Funkar det att använda min DAC till hörlurar!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

flamur

Funkar det att använda min DAC till hörlurar!?

Inläggav flamur » 2017-09-01 20:22

Hej,

min DAC (NuPrime DAC-9) har ingen hörlursutgång och jag gissar att företaget inte tänkt att den ska användas till just hörlurar(?). :wink:

DACen har däremot en obalanserad RCA-utgång, L/R, och då fick jag den geniala iden att det kanske går att koppla på en y-kontakt (RCA till 3,5mm) på RCA-utgången på DACen och sedan hörlurarna in i 3,5mm utgången. Min fråga innan jag testar (väntar fortfarande på hörlurarna så kan inte testa än): är detta skadligt för hörlurarna? T.ex. för mycket ström eller fel typ av signal osv?

Denna DAC: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3582858
Till dessa hörlurar: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787463

Om det inte funkar så är tanken att hörlurarna kommer kopplas till min Onkyo TX-RZ800 receiver, vilken jag hoppas ska kunna driva hörlurarna tillräckligt. Jag hittar inga specs för utgången på receivern, men tror ni det kommer vara tillräckligt med effekt? :oops: :?:

Trevlig helg på dig om du orkat läsa hit :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Funkar det att använda min DAC till hörlurar!?

Inläggav darkg » 2017-09-01 20:39

Det är nog ingen fara för lurarna, men
spänningen kan vara för låg och
lurarna har betydligt lägre impedans än vad man förväntar av en line-ingång. Det blir nog ljud, men kanske inte så bra och högt.
Don’t just do something, sit there.

flamur

Re: Funkar det att använda min DAC till hörlurar!?

Inläggav flamur » 2017-10-19 16:50

darkg skrev:Det är nog ingen fara för lurarna, men
spänningen kan vara för låg och
lurarna har betydligt lägre impedans än vad man förväntar av en line-ingång. Det blir nog ljud, men kanske inte så bra och högt.

Jag glömde tacka för ditt svar och hjälp! :) Jag bytte DAC och köpte en separat hörlursförstärkare istället. Det blev väldigt bra :)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Återgå till Generellt om hifi