Larsen 6.2 testad av The Absolute Sound

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Larsen 6.2 testad av The Absolute Sound

Inläggav shifts » 2017-11-09 21:57

Tror inte jag sett detta test av Larsen 6.2 länkat på forumet, tänkte att det kan vara av intresse: http://www.theabsolutesound.com/article ... udspeaker/

Kul med positiva ordalag från så välrenommerad hifimedia.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Re: Larsen 6.2 testad av The Absolute Sound

Inläggav distad » 2017-11-09 22:20

Larsen 8 fick också superkritik i någon av USA tidningarna häromåret.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-11-09 22:29

TAS nämnde en recension av Larsen 8 i den länkade recensionen, kanske var det den du tänkte på?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-10 02:52

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-10 03:02

För egen del så tycker jag att det är lite synd att jag inte gillar diskantåtergivningen helt och hållet och skulle vilja ha mer tryck i mellanbasen för de ger en grymt härlig ljudbild. De är oftast en fröjd att höra dem på mässor med bra inspelad musik. Dvs fick jag för mycket pengar så skulle nog tanken på ett par Larsen 8 som man moddar så de passar ens egna öron perfekt locka då ljudbilden är svårslagen.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-11-10 12:44

FBK skrev:För egen del så tycker jag att det är lite synd att jag inte gillar diskantåtergivningen helt och hållet och skulle vilja ha mer tryck i mellanbasen för de ger en grymt härlig ljudbild. De är oftast en fröjd att höra dem på mässor med bra inspelad musik. Dvs fick jag för mycket pengar så skulle nog tanken på ett par Larsen 8 som man moddar så de passar ens egna öron perfekt locka då ljudbilden är svårslagen.

Innan Larsen 6.2 kom var jag inte heller nöjd med diskanten i L6, men vad är du missnöjd med i diskanten hos L6.2?
Nivån i mellanbasen beror bland annat på avståndet till sidoväggarna, i ett brett rum kan jag hålla med om att mellanbasen ofta blir i slankaste laget hos L6.2,
men jag har oftare hört L8 på demo där mellanbasen definitivt varit för för fet för min smak.
I ett inte alltför stort (och brett) rum föredrar jag helheten och balansen i L6.2 framför L8 och att de kostar hälften är ju ingen nackdel,
men som framgår av listan nedan har jag ingen anledning att byta.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-11-10 13:16

Har inte hört den nya versionen utan bara 6 och 8 och det är diskanten som lite hissad i mina öron, det låter inte helt homogent utan den sticker ut lite och sådant håller inte i längden i mina öron och när det kommer till inspelningar som inte är på topp så märks sådant extra tydligt. Och så har jag aldrig upplevt mellanbasen som för fyllig, men det är bara på mässor som jag hört dem och då har det varit i rum som varit lite mindre än mitt vardagsrum därav min slutsats att jag skulle behöva modda dem för att de skulle passa mig perfekt. Men det finns inga planer på att byta högtalare utan det var bara en tanke om man helt plötsligt skulle få en massa pengar då kanske jag skulle fundera lite då jag annars gillar ljudbilden.

Återgå till Generellt om hifi