på att välja mellan första och andra alternativet kan du välja första om det inte finns någon sådan gräns i det hörbara området, och andra alternativet om det finns en sådan gräns.

petersteindl skrev:Eftersom frågeställningen gäller SACD kontra CD så beror det på implementeringen.

Så är det nog, och då kan du välja det som är vanligast.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-21 09:54

Svante skrev:
Whereas in
CD the audio format is called Pulse Code Modulation (PCM), a 16-bit word, at a sample
rate of 44100 samples per second, for SACD this is Direct Stream Digital (DSD), a 1-
bit word at a sample rate of 64 times 44100 samples per second
.

Sen finns ett avsnitt om dither också, som är intressant. Det visar sig att man även med små mängder dither förbättrar linjäriteten och blir av med kvantiseringsdist, och att rediktionen är ganska stor, men inte fullständig.

Intressant!

Det översta i ditt citat har jag tidigare skrivit i tråden. Det blåmarkerade är såsom lilltroll gör i vår DAC då vi går till 1 bit i delta-sigma modulatorn med noise shaping.

Vi översamplar 1024 ggr. till FS = 45,1584 MHz och detta med beräknad 32 bitar d v s utan interpolation. Det ger en bitrate på 1,445068800 Gigasamples per sekund. Sedan går vi in i Delta Sigma med dither och noise shaper. Signalen vid noll dB är satt till -3 dB d v s vi sänker nivån 3 dB. Dither påförs så att överstyrning aldrig kan inträffa. Beräkning i MatLab visar på noll övertoner oavsett frekvens eller vid flera toner och IM. Brusnivån blir ungefär -180 dB beroende på vilken noise shaper som implementeras.

Det finns en sak jag reflekterat över i deras pdf. Det är att de inte verkar ta med bruset som speglas högre upp i frekvens d v s då frekvens går mot oändligheten. De redovisar till FS men bruset slutar ju inte där utan speglas kontinuerligt upp i frekvens. För att undvika allt sådant gäller det att ha tungan rätt i mun då man filtrerar mot hf.

Vi har även 1,5 eller 2 eller 2,5 bitar som vi kan välja mellan och detta medans man spelar musik och lyssnar. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-21 10:10

petersteindl skrev:
Svante skrev:
Whereas in
bit word at a sample rate of 64 times 44100 samples per second
.

Intressant!

Det översta i ditt citat har jag tidigare skrivit i tråden. Det blåmarkerade är såsom lilltroll gör i vår DAC då vi går till 1 bit i delta-sigma modulatorn med noise shaping.

Ok, det missade jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-21 13:19

reduktion eller prediktion?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-09-21 14:06

Hittade detta dsd64 vs PCM 96/24, men är högfrekvens bruset verkligen ett problem?

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-09-21 14:56

dewpo skrev:Hittade detta dsd64 vs PCM 96/24, men är högfrekvens bruset verkligen ett problem?

Normalt sett nej.

Argument som upphettning av diskantens talspole och modulationsdistorsion är något man hört några ggr dock..

Det förstnämnda är inget problem i de flesta fall och jag har ännu inte sett någon förklaring till hur ett ohörbart brus skulle ge modulationsdistorsion som viks ner till det hörbara spektrat.

Sen är det intressant att notera att de flesta moderna DAC'ar (även för PCM) är enbits/fåbits-lösningar med duktig översampling som även de ger rejält med brus uppåt i frekvens, vilket inte heller är ett problem normalt sett.

Din bild är lite skev dock när man i fallet DSD pratar om "brus" och för PCM skriver man "harmonics". Det är fråga om brus i båda fallen. Sen skulle det vara intressant att se frekvensresponsen för de två kurvorna/apparaterna också. Det kan tänkas att PCM använder ett filter som rullar av direkt efter ca 20kHz tex och DSD uppvisar rak frekvensrespons upp till säg 80kHz eller så. Då blir det lite äpplen och bananer.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-21 21:32

Man kan ju till detta lägga att det med CD-systemet (egentligen PCM-DACar) är mycket vanligt med distorsionskomponeter över fs/2 som ligger kanske 50-90 dB under nyttosignalen, och nära fs/2 kan disten ligga bara 5-10 dB under nyttosignalen. Det vore fö ganska enkelt att undertrycka SACD-bruset bättre med ett vassare analogfilter, men jag tror det skulle vara svårt filosofiskt.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2017-09-24 11:02

Finns väl inte många rena PCM-DACar idag så det är väl lite av en icke fråga?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-24 12:33

imac skrev:Finns väl inte många rena PCM-DACar idag så det är väl lite av en icke fråga?

Jodå. De må vara fåbits, men är ändå PCM i betydelsen att det kommer ett ord med flera (fast få) bitar till en DAC. Sedan ligger den som regel i en översamplande loop.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2017-09-26 14:25

Exempel på DAC/CD med denna lösning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-26 14:39

imac skrev:Exempel på DAC/CD med denna lösning?

Den här vill jag minnas är sådan.
https://myl8test.files.wordpress.com/20 ... t-here.pdf

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2017-10-10 20:20

Hittar inget om vad det är för DAC i den?

Återgå till Generellt om hifi