Chromecast Audio - konstiga ljud (och ibland inget ljud)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Chromecast Audio - konstiga ljud (och ibland inget ljud)

Inläggav Talspolen » 2017-10-25 16:05

Någon här som använder Chromecast Audio? Jag har problem med att den skickar ut peakar av något som påminner om testoner av rosa brus. Detta sker när jag ansluter Spotify till Chromecasten. En snabb puls av skräpet skickas ut innan uppstarts ljudet hörs(blippar till och indikerar att enheten är ansluten). Verkar ha högsta volym och skrämmer slag på mig varje gång. Detta ljud kommer också slumpmässigt då och då om jag lämnar Chromecasten på utan musik tex vid en pausad låt. Kan tänka mig att denna puls av skit inte är så skonsam för högtalarna :cry:

Någon som upplevt samma sak?

Har även problem med att musiken ”hackar till” under uppspelning precis som att någon buffert inte hänger med. Händer ett par gånger varje musiktimme ungefär.
Stukad och utbränd.

BosseS

Re: Chromecast Audio - konstiga ljud (och ibland inget ljud)

Inläggav BosseS » 2017-10-25 19:35

Jo jag har kört den i ca två veckor. Visst, varje gång den kopplade upp sig skulle den ge sig till känna. För att inte tala om vid den initiala konfigureringen då den spelade upp ett testljud och frågade "hörde du nåt"? Jag körde Gramofon-pucken tidigare så volymratten på stereon val långt uppskruvad... Hade jag haft chrome-konstruktören här då så hade han fått smaka på öronvärk.

Nu är det dock så att chrome-pucken verkar ha slutat med dessa dumheter men jag vet inte varför eller vad jag gjort... Jag hade väldiga problem initialt att få den o fungera, att hitta och få kontakt med pucken från chrome-browser och home-appen. Till saken hör också att jag inte hittar någon instruktion för hur man använder den...men vad jag förstår ska den vara dyka upp som ett device i spotify. Det gjorde den inte.

Det verkar som att pucken är känslig för dåligt wifi, för efter installation av en ny AP lite närmare med bättre täckning så började pucken bli mer stabil, den dyker nu upp som ett val i spotify. Och den har slutat med att bumpa i högtalaren vid uppkoppling. Det finns en inställning som heter "Uppspelningsljud" som kan vara misstänkt men den verkar inte ha någon effekt, eller så tar det skruv nästa gång jag startar om systemet. Glöm för övrigt inte att aktivera "Full Dynamic Range" i settings! (via home-appen på android). Så dina symptom kan bero på dålig wifi-signal. Kolla med "Wifi analyser" att du har bra signalstyrka och inga kollisioner mellan flera wifi-nät.

Drop-outs har jag fortfarande. Det var anledningen till att jag gick ifrån Gramfon-pucken till att prova chrome-audio. Möjligen är det mindre nu, men å andra sidan har jag ju förstärkt wifi-täckningen. Det är frågan om det beror på mitt wifi eller nätet, för det kan fungera helt utan hack i flera timmar för att plötsligt bli outhärdligt under nån timme eller så.

Då chrome-audio inte tillför något av värde så går jag nog tillbaka till Gramofon-pucken. Den är bättre integrerad med spotify. Chrome-audio går inte alls ihop med spotify på desktop. Jag hittar inget sätt att koppla upp spotify mot chrome-audio på desktop utan det måste göras på en android-enhet.

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-10-27 19:43

Jag kan bekräfta att bumpet i högtalaren kan stängas av under inställningar i home-appen, "Uppspelningsljud". Det biter dock inte förrän nästa dag, eller vid en omstart eller nåt...

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-27 21:37

Får du skräpljudet också vid anslutning, utöver testljudet? Låter som någon smäller/snärtar med piska. Kan tillägga att jag använder optisk anslutning till separat DAC.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2017-10-27 23:38

Jag har 8st, ingen ger några missljud vid anslutning

Enda kruxet har väl varit att spotify varit kass på något i sin implementering. Tappat anslutning vid låtbyte och sånt. Ingen annan applikation har jag dock haft några som helst problem med.

Uppspelningsljud - av, för att slippa systemljud
Men det är ju inte direkt missljud

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-10-28 09:39

Använder du optisk anslutning till någon av enheterna?
Stukad och utbränd.

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-10-28 11:36

Några missljud hör inte jag heller. Det jag nämnde gällde den alert som pucken själv ger ifrån sig.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2017-10-31 18:01

Jag kör optiskt på 4 av dom

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-11-01 09:01

Optiskt kan vara en fördel ibland. Jag har en som går analogt till en biostärkare och det brummar när CCAn inte är initierad men tystnar så fort den slås på. Optiskt löser det. Eller kanske annan kabeldragning...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-11-01 10:14

UrSv skrev:Optiskt kan vara en fördel ibland. Jag har en som går analogt till en biostärkare och det brummar när CCAn inte är initierad men tystnar så fort den slås på. Optiskt löser det. Eller kanske annan kabeldragning...

Exakt samma problem hade jag! Jag gick igenom hela anläggningen, provade andra kablar, jordat och ojordat men inget fick bort brummet tills jag gick provad med fiberoptik från CCAn :) Har du någon teori om varför den beter sig så?
Stukad och utbränd.

Återgå till Generellt om hifi