Akustikförbättring av rum: var börjar man?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

flamur

Akustikförbättring av rum: var börjar man?

Inläggav flamur » 2017-10-20 00:07

Jag har en rätt begränsad budget som student, men tänkte ge mig på att fixa lite ljuddämpning och andra tips som ni tycker är viktiga. Jag hade tänkt att börja med meterhöga absorbenter bakom frontarna, sen en dämpare i vänster bakre hörn (om man sitter i soffan sätt) , då jag har en bokhylla i högra bakre hörnet. Sen tänkte jag ha hela högersidan täckt av en tjockare gardin för att få biokänsla och även dämpa visst ljud så bra det går.

Jag googlade lite för att hitta ljuddämpande gardiner som skulle ge biokänsla. Ramlade över dessa:

https://www.bonprix.se/produkt/termodra ... MoQAvD_BwE

Vet inte om dem främst är för att hålla kyla ute, men dem nämner att dem även dämpar ljud. Finns det några andra varianter eller är detta något att satsa på?

Utöver det vad för några instegssaker kan jag fixa? Något i taket?

Hur gör man för att få basljud att stanna i rummet? (just nu hamnar basen i hallen och försvinner allmänt ut i lägenheten...)
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
Ted_B

Re: Akustikförbättring av rum: var börjar man?

Inläggav Ted_B » 2017-10-20 08:10

Tjock matta på golvet, täck för dörröppningen med dörr eller tjocka draperier, är något som jag rekommenderar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-20 09:07

Hampen från IKEA har jag som "heltäckningsmatta" i mitt ljudrum. Rätt billigt per kvadratmeter och dämpar rätt mycket.

Att dämpa bakom högtalarna är mer till för att dämpa tidiga reflexer, inte lika mycket för att dämpa efterklang. Efterklangen tycker jag borde vara prio ett att få ner, sedan kan man experimentera med hur de enskilda reflektionerna påverkar ljudbilden (både tillsammans och dämpade var för sig och dämpade i kombinationer). Du får vara beredd på att man inte kan undersöka en reflektions påverkan i taget, utan det är hela tiden resultatet av alla reflektioner man lyssnar på, vilket gör arbetet med dem väldigt jobbigt. Därför tycker jag det är lättast om man utgår från något koncept man läst sig till och sedan testar. Typ, "nu ska jag testa hur det blir att bara ha direkta reflektioner från bakre delen av rummet" är en bättre utgångspunkt än "jag undrar hur det blir om jag dämpar just den där reflexen från vänster sidovägg".

Att skärma av rummet från andra rum, om det inte är en etta, hjälper mycket för att få ner just efterklangen. När rummet väl är avskärmat är det nog stor tjock matta på golvet som gör mest. En tygsoffa är bättre för dämpning än en soffa som inte släpper igenom luft lika mycket.

flamur

Inläggav flamur » 2017-10-20 10:30

Jag har en skapligt stor, väldigt fluffig och tjock matta från Ikea redan, och en liten rund fluffig matta på en yta framför den stora mattan. Så där kan jag inte göra så mycket mer utan att det kommer se väldigt konstigt ut. Jag måste ju tänka på att folk kommer över också och det kan inte se ut hur som helst ^^ Sen har jag en tygsoffa och en stor tygfåtölj som då borde sluka lite.

Vad gäller dörr, så har jag ingen som jag vet om. Dock finns upphängning för det. Jag ska höra mig för med hyresvärden vad jag kan få där. Annars hade jag tänkt att sätta upp en såndär gardin jag länkade till. Då blir det även mer biokänsla får jag för mig då det kommer finnas på båda väggarna isf. Dock bara över dörren på vänstra sidan av ljudet.

Men angående dem gardinerna, är det något att köpa? Jag vet inte var man hittar "ljuddämpande gardiner" annars :?:
Musik: Audiolab M-DAC+ (USB); Film: Onkyo TX-RZ800; Slutsteg: Rotel RB-1090B; Hörlurar: iFi Micro iCAN + Oppo PM-1
Högtalare: F = Canton Ref 7 DC|C = Canton 858.2|S = Canton 820.2|Sub = Canton 850R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-20 11:48

På kontoret har vi några tyngre "gardiner" eller vikväggar, mineralullsskiva som är klädd med tyg och upphängd i takskena. Förmodligen dyrt som det mesta som är inriktat mot företag. Nedan lite länkar:

http://absoflex.se/ovrigt/ljuddampande-tyg/
http://absoflex.se/wp-content/uploads/2 ... siksal.jpg
http://www.bullerbekamparen.se/textildraperier.aspx
http://ljudbalans.se/ljudabsorbenter-och-akustik/

I princip kan man komma rätt långt med äldre typ av möblering, dvs. mycket möbler. Stora kala ytor bör man bryta upp med möblering, hyllor, tavlor etc. Kvar blir det ofta en rest i basen som kan vara svår att åtgärda, där räcker inte textiler eller stoppade möbler.

flamur

Inläggav flamur » 2017-10-20 16:15

RogerGustavsson skrev:På kontoret har vi några tyngre "gardiner" eller vikväggar, mineralullsskiva som är klädd med tyg och upphängd i takskena. Förmodligen dyrt som det mesta som är inriktat mot företag. Nedan lite länkar:

http://absoflex.se/ovrigt/ljuddampande-tyg/
http://absoflex.se/wp-content/uploads/2 ... siksal.jpg
http://www.bullerbekamparen.se/textildraperier.aspx
http://ljudbalans.se/ljudabsorbenter-och-akustik/

I princip kan man komma rätt långt med äldre typ av möblering, dvs. mycket möbler. Stora kala ytor bör man bryta upp med möblering, hyllor, tavlor etc. Kvar blir det ofta en rest i basen som kan vara svår att åtgärda, där räcker inte textiler eller stoppade möbler.

Oj va bra länkar. Ska höra mig för om priserna. Tack :)

Vore ju rätt optimalt med dendär "vikväggen"/gardinen som en lösning istället för dörr (dörren kommer ju fortfarande studsa ljudet tänker jag). Perfekt att bara skjuta åt sidan när man inte behöver den också :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-10-20 16:35

Jo, den där vikhistorien är rätt fiffig men den täpper inte till som en dörr. Kan förstås vara bra att hindra att ljudet läcker ohejdat. Min son skulle behöva sådana i sin lägenhet också, dels för att reducera efterklangen dels för att kunna stänga till lite mot hall och kök. Det största kruxet är nog att man inte har så mycket möbler idag. Lägenhet i flerbostadshus är besvärligt när det gäller ljudläckage till grannar. Om du är ute efter mera bas, kommer grannarna att få det också... Basen slinker lätt igenom nästan alla väggmaterial.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-10-20 21:03

I min kombinerade bio, musik, gubbpub och gästrum i källaren har jag heltäckande matta på golv och väggar. Är bara en kortvägg som är utrustad med en filmduk på 2 x 4 meter. Har två 10 tums subbar och 6,5 tumare i 7 högtalare. Hörs inte så mycket i huset och nästan helt tyst i trädgården.
Det finns billiga altanmattor för under 100 kr kvadratmetern om man är orolig för fukten men vanliga lite fluffiga mattor verkar gå bra om man dränerat källaren.

JM

Inläggav JM » 2017-10-21 10:56

flamur skrev:Jag har en rätt begränsad budget som student..............

Hur gör man för att få basljud att stanna i rummet? (just nu hamnar basen i hallen och försvinner allmänt ut i lägenheten...)

Menar du att du hör mer bas utanför än i lyssningsrummet och/eller stör basen utanför lyssningsrummet?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

flamur

Inläggav flamur » 2017-10-21 15:03

JM skrev:
flamur skrev:Jag har en rätt begränsad budget som student..............

Menar du att du hör mer bas utanför än i lyssningsrummet och/eller stör basen utanför lyssningsrummet?

JM

Jag tänkte att jag hörde mer bas utanför rummet. Men det var inte korrekt. Drog på rätt rejält nu med en låt med mycket bas och det är mest bas vid soffan (om än bättre på högersidan än vänstersidan).

Dock är det jag upplevt tidigare (som jag observerar nu) att basen har "försvunnit" då det är väldigt mycket diskant i mitt vardagsrum. Därför upplevs det som mer bas när man går ut från rummet. Det blir liksom mycket mindre diskant, men också mindre bas. Ration av diskant och bas ändras helt enkelt, till basens fördel. Så ett enkelt tankefel från mig. Bra att du frågade :)

Hade ett rum i källaren där jag bor och köpte ett par Klipsch RF82 2014, som lät helt öronbedövande diskantiga i min lägenhet, och jag trodde även dem var utan bas. Men när jag hade dem nere i källarlokalen så var det tvärtom - nästan bara bas istället och det var otroligt mycket bas :P Så tycks vara mitt vardagsrum som gör att bas inte återges lika bra som diskant vilket gör att jag upplever detta. Så att dämpa de högre frekvenserna kanske vore en ide som jag borde tagit tag i för länge sedan när jag tänker på det.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-22 08:13

Resonant bettende i basen skapar också utsläckningar som kan ge just den upplevelsen av "lite bas" så det är inte nödvändigtvis bara i övre registret som du bör göra något. :)
Min rekommentation är att tänka på alla områden och ge dom olika "fix" på det snyggaste möjliga vis och vara glad över allmänt bättre ljud men med kvarvarad (om än förändrad) trivsel i rummet.

När du gör åtgärder för det övre registret så gör en lösning som även gör nytta ner i övre bas/undre mellanregister området om vi talar 1a reflexerna.
Med andra ord absorbenter på mellan 10-15cm i tjocklek beroende på material som används.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

JM

Inläggav JM » 2017-10-22 09:01

Din lyssningspositionen verkar vara i ett rumsspecifikt resonansminimum.
Rumsspecifika rumsresonanser finns alltid på samma plats i ett givet rum men är olika stimulerade beroende av bashögtalarnas antal, ljudstyrka, frekvens, fas och placering.
Innan du börjar köpa prylar bör du kolla likt DVD-ai föreslår var i rummet och vid vilka frekvenser finns dina mest störande rumsspecifika resonanstoppar och resonansminima under ca 300 Hz.
Flexibilitet map lyssningsposition och placering av högtalarna kan spara pengar och ffa ge bättre ljud i ett givet rum.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

flamur

Inläggav flamur » 2017-10-24 14:15

JM skrev:Din lyssningspositionen verkar vara i ett rumsspecifikt resonansminimum.
Rumsspecifika rumsresonanser finns alltid på samma plats i ett givet rum men är olika stimulerade beroende av bashögtalarnas antal, ljudstyrka, frekvens, fas och placering.
Innan du börjar köpa prylar bör du kolla likt DVD-ai föreslår var i rummet och vid vilka frekvenser finns dina mest störande rumsspecifika resonanstoppar och resonansminima under ca 300 Hz.
Flexibilitet map lyssningsposition och placering av högtalarna kan spara pengar och ffa ge bättre ljud i ett givet rum.

JM

Tack :)
Vad hittar jag såna DVD-ai? (vad ska jag googla efter?)

DVD-ai skrev:Resonant bettende i basen skapar också utsläckningar som kan ge just den upplevelsen av "lite bas" så det är inte nödvändigtvis bara i övre registret som du bör göra något. :)
Min rekommentation är att tänka på alla områden och ge dom olika "fix" på det snyggaste möjliga vis och vara glad över allmänt bättre ljud men med kvarvarad (om än förändrad) trivsel i rummet.

När du gör åtgärder för det övre registret så gör en lösning som även gör nytta ner i övre bas/undre mellanregister området om vi talar 1a reflexerna.
Med andra ord absorbenter på mellan 10-15cm i tjocklek beroende på material som används.

Jag hade tänkte bygga absorbenter med isover80 (eller vad rekommenderas?). 1m x 50cm. Vad tror du om det? Tänkte ha två stycken bakom frontarna, sen en på vänsterväggen (högerväggen kommer kunna täckas med ett ljuddämpande draperi som går att dra fram när man vill), sen ha sista absorbeten på "bakre väggen" (bakom från där jag sitter) på hörnet som inte har en bokhylla (bokhyllan får räcka på andra sidan av bakre väggen). Det borde jämna ut det och även få till en bra början av dämpning tänker jag för en "liten" slant.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-24 22:22

Dämpning bakom fronthögtalare har två eller kanske tre funktioner.

1. Dämpa väggstudsens påverkan i området ca 200 - ca 1000 Hz. Det området får många utsläckningar och toppar om man inte dämpar och högtalaren står relativt nära väggen.
2. Ta bort reflektioner som når lyssnaren ur samma typ riktning som direktljudet och därför grumlar ljudbilden.
(3. Dämpa efterklangen i rummet något.)

För punkt 2 behöver man rätt tjockt lager dämpmaterial (isolering) med ganska låg flödesresistivitet, men för punkt 2 ett kan det vara bra med något akustikskum för de högre frekvenserna.
För att dämpningen ska vara effektiv för de lite lägre frekvenserna måste den täcka en lite större yta dessutom, vad jag förstått. Det är ju rätt logiskt att en kub på 20x20x20 cm på en vägg inte dämpar en ljudvåg som är upp emot 2 meter lång särskilt bra jämfört med om hela väggen är täckt med ett 20 cm tjockt lager dämpmaterial. Men några riktlinjer för hur stora man bör bygga absorbenterna för att kunna dämpa effektivt (resistivt) vid en given frekvens har jag inte stött på. Observera nu att jag inte säger att du ska sätta tjockt dämpmaterial på hela frontväggen.

Hur tjock behöver man göra lagret då? Utsläckningen som man vill motverka ligger vid ca 344/([avståndet mellan högtalarens baselement och väggen i meter]*4) Hz. Man bygger såpass tjockt att det fortfarande dämpas vid den frekvensen. Det kommer alltså bli att högtalaren placeras precis intill dämpningen, så att högtalaren hamnar så nära väggen som möjligt samtidigt som dämpningen är så tjock som möjligt. Placerar man högtalaren så kommer man under den frekvensen man räknat ut få ett stöd från väggen, alltså kraftigare bas. Fast det beror på väggen hur mycket det blir och det beror på högtalaren om det är någonting positivt eller inte.

Exempel på isolering som funkar till att dämpa lite lägre frekvenser med är isover piano eller paroc uns39z som båda har ganska lågt luftflödesmotstånd jämfört med hårdare isoleringsskivor.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-25 09:35

Tarzan skrev:Dämpning bakom fronthögtalare har två eller kanske tre funktioner.

1. Dämpa väggstudsens påverkan i området ca 200 - ca 1000 Hz. Det området får många utsläckningar och toppar om man inte dämpar och högtalaren står relativt nära väggen.
2. Ta bort reflektioner som når lyssnaren ur samma typ riktning som direktljudet och därför grumlar ljudbilden.

För punkt 21 behöver man rätt tjockt lager dämpmaterial (isolering) med ganska låg flödesresistivitet, men för punkt 2 ett kan det vara bra med något akustikskum för de högre frekvenserna.

Du har helt rätt, ville bara korrigera ett skrivfel.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-10-25 12:53

Almen skrev:
Tarzan skrev:Dämpning bakom fronthögtalare har två eller kanske tre funktioner.

För punkt 21 behöver man rätt tjockt lager dämpmaterial (isolering) med ganska låg flödesresistivitet, men för punkt 2 ett kan det vara bra med något akustikskum för de högre frekvenserna.

Du har helt rätt, ville bara korrigera ett skrivfel.

Du har helt rätt. Tack!

flamur

Inläggav flamur » 2017-11-02 18:54

Jag ville bara tacka för er hjälp och även göra en uppdatering från helgens projekt. Det blev jättebra för mig, men grannarna har nu ett större problem anar jag... diskanten är inte längre öronbedövande och nu kan jag spela på -15db istället för -20db med samma album och det låter fortfarande mindre jobbigt. Så jag är jättenöjd, men som sagt så spelar jag ju högre av den anledningen. Jag gjorde 4st absorbenter och det landa på strax under 2000kr med allt som behövdes. Så känns helt okej :) När jag ändå höll på särade jag lite mer högtalarna och tycker att det blev mer upplevelse av en stereopunkt i mitten vilket även var väldigt trevligt.

Vad här ovan som faller in under placebo har jag ingen aning om, men jag är nöjd oavsett :)

Här kommer några bilder:

Bild
Bild

Återgå till Generellt om hifi