sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:
Du har väl träffat Leif? Så det blir ju dubbelblindt test.

Det är väl inte helt PK av dig att skoja om synskadade så, men... Bara så ingen lite oinsatt tror att du menar allvar.

Huruvida jag är pk eller inte beror på omgivningen. Befinner jag mig i en indoktrinerad pk miljö så anpassar jag mig då möjligheten att få dem reflektera på djupet över de åsikter de hasplar ur sig är liten. Jag låter dem vara överens. Pk är enligt mig ett d-a skit som begränsar människors egna fria analytiska tänkande, det är förfärligt, och inget eftersträvansvärt.
Det är vi nog ense om, jag menar bara att kommentarer om att en synskadad är med på blindtest inte har i en diskussion om blindtest att göra. "blind" i sammanhanget är
att man i lyssningsögonblicket inte har information om det man lyssnar på. Niente, nada, nichts.
Lennart poängterar att ingen visste om någonting gjordes med skivan i köket, eller inte. Det är inte det du skriver.
Jodå, jag har förstått. Men huruvida man visste om någonting gjordes eller inte är fullständigt ointressant i sammanhanget. Det är fortfarande inte ett korrekt upplagt blindtest, på precis samma sätt som det första testet du länkar till i tråden.
Testen som gjordes i Göteborg minns jag väl, framför allt hur svårt det var att bilda sig en uppfattning om två tidsförskjutna ljudhändelser i en okänd miljö med mindre bekant musik så resultatet av mina försök har nog inte så stor relevans. Jag minns också den intressanta effekten av 1a, 2a, 3e lyssningen av samma spår, även om det var identiskt så lät det olika.
Ja, och det är precis den effekten som gör att testet lennartj refererar till är meningslöst i informationshämtningssyfte. Lyssning 1 och 2 (och 3) låter olika
oavsett vad man gjort med hårdvaran.
Den erfarenheten, bland annat, drar ner min tilltro till verktyget blindtest F/E-varianten som ultimat.
Ja, och av samma erfarenhet drar jag typ motsatt slutsats - öppna test av små och/eller osannolika effekter är helt meningslösa.
Lyssning i en känd miljö, över tid, är det en annan femma, när man mer eller mindre omedvetet blir varse någonting. Så ser jag det, andra får se det på sitt sätt.
Jo, men principiellt är du ju lika utsatt för förändringsseffekter i den situationen. Därmed naturligtvis inte sagt att man
inte kan detektera skillnader och förändringar på det sättet, eller att det är ett dåligt sätt att bli nöjd med sin lyssning hemmavid.