Moderator: Redaktörer
Signal processing for Direct Stream Digital
A tutorial for digital Sigma Delta modulation and 1-bit digital audio processing
Derk Reefman
derk.reefman@philips.com
and
Erwin Janssen
erwin.e.janssen@philips.com
Piotr skrev:Tror svaret på frågan har varit ja många år nu.
PDF'n nedan redogör för en "tutorial" på en 5th order modulator som ger signifikant bättre SNR jämfört med redbook.
Kan hämtas: https://www.gearslutz.com/board/attachm ... p-2323.pdf
Tror jag länkade till en liknande redogörelse från Bruno Putseys för några år sedan.Signal processing for Direct Stream Digital
A tutorial for digital Sigma Delta modulation and 1-bit digital audio processing
Derk Reefman
derk.reefman@philips.com
and
Erwin Janssen
erwin.e.janssen@philips.com
Whereas in
CD the audio format is called Pulse Code Modulation (PCM), a 16-bit word, at a sample
rate of 44100 samples per second, for SACD this is Direct Stream Digital (DSD), a 1-
bit word at a sample rate of 64 times 44100 samples per second.
Tell skrev:Men herregud vad ni två håller på. Hur gamla är ni egentligen?
petersteindl skrev:Var går gränsen mellan låga och höga frekvenser i frågeställningen?
100 Hz?
1000 Hz?
10 kHz?
22 kHz?
petersteindl skrev:Eftersom frågeställningen gäller SACD kontra CD så beror det på implementeringen.
Svante skrev:
Jag kan inte låta bli att citera detta:Whereas in
CD the audio format is called Pulse Code Modulation (PCM), a 16-bit word, at a sample
rate of 44100 samples per second, for SACD this is Direct Stream Digital (DSD), a 1-
Sen finns ett avsnitt om dither också, som är intressant. Det visar sig att man även med små mängder dither förbättrar linjäriteten och blir av med kvantiseringsdist, och att rediktionen är ganska stor, men inte fullständig.
Intressant!
petersteindl skrev:Svante skrev:
Jag kan inte låta bli att citera detta:Whereas in
Sen finns ett avsnitt om dither också, som är intressant. Det visar sig att man även med små mängder dither förbättrar linjäriteten och blir av med kvantiseringsdist, och att rediktionen är ganska stor, men inte fullständig.
Intressant!
Det översta i ditt citat har jag tidigare skrivit i tråden. Det blåmarkerade är såsom lilltroll gör i vår DAC då vi går till 1 bit i delta-sigma modulatorn med noise shaping.

dewpo skrev:Hittade detta dsd64 vs PCM 96/24, men är högfrekvens bruset verkligen ett problem?
imac skrev:Finns väl inte många rena PCM-DACar idag så det är väl lite av en icke fråga?
imac skrev:Exempel på DAC/CD med denna lösning?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster