Surroundtest signaler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Surroundtest signaler?

Inläggav RMA » 2017-10-22 22:02

Är det någon som har tips på bra surround test signaler att ladda hem?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Surroundtest signaler?

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-22 23:43

Vad menar du med signaler? Är det brus för kalibrering?
Annars finns det ju en del ljudfiler, här t.ex (scrolla menyerna):
https://thedigitaltheater.com/

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-23 07:51

Ja, brus för kalibrering var tanken. Var nog lite otydlig. Tack för tipset iallafall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-10-23 10:27

Har inte surroundreceivern det inbyggt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-23 12:53

paa skrev:Har inte surroundreceivern det inbyggt?

Jodå, men efter jag ställt in med db mätare med det inbyggda så stod alla nivåer på 0 när jag körde med bluray spelaren.
Troligen är det som så att man måste ställa varje ingång för sig, hann inte så långt innan fjärren la av, man är beroende av den då det inte går att göra med front knapparna.
Dessutom har jag för mig att iö skrev att man bör köra från källan (blurayn), helst med reducerad bandbredd.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-23 14:02

RMA skrev:

Jodå, men efter jag ställt in med db mätare med det inbyggda så stod alla nivåer på 0 när jag körde med bluray spelaren.
Troligen är det som så att man måste ställa varje ingång för sig, hann inte så långt innan fjärren la av, man är beroende av den då det inte går att göra med front knapparna.

Låter märkligt. När jag kalibrerat med brus från receivern (Marantz SR5003) gäller samma inställning för alla signalkällor (utom för den analoga 7.1-ingången). Sedan kan man ändra varje ingång manuellt om man vill/behöver. Läs manualen och se om det framgår hur det funkar. Hur har du anslutit BD-spelaren?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-23 14:08

RMA skrev:Dessutom har jag för mig att iö skrev att man bör köra från källan (blurayn), helst med reducerad bandbredd.

De flesta receivers har nog reducerad bandbredd som standard på sina testbrus (ca 400-4000 Hz). När man mäter med en "vanlig" dB-mätare på reducerat brus blir medelnivån något lägre än den faktiska toppnivån inom den bandbredd som bruset består av. Det lär dock inte ha någon större inverkan om man inte är väldigt angelägen om att ligga på exakt rätt dB vid s.k. referensnivå.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-10-23 15:03

Kalejdokom skrev:
RMA skrev:

Låter märkligt. När jag kalibrerat med brus från receivern (Marantz SR5003) gäller samma inställning för alla signalkällor (utom för den analoga 7.1-ingången). Sedan kan man ändra varje ingång manuellt om man vill/behöver. Läs manualen och se om det framgår hur det funkar. Hur har du anslutit BD-spelaren?

Den är kopplad digitalt, har bestämt för mig att det stod i manualen att man var tvungen att ställa in parametrar enskilt för varje ingång.
Har inte hållit på tillräckligt för att vara säker eller vilka inställningar dock.

Återgå till Generellt om hifi