Surroundhögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Surroundhögtalare

Inläggav DVD-ai » 2017-10-10 19:45

Evil_Homer: Aja trådens innehåll talar ju för sig själv och nej mitt inlägg var inte bara riktat till dig :)

Och surround är spännande och meningarma går isär, även om hur man lämpligtvis för en givande diskussion, man får naturligtvis tycka som du vill om den saken men då får man också stå ut med att få kommentarer av samma nivå tillbaka.

Ett par av dina inlägg är riktigt fånigt skrivna och framstår som att i skydd av humorn syfta till en grupps blindhet, till varje pris prisande av "den store" osv...
Helt klart värdigt efterföljande kommentarer från många andra, även om dom också är lika onödiga och inte bidrar med något i trådens egentliga ämne, inte mina heller... :)
Men onödigt skrivet helt enkelt, varför ska man skriva sådana saker och antyda dylikt när responsen är på det du skrev inte märket och ägare ?!

Så du har inte alls fört din talan på det sätt som du vill påstå är min uppfattning, ditt bettende i den här tråden är JUST ett sådant som orsakar konflikter och onödigt gnabb på forumet.

Men nu räcker det för min del, poängen är gjord och det är onödigt om du tar så illa upp för det är det inte värt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-10 21:31

Om ni nu ändå ska parata om surroundhögtalare kan ni väl prata om vad för egenskaper ni gillar med olika surroundkoncept istället för att tjafsa om Ingvars kundes inställning till Ingvars produkter.

Jag har inget ino-surround, men jag har försökt härma konceptet efter bästa förmåga eftersom jag tycker det är ganska smart och jag gillar hur det låter. Jag tycker att det (flera parallellkopplade surroundhögtalare på olika höjd från taket utspridda runt mig) funkar bäst för att återge miljö-ljud. Specifika ljud som "oj, nu säger någon någonting bakom mig" tycker jag kan bli lite oklar upplevd riktning på jämfört med om jag bara hade haft en högtalare per kanal.

Att jag valt att använda mig av det här konceptet för surround tror jag i mitt fall har lett till att jag ofta tycker att filmer har sitt miljöljud för lågt mixat i förhållande till exempelvis explosioner eller annat tjafs de lägger bakom ryggen på en. Hade jag istället valt att bara använda en högtalare per kanal hade jag kanske uppskattat effekter mer än miljöljud. Miljöljuden blir så oomslutande när de bara kommer från två ljudkällor långt isär från varandra.

Att man med system som bygger på ino a2 (eller någon annan högtalare man liknande tänkt placering och spridningsmönster) får till lite time intensity trading är också någonting positivt om man vill ha en lite större sweetspot för surroundljudet, men det kanske går att åstadkomma med andra surroundsystem också. Vad vet jag :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-10 22:09

Evil_Homer skrev:Jag ger upp, fy fan vilken låg nivå det är just nu, blir det inte in med rödpennan och borttagning av inlägg här så kan K12 ta bort mitt konto!

Jag har varit saklig hela vägen och enbart sagt att det är i stort här på faktiskt som man ser dessa rekommendationerna.
Har ni annan åsikt så sluta kasta paj och visa så som Paa gjorde.

Kommer inte bli någon rödpenna. Utan det är så som det är med Hyenor, de jagar i flock helt enkelt.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-10 23:45

AndreasArvidsson skrev:Jag skulle inte lyssnat på säljaren i butiken angående detta. Personligen så har jag aldrig hört ett system med en högtalare per kanal, atmos eller annat, som låtit bättre än att ha flera surrounder per kanal.

Det är en smaksak och försäljaren i butiken har rätt när det gäller de nya formaten och inte de gamla sättet med 5.1 där all med Ino har kopplat flera i serie för att få en större ljudbubbla. Om man gör så och följer riktlinjer för hur man ska sätta upp Atmos högtalare kanske det bara blir en stor ljudsoppa av allt, vet inte. Det enda jag vet är att jag personligen inte tycker Inos A2 låter vidare bra (och inte alls i förhållande till pris.) Jag hade ett par A2 och jag bytte ganska omgående till ett par billiga ifrån Monitor Audio som både kunde köras Bi- och Di polärt och det blev Bi så de funkade på samma sätt som A2orna men lät bättre. Nu har jag direkt riktat ljud ifrån bakkanalerna pga det var det smidigaste och billigast sättet i hos mig då jag bytt boende sedan många år, men jag vill när jag får råd att testa Atmos burkar taket och även uppgradera mina nuvarande surrounder som jag även då måste flytta lite om jag även ska Atmos i taket. Några högtalare en bit bort på sidan om lyssningsplatsen kommer det inte bli då det är en bra bit bort till den väggen och på andra sidan stora fönster ut mot balkongen. Jag har bara möjligheten att alltså använda väggen bakom soffan Dvs jag kommer aldrig kunna uppnå något Atmos optimal uppsättning, men jag är säker på att så som jag tänkt att de skall kunna funka även om det inte är optimalt kommer få mig att le när jag ser film.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-10-11 00:18

Jag vet inte, men jag tror a2 gör sig bäst om de är flera per kanal.

De är parallellkopplade (högohmiga) och inte seriekopplade.

Alldeles för dyra för mitt intresse.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-11 06:40

FBK: Lite fönster har väl inte tillåtits hindra placering av surround för folk på faktiskt tidigare? :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-11 07:01

FBK:
Och dom små grodorna är lustiga att se ;)
Är detta naturprogram nu ?

Också FBK:
Ne men monterar högtalaren på/under en blomkruka med hängande växter så kan den ju smälta in riktigt bra :lol:
Eller gör den som en lampa, eller dölj den i något annat, jag tror nog att det går att göra snyggt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-11 10:06

FBK: En litet fel till i det du skrev... a2 är varken en bi-pol eller en di-pol. Det är nämligen ingen bas som sitter i den - utan den går som bredbandare utan någon avskärning. Diskanterna har annan funktion än normalt således - gissningen från min sida är att det har med strålningsmönster att göra mer än något annat.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-11 12:54

Hur man skall montera surrounder och hur många beror ju väldigt mycket på hur dom är konstruerade och vad man kör. 5.1 eller 7.1 är det i de flesta fall enligt mitt tycke inte särskilt stor skillnad på. Personligen har jag gärna en högtalare per kanal så att man kan justera in dom individuellt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-11 13:10

Harryup skrev:Hur man skall montera surrounder och hur många beror ju väldigt mycket på hur dom är konstruerade och vad man kör. 5.1 eller 7.1 är det i de flesta fall enligt mitt tycke inte särskilt stor skillnad på. Personligen har jag gärna en högtalare per kanal så att man kan justera in dom individuellt.

Man justerar dem ju iofs när man har många också... via placeringen. Förutsatt man har identiska högtalare - vad är det då du vill justera individuellt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-10-11 14:53

Jag justerar både tids och frekvensgång på bakhögtalarna om nödvändigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-10-11 14:59

Det gör jag med med Dirac och som en enhet(tre per kanal). Låter utmärkt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-11 16:00

Evil_Homer skrev:Östberg, kalla inte mig lögnare så är du snäll!

Visa istället vart det annars brukar rekommenderas än där jag berättade för ts!

Multipla surroundhögtalare finns beskrivet t.o.m. i den halvusla högtalarplaceringsstandarden ITU-R BS.775 som du kan ta en titt i, (i tillägg till högtalarplaceringsstandarder för biografljud som jag inte har koll på, men där är det multipla surroundhögtalare som i regel gäller).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-11 16:27

Harryup skrev:Jag justerar både tids och frekvensgång på bakhögtalarna om nödvändigt.

Frekvensgången borde skola justeras identiskt på identiska högtalare. Om du med tid menar när ljudet anländer så är det inte något som är meningen man skall justera på en array, för då går du miste om vitsen med den för olika lyssningspositioner. Menar du annan tidsjustering (för att få "perfekt" impuls typ) så borde denna också vara densamma på identiska högtalare.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi