Lyckad hörnplacering av högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

rajapruk

Re: Lyckad hörnplacering av högtalare?

Inläggav rajapruk » 2017-07-05 19:01

Nekrofili känns lite överdrivet. Jag ser tråden mer som en äldre MILF ;)

Ovan nämnda Wayne Parham säljer några DIY-modeller gjorda för hörnplacering, med mycket tänk bakom.
http://www.pispeakers.com

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-07-06 18:26

rajapruk skrev:Nekrofili känns lite överdrivet. Jag ser tråden mer som en äldre MILF ;)

Ovan nämnda Wayne Parham säljer några DIY-modeller gjorda för hörnplacering, med mycket tänk bakom.

Ja, alltså, själva idén med hörnplacerade högtalare som använder hörnet konstruktive har ju funnits länge. Klipschorn är väl den mest kända varianten. Problemet är att de passar bara i hörn...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-06 19:04

DQ-20 skrev:
rajapruk skrev:Nekrofili känns lite överdrivet. Jag ser tråden mer som en äldre MILF ;)

Ja, alltså, själva idén med hörnplacerade högtalare som använder hörnet konstruktive har ju funnits länge. Klipschorn är väl den mest kända varianten. Problemet är att de passar bara i hörn...

/DQ-20

Du kan ju ha 4 Klipschorn per kanal ställda rygg mot rygg med varandra. Då slipper du problemet med hörnet. Frågor på d?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-07-06 23:59

Haha :)
Någon som har Klipschorn? Hade varit kul att få lyssna på.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-07-07 00:22

Pac (han som kör Hififorum) har i alla fall haft Klipschorn, bor i GBG-trakten och är inte ogästvänlig. Jag är inte 100% säker på om han har kvar dom, hans ena rumshörn tror jag var "sisådär" om jag fattade det rätt.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-25 01:12

Någon som vet om Carlsson experimenterade med hörnplacering? (måste han gjort väl?) Fick han inte till det? Eller valde han bort det av någon specifik anledning? Rumsresonanserna?
Eller är jag ute och cyklar? Gjorde han hörnhögtalare?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-25 03:30

rajapruk skrev:Någon som vet om Carlsson experimenterade med hörnplacering? (måste han gjort väl?) Fick han inte till det? Eller valde han bort det av någon specifik anledning? Rumsresonanserna?
Eller är jag ute och cyklar? Gjorde han hörnhögtalare?

Jo, Stig gjorde en hörnhögtalare eller rättare sagt 2 stycken olika. Den första i slutet på 40-talet var en betonggjuten högtalare med 15" bas i sluten låda. Han ville då ha basen i hörn. Den andra var kolboxen i början på 50-talet och var basreflex. På kolboxen kunde man ställa in tonkurvan beroende på dess placering gällande antal närliggande begränsningsytor i rummet och den hade ett läge för hörnplacering av basen. Användes 4 st kolboxar uppställda i stjärna med basarna mot varandra skulle kurvan för hörnplacering ställas in om jag inte missminner mig. Eftersom hela kolboxen lutade framåt så var inte mellanregistret och diskanten hörnplacerat och inte heller väggplacerat eller placerat i omedelbar närhet av någon begränsningsyta. Med nästa 3 generationer ville Stig ha mellanregistret nära vägg. I den sista generationen var även diskanten nära vägg. I den generation som inte fullbordades d v s 3-vägaren så byggde Stig lådan så att högtalarlådan utgjorde hörn där basen fick ett litet hörn som skulle verka i basens övre register.

Sedan gjorde Stig mätningar på i vart fall OA-52 där den var hörnplacerad utomhus d v s med 3 begränsningsytor intill högtalaren för att om möjligt mäta fram en kompensationstonkurva för eventuell möjlig rekommendation av hörnplacering. Alla mätresultat i hörnplacering gav dåligt resultat och gjorde att Stig skippade sådan rekommendation för OA-52 och OA-50.

De flesta utomhusmätningar han gjorde var med högtalaren på mark/golv mot vägg d v s med 2 begränsningsytor intill högtalaren.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-25 08:28

Ok. Så 3-vägaren hade kanske fungerat bättre i hörn än tidigare generationer?
Den försöker ju skapa sig ett eget hörn mha lådan, som du skriver.
Figur 2 i patentet är ju lite hörnliknande:
http://user.faktiskt.io/Erik_Johansson/ ... atent1.pdf

JM

Inläggav JM » 2017-10-25 09:47

Hörnplacering av stereo-högtalare ger som jag ser det för få tillräckligt tidsfördröjda nyttiga reflexer för att ge en breddad stereobild och fördjupad "klang" i ljudet. Sannolikt kommer många reflexer av de högre frekvenserna inom 1 ms dvs förvrider frekvenskurvan. Enda nyttan med hörnplaceringen är baslyftet.
Bara kraftigt riktade horn kan undvika skaliga reflexer till priset av sämre stereobild och torr "klang". Sannolikt kommer den optimala lyssningstriangeln inte uppnås med mycket liten sweetspot där minsta avvikelse leder till att du bara hör en högtalare.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-25 11:09

Allra minst sweetspot för mig ger en mono papegoja som säger samma sak om och om igen, placerad fritt i rummet långt från begränsningsytor.
(jag ligger hemma sjuk idag, på allmänt dåligt humör)
Senast redigerad av rajapruk 2017-10-25 11:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-25 11:11

rajapruk skrev:Allra minst sweetspot för mig ger en mono papegoja som säger samma sak om och om igen,
placerad fritt i rummet långt från begränsningsytor.

Typ lyssningströtthet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi