Ärlighet varar längst?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Ärlighet varar längst?

Inläggav Bill50x » 2017-10-30 12:31

Det har kanske skrivits tidigare men jag orkar inte läsa igenom tråden igen...

Det beror givetvis på HUR man säger saker till sina vänner/bekanta. Jag har sett embryon till detta i tidigare inlägg men det kan inte nog understrykas. Om jag är hos en kompis som vill dema sina nya högtalare och det låter fördj-igt, vad gör jag då? Att då klämma ur sig sanningen med ett "Det låter riktigt illa" så har du minskat din bekantskapskrets med minst en person. Berätta istället om dina preferenser, belys det som låter bra (det brukar gå att hitta något) och var lite mild i kritiken. Betänk också att även om DU tycker det låter kass så kanske du har fel!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-30 13:47

jonaz81a skrev:Vi kanske kan ta ett konkret exempel.

När jag satt och slösurfade i morse stötte jag på denna Youtube-video. Nu har jag så klart inte hört denna lirares anläggning men jag är skapligt säker på att finns ett par rent uppenbara förbättringar att göra som inte har med bättre kablar att göra vilket personen i fråga verkar tro är den enda förbättringen som finns att göra...

Hur skulle ni föra fram denna information till ägaren av denna svindyra anläggning som gissningsvis låter om inte illa så i alla fall klart sämre än vad den skulle kunna göra?

[ YouTube ]

Uppenbara förbättringar.... man ser ju inte hela rummet för det första. Och svindyr är den väl inte,är ju lite äldre elektronik tex. Finns ju folk här som lägger större summor utan att ordet svindyrt ploppar upp. Märkligt att du drar slutsatsen att den anläggningen kan låta klart bättre utifrån det lilla man ser på filmen, men du kanske snöar in på kabelsnacket. Har sett många anläggningar som har mycket sämre förutsättningar än det lilla man ser på filmen och för betydligt mer pengar också. Finns ju några butiker i Sverige som lägger upp kunders system på sin hemsida och det finns en butik som sticker ut där det finns några system som knappast låter bra då akustik biten i bortglömd och då kostar ändå grejerna många 100-tusen kronor.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-10-30 15:04

FBK skrev:Uppenbara förbättringar.... man ser ju inte hela rummet för det första. Och svindyr är den väl inte,är ju lite äldre elektronik tex. Finns ju folk här som lägger större summor utan att ordet svindyrt ploppar upp. Märkligt att du drar slutsatsen att den anläggningen kan låta klart bättre utifrån det lilla man ser på filmen, men du kanske snöar in på kabelsnacket. Har sett många anläggningar som har mycket sämre förutsättningar än det lilla man ser på filmen och för betydligt mer pengar också. Finns ju några butiker i Sverige som lägger upp kunders system på sin hemsida och det finns en butik som sticker ut där det finns några system som knappast låter bra då akustik biten i bortglömd och då kostar ändå grejerna många 100-tusen kronor.

Jag borde kanske skrivit "med mina mått mätt svindyr" då jag utan att egentligen veta gissar att det handlar om dryga 100000kr om vi går efter svenska nypriser. Här på Faktiskt är det så klart ingen stor summa men vad det gäller just detta så har kanske Boris en poäng, vi på Faktiskt är inte representativa för folk i allmänhet.

Eftersom den genomsnittliga musiklyssnaren i hans ålder har en lättmöblerad liten bluetooth-grunka så tyder hans anläggning på ett stort intresse inte bara för musik utan även för musikförmedlare särskilt då han framhäver och har viss kunskap om sin apparatur .

Nu var ju inte min tanke att just jag skulle komma med kritik utan att andra som framhåller att det är bra att ge konstruktiv negativ kritik skulle precisera hur denna ska formuleras. Vad det gäller detta så tycker jag att mitt exempel är klockrent då det har allt!

1. En i grunden bra anläggning. 2. Ett lyssningsrum med förbättringspotential. 3. En ägare som ger intryck av att verkligen tycka om sin anläggning och därför kan tänkas ta kritik på helt fel sätt*. Bonus. Ägaren hyser stor tilltro till "dyr-kablar" och det är där han tänker fokusera när det gäller framtida uppgraderingar / förbättringar av sin anläggning.

Hade anläggningen istället varit en Mark kompakt-anläggning köpt från Ellos under första halvan av 90-talet eller en bluetooth-mojäng så skulle det ju varit helt meningslöst att ge kritik.

*Jag har inte läst kursen "Youtube-psykoanalys så detta är alltså en dilettants gissning.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-10-31 01:20

Bill50x skrev:Det har kanske skrivits tidigare men jag orkar inte läsa igenom tråden igen...

Det beror givetvis på HUR man säger saker till sina vänner/bekanta. Jag har sett embryon till detta i tidigare inlägg men det kan inte nog understrykas. Om jag är hos en kompis som vill dema sina nya högtalare och det låter fördj-igt, vad gör jag då? Att då klämma ur sig sanningen med ett "Det låter riktigt illa" så har du minskat din bekantskapskrets med minst en person. Berätta istället om dina preferenser, belys det som låter bra (det brukar gå att hitta något) och var lite mild i kritiken. Betänk också att även om DU tycker det låter kass så kanske du har fel!

/ B

Det låter som om du har väldigt lättstötta kompisar om de säger upp bekantskapen med dig för en sådan sak.
Mina kompisar skulle inte ta så hårt på en sådan kommentar, antingen skulle de fråga vad som är fel eller så skulle de ha så mycket självkänsla så de skulle säga att de tycker det låter bra, i deras öron.
Är det någon annan än nära kompisar så kan man vara lite snällare i kommentarerna och framhäva det man tycker är bra men vara lite nyanserad i vad som är dåligt och kanske ge lite tips om vad som skulle göra det bättre.
Ljuga skulle jag inte göra oavsett utan då är jag hellre tyst, det gäller oavsett situation och ämne.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-10-31 09:33

Ted_B skrev:Ljuga skulle jag inte göra oavsett utan då är jag hellre tyst, det gäller oavsett situation och ämne.

Ljuga behöver man inte göra, men sanningen kan sägas på olika sätt.

"En diplomat är en person som kan be en fara åt helvete på ett sätt som gör att man ser fram emot resan"

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-31 12:20

Bill50x skrev:Ljuga behöver man inte göra, men sanningen kan sägas på olika sätt.
"En diplomat är en person som kan be en fara åt helvete på ett sätt som gör att man ser fram emot resan"

Frågan är: är det ärligt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-31 12:53

En kompis till min dotter har ett förtjusande sätt att säga att maten inte passar: "Jag älskar inte (xyz)..."
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-31 12:56

darkg skrev:En kompis till min dotter har ett förtjusande sätt att säga att maten inte passar: "Jag älskar inte (xyz)..."

Min son brukar säga "det här var det godaste jag inte tyckt om på länge"
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-31 12:58

Svante skrev:
Bill50x skrev:Ljuga behöver man inte göra, men sanningen kan sägas på olika sätt.

Det är nog snarare en vältalig person du menar.
han kan åxå beskriva en kvinna utan att använda händerna.
Att vara ärlig till varje pris, oavsett vad konsekvenserna blir för den man är "ärlig" emot tycker jag inte är ärligt.
Såvida man inte avser att såra personen i fråga med avsikt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-10-31 13:00

Svante skrev:

Ja.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-31 16:53

Bill50x skrev:
Svante skrev:

Ja.

Det tycker inte jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-31 16:54

darkg skrev:En kompis till min dotter har ett förtjusande sätt att säga att maten inte passar: "Jag älskar inte (xyz)..."

Jag brukar säga "det här var ju ätbart" när jag får något som jag tycker om.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-31 17:01

Svante skrev:

Är det ärligt?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-31 18:21

darkg skrev:
Svante skrev:

Är det ärligt?

Hehe... Det är en underdrift som den som känner mig förstår vad det betyder. Jag brukar förklara om det behövs. Och där är det inga problem med ärligheten.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi