Johan_Lindroos skrev:JM, jag tror du har misstolkat den i och för sig luddigt skrivna frågan från DeeKay.

Frågan är lite luddig, men såsom frågan är ställd så har JM rätt i nedanstående markerat i blått som JM svarar.
DeeKay skrev:Det jag funderar lite över är vad som påverkar fantombilden i en stereosetup när det kommer till elektroniken.
Genereras den i källan/mediaspelaren eller i receivern (i mitt fall försteg) ?
MVH
JM skrev:Fantomljudbilder genereras i hjärnan vid stereolyssnande....
Elektronik, rum, lyssningsposition och högtalarplacering kan ge mindre påverkan på fantomljudbilden men ger avgörande påverkan på andra variabler.
JM
Fantomprojicerade ljudobjekt byggs helt och hållet upp i hjärnan. Det existerar inga ljudkällor på de fantomprojicerade ljudobjektens position.
Det man kan säga är att insignalen till hörseln skall vara kodad så att fantomprojicering kan äga rum. Kodningen görs i inspelningen.
Exempelvis är en inspelning med trummorna helt i vänster kanal och röst och gitarr helt i höger kanal en inspelning som inte är kodad för fantomprojicering. Jag skriver detta för att försöka undvika missförstånd om vad fantomprojicering är.
Däremot vill jag med emfas poängtera att lyssningsposition och högtalarplacering ger avgörande påverkan på fantomljudbilden, d v s på de fantomprojicerade ljudobjekten, på grund av avgörande påverkan på de variabler som utgör koden som når trumhinnorna och försvårar eller tillintetgör för hjärnan att avkoda signalen på ett korrekt sätt.
Vad gäller röster i film som kodas enkom till centerkanalen så är rösterna inte att betraktas som fantomprojicerade röster då centerkanalen spelas upp i en centerhögtalare, men däremot ändras detta koncept då rösterna istället mixas in lika i höger respektive i vänster frontkanal med uppspelning utan centerhögtalare. I det senare fallet blir rösterna fantomprojicerade ljudobjekt placerade mitt mellan fronthögtalarna under förutsättning att lyssningsposition och högtalarplacering medger korrekt avkodning i hjärnan. D v s man sätter sig i sweet spot och lyssnar och har symmetri mellan fronthögtalarna. man kan dock utöka sweet spot genom Time/Intensity Trading inbyggd i fronthögtalarnas konstruktion.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.